U danima pred Aranđelovdan, Nikoljdan i Božić, srpski domaćini znali su – kuća se ne čisti na silu, ne izbacuje ništa preko praga i ne „dira tišina“ bez potrebe
U narodnoj tradiciji, priprema kuće za slavu nije podrazumevala samo ribanje, spremanje i kupovinu. Naprotiv – najvažniji deo bio je onaj koji se ne vidi: mir u kući, tiha reč, i poštovanje prema prostoru u kom se dočekuje svetitelj. Zato se uoči zimske slave, posebno Aranđelovdana (21. novembar), Nikolj dana (19. decembar) i Božića, poštovalo nekoliko pravila o ponašanju u kući – koja su i danas duboko simbolična.
„Ne mete se, da se ne otera sreća“
U danima neposredno pred slavu – dan, dva ili tri ranije – u kući se ne mete, ne iznosi đubre, ne čisti se prag metlom, niti se prah i pepeo iz ognjišta izbacuju preko praga. Verovalo se da se time „tera sreća iz kuće“, ali i „rasipa blagoslov koji dolazi sa slavom“.
Zato se kuća temeljno očistila ranije, a zatim se ne dira, osim ako je neophodno. U nekim krajevima, metla se sakrivala iza vrata, da „ne pozove ono što ne treba da dođe“.
Možda vas zanima:
KALENDAR KRSNIH SLAVA: Spremite se – ovo je kompletan spisak slava koje nas očekuju u narednom periodu
Počinje vreme slava, gozbi, veselja, ali i okretanja ka pravoslavnim vrednostima
Letnja slava u šljiviku: Kako su se nekada slavile Presvete, Ognjena Marija i Ilindan u selima Srbije
U avgustu, kad šljive počnu da zru, a zemlja miruje pred jesen, srpska sela obeležavala su letnje slave pod vedrim nebom – često u šljiviku, pod krošnjama koje su svedočile i molitvama i veselju. Ove slave nisu bile samo verski čin – one su bile i zavet, i porodični sabor, i kolektivna molitva naroda koji je znao da živi u ritmu prirode.
Možda vas zanima:
KALENDAR KRSNIH SLAVA: Spremite se – ovo je kompletan spisak slava koje nas očekuju u narednom periodu
Počinje vreme slava, gozbi, veselja, ali i okretanja ka pravoslavnim vrednostima
Letnja slava u šljiviku: Kako su se nekada slavile Presvete, Ognjena Marija i Ilindan u selima Srbije
U avgustu, kad šljive počnu da zru, a zemlja miruje pred jesen, srpska sela obeležavala su letnje slave pod vedrim nebom – često u šljiviku, pod krošnjama koje su svedočile i molitvama i veselju. Ove slave nisu bile samo verski čin – one su bile i zavet, i porodični sabor, i kolektivna molitva naroda koji je znao da živi u ritmu prirode.
Možda vas zanima:
KALENDAR KRSNIH SLAVA: Spremite se – ovo je kompletan spisak slava koje nas očekuju u narednom periodu
Počinje vreme slava, gozbi, veselja, ali i okretanja ka pravoslavnim vrednostima
Letnja slava u šljiviku: Kako su se nekada slavile Presvete, Ognjena Marija i Ilindan u selima Srbije
U avgustu, kad šljive počnu da zru, a zemlja miruje pred jesen, srpska sela obeležavala su letnje slave pod vedrim nebom – često u šljiviku, pod krošnjama koje su svedočile i molitvama i veselju. Ove slave nisu bile samo verski čin – one su bile i zavet, i porodični sabor, i kolektivna molitva naroda koji je znao da živi u ritmu prirode.
„Voda se ne presipa preko praga“
Možda vas zanima:
KALENDAR KRSNIH SLAVA: Spremite se – ovo je kompletan spisak slava koje nas očekuju u narednom periodu
Počinje vreme slava, gozbi, veselja, ali i okretanja ka pravoslavnim vrednostima
Letnja slava u šljiviku: Kako su se nekada slavile Presvete, Ognjena Marija i Ilindan u selima Srbije
U avgustu, kad šljive počnu da zru, a zemlja miruje pred jesen, srpska sela obeležavala su letnje slave pod vedrim nebom – često u šljiviku, pod krošnjama koje su svedočile i molitvama i veselju. Ove slave nisu bile samo verski čin – one su bile i zavet, i porodični sabor, i kolektivna molitva naroda koji je znao da živi u ritmu prirode.
Možda vas zanima:
KALENDAR KRSNIH SLAVA: Spremite se – ovo je kompletan spisak slava koje nas očekuju u narednom periodu
Počinje vreme slava, gozbi, veselja, ali i okretanja ka pravoslavnim vrednostima
Letnja slava u šljiviku: Kako su se nekada slavile Presvete, Ognjena Marija i Ilindan u selima Srbije
U avgustu, kad šljive počnu da zru, a zemlja miruje pred jesen, srpska sela obeležavala su letnje slave pod vedrim nebom – često u šljiviku, pod krošnjama koje su svedočile i molitvama i veselju. Ove slave nisu bile samo verski čin – one su bile i zavet, i porodični sabor, i kolektivna molitva naroda koji je znao da živi u ritmu prirode.
Još jedno važno pravilo: ne iznosi se voda, naročito ne preko kućnog praga, jer se verovalo da se time „gasi svetlost doma“ i „vodi iz kuće ono što treba da ostane“.
Ako bi se nešto moralo izneti, to se radilo na bočna vrata ili se sipalo tiho, iza kuće, uz reči:
„Ne nosim iz doma, nego iz dana.“
Ovo se odnosilo i na ostatke hrane, pepeo, pa čak i na vodu u kojoj se prao slavski kolač.
Tišina pred svetitelja
U nekim krajevima, uveče uoči slave, nije se pevalo, nije se svađalo, nisu se gledale serije, ni slušala muzika. Verovalo se da se svetitelj približava, i da treba da ga dočeka tišina i mir, ne haos i buka.
Domaćin bi obično sedeo sam kraj ognjišta ili stola, palio sveću i ćutke prešao pogledom preko svega što je spremljeno – ne da proveri, nego da zahvali što je ičega bilo.
Slavska sveća i prag
U selima oko Kopaonika i u Pomoravlju, domaćice su imale običaj da pre slave pospu malo soli i bosiljka na prag, i to bez reči. Kad svetitelj uđe – da zna da je kuća spremna, ne samo spolja, već iznutra.
Neke žene su znale i da prelivaju vodu niz prste pred slavski dan, kao znak unutrašnjeg očišćenja – ali to su radile u samoći.
Kada se nepoštovanje oseti
Stariji su govorili:
„Ako uoči slave dereš glas, sveće neće goreti pravo.“
„Ako prašina leti iz kuće, sreća leti s njom.“
Zato su u nekim kućama žene znale da ne spavaju noć uoči slave – ne iz nervoze, nego da dočekaju mir kad svi odu na počinak, pa da se svetitelj „ne sretne s neslogom na pragu“.
Kuća nije samo zid – već duh koji dočekuje gosta
U slavskim danima, kuća se ne uređuje samo za komšije, već za svetitelja. I zato, pravila nisu bila zabrane – nego **podsetnici da se slava ne dočekuje samo čistim stolnjakom, već i čistim pragom, čistom rečju, i čistom tišinom.
Jer, kako su stari govorili:
„Kako ti kuća miriše kad svetac dođe – takva će ti godina biti.“
Uoči zimske slave: Zašto se kuća ne mete i ne presipa voda preko praga
U danima pred Aranđelovdan, Nikoljdan i Božić, srpski domaćini znali su – kuća se ne čisti na silu, ne izbacuje ništa preko praga i ne „dira tišina“ bez potrebe
Manastir Svetog Romana kod Đunisa: Svetinja koju zna samo tišina
Na obroncima Jastrepca, skriven između šuma i tišine, stoji manastir Svetog Romana – mesto gde ljudi dolaze ne da govore, već da slušaju ono što se u sebi više ne čuje
Zašto se u novembru nosi voda u kuću bez reči: Običaj tihe molitve koja se ne izgovara, ali se zna
U danima pred zimu, naročito uoči velikih praznika, naši stari su znali – voda se ne unosi u kuću bilo kako. Ako želiš da ti kuća bude mirna, voda se nosi ćutke.
Aranđelovdanske večeri: Zašto se kaže da Arhangel „ne prašta, ali čuva“
Uoči Aranđelovdana, koji se obeležava 21. novembra, u narodu se šapuće više nego što se govori. Sveti Arhangel Mihailo se ne slavi zbog veselja – već zbog zaštite, istine i tišine
GLUMAČKI VELIKANI ČLANOVI VESPA MUZEJA SRBIJA: Manje poznate priče i svedočanstva o legendama grada
Čuveni glumac Dragan Nikolić bio je počasni član Vespa muzeja Srbije
Komentari(0)