Običaj nošenja kamenčića sa “muškog izvora” kao narodni lek protiv neplodnosti
U planinskim selima Homolja, još uvek se prepričava običaj koji je vekovima davao nadu ženama koje nisu mogle da ostanu trudne. Prema verovanju, ako žena uzme zaobljeni kamenčić iz tzv. “muškog izvora” i nosi ga u nedrima četrdeset dana, povećaće šanse da začne. Ovaj ritualni gest predstavlja spoj narodne magije plodnosti i simbolike zemlje, vode i tela, duboko ukorenjen u kolektivnom pamćenju.
Šta su “muški izvori” i kako se prepoznaju
U narodu se verovalo da svaki izvor ima “pol” – muški ili ženski – u zavisnosti od načina na koji voda izbija iz zemlje. Muški izvori su oni gde voda izbija silovito, iz uske stene, sa “glasom” – šumom ili hukom. Na tim mestima, prema predanju, rađaju se “kamenovi snage” – zaobljeni, glatki oblutci koje zemlja prirodno izbacuje.
Možda vas zanima:
Kad se kuća čisti metlom u krug: Zaboravljeni rituali iz srpskih sela koje niko više ne radi
Nekada je metla bila više od alata – njome se nije samo uklanjao prah, već i zlo, bolest i nevolja, ako se koristila u pravo vreme i na pravi način
Zašto su Srbi nosili nož u čarapi: Narodna verovanja o zaštiti i snazi
Nož u čarapi nije bio znak nasilja, već amajlija, čuvar časti i tiha poruka – „spreman sam da se branim, ali ne i da napadam“
Možda vas zanima:
Kad se kuća čisti metlom u krug: Zaboravljeni rituali iz srpskih sela koje niko više ne radi
Nekada je metla bila više od alata – njome se nije samo uklanjao prah, već i zlo, bolest i nevolja, ako se koristila u pravo vreme i na pravi način
Zašto su Srbi nosili nož u čarapi: Narodna verovanja o zaštiti i snazi
Nož u čarapi nije bio znak nasilja, već amajlija, čuvar časti i tiha poruka – „spreman sam da se branim, ali ne i da napadam“
Možda vas zanima:
Kad se kuća čisti metlom u krug: Zaboravljeni rituali iz srpskih sela koje niko više ne radi
Nekada je metla bila više od alata – njome se nije samo uklanjao prah, već i zlo, bolest i nevolja, ako se koristila u pravo vreme i na pravi način
Zašto su Srbi nosili nož u čarapi: Narodna verovanja o zaštiti i snazi
Nož u čarapi nije bio znak nasilja, već amajlija, čuvar časti i tiha poruka – „spreman sam da se branim, ali ne i da napadam“
Kako izgleda obred
Žena odlazi do izvora u zoru, obavezno sama, i bira kamen koji je “topao na dodir”. Ne sme da govori dok ga stavlja u nedra – tačnije, ispod desne dojke. Kamen se nosi 40 dana, a po završetku, vraća se na isto mesto uz tihu molitvu. Ako do trudnoće dođe, izvora se više ne sme posećivati – jer je “dao što je trebalo”.
Simbolika kamena i tela
Kamen je u narodnoj religiji simbol trajnosti, postojanosti i snage. Njegova zaobljenost i oblik podsećaju na jajnu ćeliju ili matericu, pa se smatra da “privlači plodnost”. Nošen blizu grudi, uz srce, ima i emocionalnu funkciju – vraća veru, donosi smirenost. U nekim selima, žene koje zatrudne ovim putem poklanjaju isti kamen drugim ženama, kao znak nade.
Etno-lekarstvo i arhetipska magija
Čajkanović beleži da su ovakvi obredi ostaci kultova majki boginja i zemaljskih božanstava plodnosti. U njima se ne traži pomoć od ljudi, već od prirode. Žena, sama, u tišini, razgovara sa izvorom, zemljom i svojim telom. Takva neposredna, tiha religioznost karakteristična je za predhrišćanski sloj narodne vere.
Običaj u tišini, ali ne i u zaboravu
Danas, dok se mnogi oslanjaju na moderne metode lečenja neplodnosti, žene iz sela kao što su Krupaja, Ravnište i Tisnica još pamte ovu praksu. Možda nije naučno dokazana, ali ostaje kao svedočanstvo duhovnog odnosa žene i prirode – i nade koja se, kao voda iz stene, rađa tamo gde je najmanje očekuješ.
Zašto se nekada govorilo da ne valja jesti iz okrnjenog tanjira: Narodno verovanje koje krije više od praznoverja
Na srpskoj trpezi tanjir nije bio samo za jelo – već i ogledalo kućnog reda, zdravlja i duhovnog blagostanja
Zašto su Srbi nosili nož u čarapi: Narodna verovanja o zaštiti i snazi
Nož u čarapi nije bio znak nasilja, već amajlija, čuvar časti i tiha poruka – „spreman sam da se branim, ali ne i da napadam“
Bratimljenje pod jabukom: Kako su Srbi postajali braća bez krvi
Nekada se nisu svi problemi rešavali zakonom, niti su sve veze rađane krvlju – srpski običaj bratimljenja bio je svetinja jača od svakog potpisa
Zašto se u nekim selima zemlja nosila sa groblja: Tajna narodnog „protivuroka“ koja se prenosila šapatom
U staroj srpskoj tradiciji, zemlja nije bila samo tlo – bila je sredstvo zaštite, osvete i prenosa energije, a grobljanska zemlja imala je posebnu moć
Komentari(0)