Zašto se nekada govorilo da ne valja jesti iz okrnjenog tanjira: Narodno verovanje koje krije više od praznoverja
Na srpskoj trpezi tanjir nije bio samo za jelo – već i ogledalo kućnog reda, zdravlja i duhovnog blagostanja
U gotovo svakom srpskom domaćinstvu starije generacije ponavljale su isto upozorenje:
„Ne jedi iz okrnjenog tanjira – sirotinja će ti ući u kuću.“
Za neke to je bila obična dosetka, za druge praznoverje, ali u dubini narodne svesti, ovo pravilo je imalo ozbiljnu poruku. Jer trpeza u srpskoj kući nije služila samo za obed – ona je bila ogledalo doma, časti i unutrašnjeg reda.
Tanjir kao simbol blagostanja
U tradicionalnoj srpskoj kući, svaki predmet imao je duhovnu i društvenu vrednost. Tanjir nije bio samo činija za jelo – bio je znak poštovanja prema gostu, ukućanima, pa i samom hlebu. Okrnjen tanjir je značio nepažnju, nemar ili siromaštvo, i zato se pazilo da takvo posuđe ne dolazi na sto.
Možda vas zanima:
Zašto su Srbi nosili nož u čarapi: Narodna verovanja o zaštiti i snazi
Nož u čarapi nije bio znak nasilja, već amajlija, čuvar časti i tiha poruka – „spreman sam da se branim, ali ne i da napadam“
Bratimljenje pod jabukom: Kako su Srbi postajali braća bez krvi
Nekada se nisu svi problemi rešavali zakonom, niti su sve veze rađane krvlju – srpski običaj bratimljenja bio je svetinja jača od svakog potpisa
Možda vas zanima:
Zašto su Srbi nosili nož u čarapi: Narodna verovanja o zaštiti i snazi
Nož u čarapi nije bio znak nasilja, već amajlija, čuvar časti i tiha poruka – „spreman sam da se branim, ali ne i da napadam“
Bratimljenje pod jabukom: Kako su Srbi postajali braća bez krvi
Nekada se nisu svi problemi rešavali zakonom, niti su sve veze rađane krvlju – srpski običaj bratimljenja bio je svetinja jača od svakog potpisa
Možda vas zanima:
Zašto su Srbi nosili nož u čarapi: Narodna verovanja o zaštiti i snazi
Nož u čarapi nije bio znak nasilja, već amajlija, čuvar časti i tiha poruka – „spreman sam da se branim, ali ne i da napadam“
Bratimljenje pod jabukom: Kako su Srbi postajali braća bez krvi
Nekada se nisu svi problemi rešavali zakonom, niti su sve veze rađane krvlju – srpski običaj bratimljenja bio je svetinja jača od svakog potpisa
Baba je znala da kaže:
„Ako jedeš iz puknutog tanjira, i sreća ti pukne.“
Vezano za zdravlje, brak i decu
Verovalo se da jelo iz oštećenog tanjira donosi:
– bolesti (zato što pukotina „vuče zlu energiju“)
– nemir u kući (simbolika „napuklih odnosa“)
– probleme u braku (posebno ako mladi par jede iz istog okrnjenog tanjira)
– plodonosne probleme kod žena (u nekim krajevima govorilo se: „okrnjen tanjir – jalova godina“)
Zato se stari tanjiri ili zakopavali, ili razbijali do kraja i bacali, da se ne bi „kuća hranila iz nesreće“.
Nije sve što je staro – sveto
Iako su se porodične šolje, escajg i tanjiri čuvali decenijama, pazilo se da ne budu oštećeni. Ako puknu, to se nije smatralo svetim – već opomenom. U nekim domaćinstvima se tanjir koji naprsne promeće tri puta kroz dim, pa se razbije, da ne ostavi loš trag.
Ne služi tanjir koji te ne poštuje
Tako su govorile domaćice u Homolju i Pomoravlju, kada bi iz tanjira iscurilo jelo ili se „raspukao na praznik“. U tim slučajevima verovalo se da je to predznak – da neko iz kuće odlazi, da sledi gubitak, ili da je neko „nepozvan“ ušao u kuću. Zato su i gosti dobijali najlepše tanjire, a kad bi se poslužili nečim iz napuklog – to se smatralo sramotom za domaćina.
Psihologija predmeta u narodnoj duši
U vreme kada ljudi nisu imali mnogo, svaki predmet je imao dušu. Okrnjen tanjir nije bio samo kvar – već simbol pukotine u porodici, nesklada, nečega što više ne drži ono što treba da drži. I zato se iz njega nije jelo. Ne zbog sujeverja – nego zbog poštovanja prema sebi i domu.
Danas – vintage, nekad – sramota
Danas se stari, napukli tanjiri prodaju po visokim cenama kao retro ukrasi. Ali za naše pretke, to je bilo kao da gosti dođu pa ih poslužiš u polomljenom ogledalu. Svaka pukotina nosila je priču – i nijedna nije bila dobra.
Kad se kuća čisti metlom u krug: Zaboravljeni rituali iz srpskih sela koje niko više ne radi
Nekada je metla bila više od alata – njome se nije samo uklanjao prah, već i zlo, bolest i nevolja, ako se koristila u pravo vreme i na pravi način
Zašto su Srbi nosili nož u čarapi: Narodna verovanja o zaštiti i snazi
Nož u čarapi nije bio znak nasilja, već amajlija, čuvar časti i tiha poruka – „spreman sam da se branim, ali ne i da napadam“
Bratimljenje pod jabukom: Kako su Srbi postajali braća bez krvi
Nekada se nisu svi problemi rešavali zakonom, niti su sve veze rađane krvlju – srpski običaj bratimljenja bio je svetinja jača od svakog potpisa
Zašto se u nekim selima zemlja nosila sa groblja: Tajna narodnog „protivuroka“ koja se prenosila šapatom
U staroj srpskoj tradiciji, zemlja nije bila samo tlo – bila je sredstvo zaštite, osvete i prenosa energije, a grobljanska zemlja imala je posebnu moć
Komentari(0)