Zašto se u nekim selima zemlja nosila sa groblja: Tajna narodnog „protivuroka“ koja se prenosila šapatom
U staroj srpskoj tradiciji, zemlja nije bila samo tlo – bila je sredstvo zaštite, osvete i prenosa energije, a grobljanska zemlja imala je posebnu moć
U mnogim selima Srbije, naročito u zabačenim krajevima Homolja, Krajine, Šumadije i Podrinja, decenijama, pa i vekovima, kruže priče o tajnom običaju: nošenju zemlje sa groblja. Ova praksa, iako zvuči jezivo, bila je deo narodne magije i verovanja u energiju mrtvih. Nije bila za svakoga – obavljala se tiho, noću, i uvek sa ciljem: da se neko zaštiti, kazni ili izleči.
Zemlja kao sredstvo prenosa
U narodnoj svesti, zemlja sa groba nije bila obična. Ona je smatrana najmoćnijim nosiocem „duhovnog traga“. Verovalo se da nosi energiju pokojnika, da pamti, „čuje“ i da može da preuzme ili prenese bolest, urok, pa čak i sreću ili tugu. U zavisnosti od namene, zemlja se nosila sa groba rođaka, deteta, neznanca ili osobe za koju se verovalo da je „imala jaku sudbinu“.
Možda vas zanima:
Kako su naši stari prizivali zaštitu pred zimu: Običaji i verovanja uoči Svetog Dimitrija i Svete Petke
Jesen je u srpskoj tradiciji bila vreme važnih duhovnih prelaza – kraj jednog godišnjeg ciklusa i početak novog, obeležen molitvama, postom i tihim zavetima.
OBIČAJ ZVAN "MLADENCI": Zašto su se u nekim krajevima muž i žena venčavali dva puta i šta je donosila "druga svadba"
U srpskoj tradiciji brak je bio svetinja, ali je morao biti i plodan. Otkrivamo neobičan običaj "drugog venčanja" koji se praktikovao u Bosanskoj Krajini i delovima Zapadne Srbije. Zašto se par venčavao dva puta, i kako je "druga svadba" služila da osigura obilje, zdravlje i, najvažnije, potomstvo u kući.
Možda vas zanima:
Kako su naši stari prizivali zaštitu pred zimu: Običaji i verovanja uoči Svetog Dimitrija i Svete Petke
Jesen je u srpskoj tradiciji bila vreme važnih duhovnih prelaza – kraj jednog godišnjeg ciklusa i početak novog, obeležen molitvama, postom i tihim zavetima.
OBIČAJ ZVAN "MLADENCI": Zašto su se u nekim krajevima muž i žena venčavali dva puta i šta je donosila "druga svadba"
U srpskoj tradiciji brak je bio svetinja, ali je morao biti i plodan. Otkrivamo neobičan običaj "drugog venčanja" koji se praktikovao u Bosanskoj Krajini i delovima Zapadne Srbije. Zašto se par venčavao dva puta, i kako je "druga svadba" služila da osigura obilje, zdravlje i, najvažnije, potomstvo u kući.
Možda vas zanima:
Kako su naši stari prizivali zaštitu pred zimu: Običaji i verovanja uoči Svetog Dimitrija i Svete Petke
Jesen je u srpskoj tradiciji bila vreme važnih duhovnih prelaza – kraj jednog godišnjeg ciklusa i početak novog, obeležen molitvama, postom i tihim zavetima.
OBIČAJ ZVAN "MLADENCI": Zašto su se u nekim krajevima muž i žena venčavali dva puta i šta je donosila "druga svadba"
U srpskoj tradiciji brak je bio svetinja, ali je morao biti i plodan. Otkrivamo neobičan običaj "drugog venčanja" koji se praktikovao u Bosanskoj Krajini i delovima Zapadne Srbije. Zašto se par venčavao dva puta, i kako je "druga svadba" služila da osigura obilje, zdravlje i, najvažnije, potomstvo u kući.
Tri najčešće primene u narodnoj praksi
Za protivurok – Ako bi neko bio „ureknut“, narodna vračara bi uzimala malo zemlje sa groba mlade osobe i stavljala ispod jastuka bolesnog deteta. Verovalo se da ta duša čuva i da „uzima uroke na sebe“.
Za prenošenje bolesti – U zlonamernim slučajevima, zemlja sa groba se ostavljala ispod praga osobe kojoj se želi zlo. Ako bi osoba prešla preko nje, verovalo se da će početi da „vene“, da gubi snagu, sreću ili zdravlje. Zato su stari govorili: „Ne primaj ništa što ne znaš odakle je. I zemlja može da ubije.“
Za zaštitu kuće – U nekim krajevima, ljudi su zakopavali zemlju sa groba rođaka ispod kućnog praga, kako bi duh pokojnika čuvao kuću. To se radilo tiho, bez svedočenja, i uvek sa molitvom.
Rina
Ko je to smeo da radi
Ove običaje nisu praktikovali svi. To su najčešće činile stare žene, vračare ili takozvane „čistačice kuća“, koje su imale poverenje sela. Znale su kome, kada i kako se zemlja nosi, i kako se „otera“, da ne ostavi trag na onoga ko je nosi.
Zemlja se nikada nije uzimala bez reči, tihe molitve i poklona duši – najčešće u vidu ostavljenog cveta ili kocke šećera na grobu. Sve je moralo da se obavi bez hleba i soli u stomaku, jer se verovalo da čovek koji uzima tuđi trag ne sme biti „pun“.
Običaji koji su zabranjivani, ali nikada nestali
Ova praksa je tokom 20. veka bila zabranjivana od strane crkve i vlasti, pa su se ljudi ustručavali da o tome govore. Ipak, mnogi su je i dalje tajno praktikovali, posebno u selima gde su duhovna i paganska verovanja preživela kroz generacije.
U nekim krajevima i danas starije žene, kad sumnjaju na urok, kažu:
„Otišla bih do starih groba… al’ kome to sad da kažem?“
Zemlja nije mrtva
U srpskoj narodnoj svesti, zemlja nikada nije bila samo prah. Ona je bila živa veza sa precima, sa svetom senki i sa dušama koje su još uvek negde među nama. Zato su je nosili, čuvali, zakopavali i – poštovali. Ovaj običaj možda danas deluje kao sujeverje, ali nas podseća na vremena kada je čovek znao koliko je tanka granica između vidljivog i nevidljivog.
Zašto su naši preci zakopavali predmete ispod kućnog praga? Tajna običaja koji je čuvao dom od zla
Ispod svakog praga nekadašnje srpske kuće krila se tiha molitva i zaštita – parče hleba, zrno soli ili konjska dlaka, kao štit protiv uroka i smrti
Voda iz gvozdenog bunara: Srpski eliksir iz sela Izvor koji se verovalo da leči krv i vraća snagu
Duboko u planinama kod Babušnice postoji bunar iz kog izbija crvena voda, za koju narod veruje da čisti krv, podiže gvožđe i leči umor
Zašto se u nekim selima zemlja nosila sa groblja: Tajna narodnog „protivuroka“ koja se prenosila šapatom
U staroj srpskoj tradiciji, zemlja nije bila samo tlo – bila je sredstvo zaštite, osvete i prenosa energije, a grobljanska zemlja imala je posebnu moć
Manastir koji su Srbi gradili vinom i pesmom: Reževići i zavet Stefana Prvovenčanog
Na samo nekoliko koraka od mora, u brdima iznad Petrovca, krije se srpski manastir koji je vekovima bio utočište careva, pesnika i hajduka
Kako je Dobrica sa 4 razreda osnovne škole uspeo da napiše najpotresniju pesmu o Srbiji: Kada je pročitana, odrasli ljudi su plakali
Niko adekvatniji nije bio da nosi ime Dobrica od našeg pisca Dobrice Erića koji je napisao neverovatne pesme o Srbiji, pretočivši ih u čist melem za dušu
Komentari(0)