OBJAŠNJENJE VLADIKE NIKOLAJA Koje je pravo značenje molitve "Oče naš"

M. M.

14:24

Kultura 0

Molitvu Gospodnju je Isus Hristos, kao najsavršeniju, predao svojim učenicima kao obrazac svih molitava

OBJAŠNJENJE VLADIKE NIKOLAJA Koje je pravo značenje molitve "Oče naš"
Printscreen/Youtube

 

– Kad kažeš ove reči, priznaješ da je on tvoj Otac nebeski, ali u isto vreme i otac tvoga sluge i nadničara, tvog bolesnog suseda i samrtnika, jer ti je zapoveđeno od Sina Božijega, vrhovnog donosioca istine o Bogu i o ljudima da kažeš „Oče naš“, a ne „Oče moj“ – piše Nikolaj Velimirović

Molitvu Gospodnju je Isus Hristos, kao najsavršeniju, predao svojim učenicima kao obrazac svih molitava, a Sveti vladika Nikolaj Velimirović je pojasnio smisao ove molitve.

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

“Oče naš, koji si na nebesima, da se sveti ime Tvoje, da dođe carstvo Tvoje, da bude volja Tvoja, i na zemlji kao i na nebu.Hleb naš nasušni daj nam danas; i oprosti nam dugove naše kao što i mi opraštamo dužnicima svojim; i ne uvedi nas u iskušenje, no izbavi nas od zla. Jer je Tvoje carstvo, i sila, i slava u vekove vekova. Amin.”

Oče naš – “Kad kažeš ove reči, priznaješ da je on tvoj Otac nebeski, ali u isto vreme i otac tvoga sluge i nadničara, tvog bolesnog suseda i samrtnika, jer ti je zapoveđeno od Sina Božijega, vrhovnog donosioca istine o Bogu i o ljudima da kažeš “Oče naš”, a ne “Oče moj”, piše Nikolaj Velimirović. Isus želi da između svih ljudi vlada bratska ljubav, a braća ne možemo biti osim ako nemamo jednog zajedničkog oca.

Koji si na nebesima – “Znači da je tamo gde je Otac naš, i otadžbina naša. Neznabošci koji vide svoga roditelja jedino u ovom materijalnom svetu bilo kao čoveka bilo kao reku ili kao Sunce i Mesec, ne mogu ni verovati u neku drugu otadžbinu do u zemaljsku. Otadžbina je blago veliko, a Gospod je rekao: “Gde je blago vaše, onde je i srce vaše”. Kažemo “koji si na nebesima” jer Bog večno boravi izvan vremena i prostora, i nije ograničen zemljom.

Da se sveti ime Tvoje – “Neka se svi naši poslovi u ovom prolaznom životu osveštaju imenom Božijim. Neka naše društveno uređenje bude naslovljeno i pokriveno imenom Božijim”, kaže Sveti vladika Nikolaj. Još i molimo od Boga pomoć da se Njegovo ime poštuje među ljudima i drži za sveto.

Da bude carstvo tvoje – “Carstvo Božije ne može se razlučiti od carovanja Božijeg. Carstvo dolazi zajedno sa carem. Bila bi besmislica iščekivati carstvo, a odbaciti cara. U crkvenoj molitvi „Carju Nebesni Utješitelju“ vernici mole Cara Duha da dođe: „Dođi i useli se u nas”. Smisao obe molitve je jasan: Carstvo Božije doći će onda kada i Car Bog dođe. Moleći za Carstvo Božije mi u stvari prosimo najsavršeniju vlast, a moleći za dolazak Cara Boga mi prosimodolazak najsavršenijeg Vladara nad sobom, objašnjava vladika.

Ovom rečenicom molimo Božju pomoć kako bi nebesko carstvo Svete Trojice bilo ostvareno u našim dušama, porodicama, u našem narodu i u celom svetu. Kao što su Otac, Sin i Sveti Duh jedno u večnoj harmoniji mira, sili i slavi, tako želimo da razum, srce i volja budu jedinstveni, kao božanska stvarnost čije su slike naše duše.

Da bude volja Tvoja, i na zemlji kao i na nebu – “U nebeskom duhovnom svetu vlada savršena volja Božija. No, ta vladavina volje Božije nije silom nametnuta nego nju duhovi svetlosti dragovoljno usvajaju, pokoravajući svoju volju volji Božijoj kao jedinoj nepogrešnoj”, zapisao je Nikolaj Velimirović.

Time molimo za pomoć da zaustavimo u sebi kolebanje između dobra i zla i da se u potpunosti predamo Očevoj volji, kao što je Isus učinio moleći se u Getsimanskoh bašti „Neka bude Tvoja volja, a ne moja”.

Hleb naš nasušni daj nam danas – “Jer kao što ne govorimo Oče moj, tako ne govorimo ni hleb moj. Otac je zajednički svim sinovima Božjim i darovi Očevi su zajednički. Ovo je prvi moralno-ekonomski princip za društveno uređenje; moralni jer priznajemo da je hleb od Boga, i ekonomski jer hleb što Bog daje pripada svima”, objasnio je vladika Nikolaj, prenosi Dobra reč.

Ovde mislimo na hleb i u materijalnom smislu, onaj koji dolazi sa zemlje, ali i u duhovnom – onaj koji dolazi sa neba. Prvi je za telo, a drugi za dušu.

“Ja sam hleb života koji siđe s neba, ko jede od ovog hleba, živeće večno”, rekao je Isus.

Zato, ovom rečenicom izražavamo svest da bez Božje sile i milosrđa ne možemo živeti ni dan. Samim tim, molimo za spas od želje za nagomilavanjem bogatstva za nedoglednu budućnost, dok naši bližnji umiru u želji za svakidašnjim hlebom. Dakle, molimo Boga da nam ne da ni manje ni više nego što nam je potrebno.

I oprosti nam dugove naše kao što i mi opraštamo dužnicima svojim – „Bog odlučno traži od nas tu obavezu. On će nama oprostiti onako kako mi budemo opraštali. No ludo je bojati se ove obaveze i ovoga uslova. Jer mi beskrajno više dugujemo Bogu nego što nama može sav svet dugovati”, piše vladika Nikolaj.

“Ako opraštate ljudima grehe njihove, oprostiće i vama Otac vaš nebeski. Ako li ne opraštate ljudima grehe njihove, ni Otac vaš neće oprostiti vama grehe vaše”, rekao je Isus.

 

Komentari(0)

Loading