Ovaj Slovenac je zadužio srpski rod: Uzeo avion od komandira kukavice i poleteo da brani srpsko nebo
Njegova familija i dan danas dolazi da obiđe spomenik u Zemunu posvećen hrabrim pilotima braniocima Beograda.

Narednik vodnik Karlo Štrbenk, pilot-lovac je rođen 1907. godine u Zagorju ob Savi. U Mostaru je završio Pilotsku školu 1928. godine, a nakon uspešno završenih svih razdela lovačke obuke, 1935. godine je promovisan u pilota-lovca.
Rat ga je zatekao kao pilota lovca u 102. lovačkoj eskadrili u Zemunu. Iako pilot, on je kao podoficir primarno obavljao dužnost zapisničara u jedinici, u mirnodopskim uslovima. Jeste bio obučen za pilota, ali mu to nije bio „pravi“ posao.
Kada je izbio rat, odnosno kada se desio napad na Beograd, Karlo je poleteo u prvom izlazu u jutarnjim satima, kada je pogođen sleteo.
Oko podneva 6. aprila, usledio drugi talas nemačkog napada na Beograd i Karlo je unezveren trčao po pisti i tražio da mu daju avion, jer je hteo Švabama da se osveti za prethodni let.
Letelicu mu je „velikodušno“ ustupio Dragutin Rupčić, komandant brigade, koji je sve vreme napada sa Adum Romeom proveo u zemunici skrivajući se, iako su njih dvojica bili glavnokomandujući…
Karlo je poleteo u Rupčićevom avionu, koji je bio obeležen „liderskim“ oznakama (oznakama komandanta brigade), što je kod naših pilota koji su već bili u vazduhu izazvalo nagli skok morala (tako su kasnije pričali, dok nisu saznali pravu istinu), jer su mislili da im se u vazdušnom boju pridružio komandant (koji se uplašio, za šta je posle od Pavelića „nagrađen“ generalskim činom Zrakoplovstva NDH-a). Ne manju pažnju, Karloov avion je izazvao i kod Nemca, koji su ga, naročito kada je oborio jednu Štuku, okružili sa svih strana, da bi Maks Helmut Osterman bio samo dželat…
I svi naši piloti zatečeni u vazduhu, koji su videli da je oboren „komandantov avion“, mislili su da je tako i žalili komandanta, koji se za to vreme krio po lagumima Tošinog bunara, nijednog momenta im ne padajući na pamet da je za komandama „liderskog Mesera“, bio niko drugi do njihov „ćata“, vodnik Karlo Štrbenk…
Porodica Karla Štrbenka ni do dan danas, nakon 77 godina ne zna gde su Karlovi posmrtni ostaci.
Zna se da je Karlo pao kod Glogonjskog Rita. Karlova žena je išla posle rata da traži njegove posmrtne ostatke, ali niko nije znao šta je sa telom pilota. Nakon oslobođenja doduše, nove vlasti su tvrdile (na nivou pretpostavke: Mislimo da je tamo), da je Karlo sahranjen u zajedničku grobnicu sa sovjetskim vojnicima, koja se nalazi u Sefkerinu…
Ali nikada nisu dobili zvaničnu potvrdu…
Tako se država „odužila“ jednom hrabrom vodniku…
A njegovi potomci i dan danas – ne imajući gde, svakog 6. aprila doputuju u Zemun, gde se na Keju kod hotela „Jugoslavija“ ispred spomenika „Pilotima 6. lovačkog puka“ poklone senima svoga pretka i njegovim hrabrima saborcima…
(Izvor: patriot.rs)

Letnje svadbe i simbolika vetra: Kad vetar duva oko mladih, narod zna da nešto "govori"
U srpskoj tradiciji, svadbe u leto nisu samo vreme veselja – već i vreme kada priroda učestvuje, a vetar se smatra znakom

Ivanjdan i hod po jutarnjoj rosi: Zašto se 7. jula hoda bos po travi – i šta to leči?
U srpskoj tradiciji, ako ustaneš pre sunca i bosi pređeš kroz rosnu livadu – izlečićeš dušu, telo i snove

Noć pred Ilindan: Zašto se tada ne spava pod otvorenim nebom?
Srpsko verovanje kaže da uoči Svetog Ilije nebo ne prašta, a san pod zvezdama može doneti nemir

Zašto se ne kupa u reci posle Velike Gospojine? Narodno upozorenje koje traje vekovima
U Srbiji postoji verovanje da voda posle 28. avgusta “uzima”, a ne leči – i da reka tada postaje hladna ne po temperaturi, već po duhu

Imena za bebe koja roditelji u Srbiji najčešće daju u maju! Poletne, direktne, prelepe i lepršave, sa njima nema..
Devojčice rođene u maju imaju niz karakterističnih osobina!
Komentari(0)