NEKADA SU SE KOD NAS KORISTILE TALJIGE Danas su rado viđen ukras u dvorištima, napunjene cvećem i ukrasnim figurama

Lepote Srbije

15:00

Zanimljivosti 0

Laka zaprežna kola koja obično vuče jedan konj i služe za prevoz lakšeg tereta

NEKADA SU SE KOD NAS KORISTILE TALJIGE Danas su rado viđen ukras u dvorištima, napunjene cvećem i ukrasnim figurama
Shutterstock: taljige

Zaprežna kola su drveno vozilo na četiri točka osmišljeno tako da ga mogu vući životinje.

Poznato je da su se koristila u 1. veku pre nove ere i to sa novinama kao što su žice i metalni okviri točkova. Čak i veoma stari primeri imali su osobine poput rotirajuće prednje osovine i klin za osiguranje točka iz osovine. U svom suštinskom obliku zaprežna kola su u upotrebi već oko 2000 godina.

 

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

 

Tokom 9. veka načinjeno je nekoliko dodatnih poboljšanja kod tela i konstrukcije pa su zaprežna kola istisnula dvokolice kao prevozno sredstvo za putnike i međugradski prevoz. Zbog takve konstrukcije zaprežna kola su bila teža, njihovo kvadrasto telo je bilo puno korisnije za prevoz tereta i poljoprivrednih proizvoda, a zbog četiri točka su bila stabilnija i prijatnija u vožnji.

Zaprežna kola su se prozvodila u različitim veličinama i oblicima, kao i ona za prevoz putnika koja su imale opruge između okvira.

U 16. veku su se pojavile kočije koje su izbacile putnička zaprežna kola. Jedna vrsta zaprežnih kola — conestoga je postala poznata kao teretno vozilo 18. veka, a njen naslednik prerijska škuna je bilo najčešće vozilo koje su koristili američki doseljenici u selidbi na zapad.

 

 

Kod nas su se vozile taljige

Teško je zamisliti nekadašnji srpski seoski pejzaž bez taljiga koje truckaju putem, ujarmljenih volova ili konja, domaćina sa naherenom kapom, i mirisom sena koje je uredno naslagano u njima.

Služe i za odlazak u njivu, prenos sena i raznog tereta, a sa nameštenim klupicama korisne su i za odlazak cele porodice na vašare, svadbe, slave.

Po ugledu na fijaker, prednji točkovi su manjeg prečnika. Razmak između prednje i zadnje osovine je 140 cm. Taljige nemaju levče pa se lotre oslanjaju na šipke koje su povezane za prednji i zadnji trap kola. Težina kola je oko 280 kg. Dužina lotri 190 cm. Ova kola, posebno lotre veoma su lepo ukrašena, nacifrana.

Danas su veoma rado viđen ukras u dvorištima, oslikane živim bojama, napunjene cvećem i ukrasnim figurama.

Glagol taljigati se veoma jasno ukazuje na brzinu i udobnost ove vrste prevoza – polako i stići će se.

 

Izvor: vikipedija, narodnatradicija

Komentari(0)

Loading