Slovenac po rođenju, Srbin u duši: On je komponovao srpsku himnu, a zbog testamenta na ćirilici Austrija mu oduzela imovinu
Dok je godinama živeo u Pančevu, slovenački kompozitor, a po duši Srbin, Davorin Jenko stvorio je melodije koje su postale veoma popularne sa obe strane Dunava i Save.

Kada je prešao u Beograd, istakao se kao horovođa Prvog beogradskog pevačkog društva i kapelnik Narodnog pozorišta.
Postao je priznati kompozitor za veliki broj dramskih komada s pevanjem, kakvi su bili čuveni “Đido”, “Seoska lola”, “Potera”, “Pribislav i Božena”, “Vračara”, i, naravno, “Markova sablja” iz koje je izašla prva srpska himna.
Dobar glas u narodu je stekao i komponovanjem pesama za horove kao što su “Dvori Davorovi”, “Sabljo moja dimiskijo”, “Što ćutiš, Srbine tužni”. I posle Jenkove smrti izvođene su mu uvertire “Kosovo”, “Srpkinja”, “Aleksandar”, a dve njegove kompozicije dobile su zvanje nacionalnih himni. Pored “Bože pravde”, to je slovenačka “Naprej, zastava Slave”.
Jenko je bio član Matice srpske, a od 1869. i član Srpskog učenog društva, preteče Akademije nauka i umetnosti. U beogradskom Narodnom pozorištu, u kojem se zaposlio 1871, Jenko se pored komponovanja i pripremanja horova prihvatio i obučavanja glumaca u pevanju. Pozvan je da pripremi muziku za komad “Markova sablja”, pa je komponovao muziku buduće srpske himne onako, usput.
U to doba smatralo se da je Srbe više zadužio romansama koje se i danas pevaju kao narodne: “Za tobom mi srce žudi”, “Gde si dušo, gde si rano”. Štaviše, zli jezici su mu zamerali da je za “Bože pravde” samo prepravio austrijsku himnu “Bože spasi (cara Franca)”. U Beogradu je Jenko radio do 1912, do dve godine pred smrt, a onda se iznenada vratio u Ljubljanu. Razlog je bila smrt njegove najbliže prijateljice, glumice Vele Nigrinove, koja je takođe bila Slovenka. Kada je i Jenko umro dve godine kasnije, na njegovoj sahrani se svirala njegova kompozicija “Na grobih”.
Austrijske vlasti, koje su Davorina Jenka smatrale srpskim podanikom, nisu mu dale pokoja ni posle smrti. Testamentom, koji je napisao ćirilicom, Jenko je deo ostavštine je namenio školovanju siromašnih srpskih studenata, ali je njegovu poslednju želju Ministarstvo pravde u Beču oborilo, izgovarajući se time što su Srbija i Austrija već bile u ratu i da su svi međudržavni sporazumi postali nevažeći.

Zašto se detelina sa četiri lista ne bere kada je „otvori sunce“, već kad je zakloni oblak
U narodnom verovanju, detelina sa četiri lista nije amajlija sama po sebi. Snaga joj dolazi u trenutku branja. Verovalo se da ako je uzmeš kad je obasja sunce – sreća se raspe. Ako je ubereš u senci – ona ostaje uz tebe.
DEDA MI JE POZNAVAO PAŠIĆA, A BABA KRALJICU NATALIJU: Momo Kapor jednim tekstom ZAPUŠIO USTA svim ROĐENIM BEOGRAĐANIMA!
U Beogradu živi jedna posebna vrsta rođenih Beograđana koji neospornu činjenicu da su se rodili u ovom gradu, a ne negde drugde, smatraju čisto plemićkom titulom!

Majski mesec se gleda u tišini: Verovanje da izgovorena reč u maju ostaje pod zvezdama
U narodnoj tradiciji, maj je mesec pun života, ali i pun znakova. Verovalo se da ako se dugo gleda u mlad mesec u maju, a pri tom se nešto pomisli ili izgovori – to se ne zaboravlja. Ne od strane čoveka, već od strane neba.

Letnji dren ne jede se: Zašto se u julu stavlja na prozor, a ne u usta
U srpskoj narodnoj tradiciji, dren ubran pre nego što sazri nije za jelo – već za čuvanje. Tokom jula, prve grančice drena stavljaju se na prozor, gde, verovalo se, „vezuju zdravlje za kuću“ dok leto ne prođe i plod ne sazri.

Zašto se na Ognjenu Mariju ne loži vatra naglas: Dan tišine, straha i poštovanja
U srpskoj narodnoj tradiciji, 30. jul – praznik Ognjene Marije – smatran je jednim od najopasnijih dana u godini. Tog dana se vatra ne pali bez tišine, voda se ne nosi bez šapata, a u kući se ne viče. Verovalo se da Ognjena Marija „čuje kroz dim i kazni kroz vatru“.
Komentari(0)