Mnogo puta ste čuli da neko hvata zjala/zjale ili prodaje zjala (ili zjake), kada dangubi i ne radi ništa produktivno. Sada otkrivamo šta su to zjale koja se mogu hvatati i prodavati?

Zjalo je reč srednjeg roda koja označava usta, usni otvor ili čeljust, a u sekundarnom značenju ponor, ambis, prazninu. Onaj koji prodaje zjale zapravo ne prodaje ništa do jednu veliku prazninu ili ništavilo, pa samim tim provodi vreme ne radeći ništa, besposliči ili zaludniči.
Otuda nam i glagol zjakati u značenju uludo provoditi vreme i blenuti (u prazno, kao u ambis) i imenice zjakalo i zjakan – onaj koji beskorisno provodi vreme, odnosno zjaka – pokr. glupača, luda.
U vezi sa zjalom je i glagol zijati – držati otvorena, razjapljena usta, odnosno blenuti, zuriti, dangubiti, a onaj ponor i ambis iz definicije zjala možemo dovesti u vezu i sa glagolima zjapiti, razjapiti (npr. upravo čeljust).
Praslovensko zijati (ili zjati) može se dovesti u vezu sa glagolom zevati (prasl. *zijati, *zěvati), koji u sekundarnom značenju takođe znači lenčariti, traćiti vreme i sl.
Tako dolazimo do naslova našeg članka – ispostavlja se da onaj što hvata ili prodaje zjala zapravo u isto vreme i zeva i provodi vreme beskorisno.

Kad petao zapeva: Zašto je njegov glas granica između svetova
U srpskom narodnom verovanju, petao ne budi samo ljude – on tera demone i označava povratak svetlosti

Kada ptica udari u prozor: Upozorenje iz narodnog predanja ili slučajnost?
Zašto su naši preci smatrali da je ptica na prozoru znak smrti, bolesti ili velike promene

Veliki petak: Dan kad voda postaje lek, a tišina obaveza
Zašto se na ovaj dan ništa ne pere, ne peva i ne sipa vino – i zašto se voda sa Velikog petka čuva cele godine

Dodajte 1 namirnicu u lukovinu i dobićete magične boje: Začas ćete imati najlepša uskršnja jaja ako isprobate sledeći trik
Donosimo vam sjajnu caku koja je tradicionalan način farbanja jaja učinila još lepšim!

Zašto se ne sme gledati mesec kroz staklo? Srpsko verovanje koje skriva strah od duhovnog ogledanja
Kako je mesečina postala portal drugog sveta, a prozor mesto nesanice i bolesti
Komentari(0)