U vreme kada je nebo još uvek delovalo nedostižno, narednik Mihajlo Petrović postao je prvi Srbin koji je položenu pilotsku dozvolu, otvarajući tako novo poglavlje u istoriji naše avijacije.

Pionir iz Vlakče, prvi među jednakima
Rođen 14. juna 1884. u Vlakča kraj Kragujevca, Petrović je završio vojnu školu i ubrzo postao narednik. 1912. godine, jednoj od prvih šest pilota koje je Srbija poslala na obuku u Francusku, postao je prvi koji je samostalno poletio — već nakon 20 dana treninga. U junu 1912. položio je završne ispitingravio pilotsku dozvolu FAI br. 979, a u Srbiji je registrovan pod brojem 1
Obuka u Francuskoj – prvi koraci ka nebu
Na vojnu obuku za pilote Mihajlo Petrović odlazi u aprilu 1912. godine, u renomiranu školu Farman kod Pariza. Tamo se upoznao sa tada najmodernijim dvokrilcima, savladavši osnovne manevre neverovatnom brzinom. Već nakon tri nedelje, položio je sve ispite pred francuskom komisijom, čime je postao prvi Srbin sa međunarodnom pilotskom dozvolom. Njegova veština letenja i hrabrost privukle su pažnju instruktora, koji su tvrdili da „ima prirodan osećaj za avion, kao da je rođen da leti“.
Borbeni vazdušni prvak
Vraćajući se u Srbiju, Petrović je bio raspoređen na aerodrom u Nišu — i stekao reputaciju izuzetnog pilota kada je leteo na krhkom avionu tipa Farman HF‑20. Tokom balkanskih ratova, izvođen je izviđački let iznad Skadra 20. marta 1913. godine, koji je završen tragedijom — motor je ugasio na povratku, avion se prevrnuo, a Petrović je bio izbačen, bez padobrana, čime je postao prva srpska žrtva avijacije i tek druga takva slučaj u svetskoj istoriji .
Spomenik hrabrosti i nasledje vazduhoplovstva
Poginuo kao pravi vazdušni pionir, Mihajlo Petrović je sahranjen u Barbalušima, zatim prenesen na Cetinje, a 1931. godine i na Beogradsko Novo groblje. Njegov rodni kraj ga je ovekovečio u nazivu niškog vojnog aerodroma, pod nazivom „Narednik‑pilot Mihajlo Petrović“

Od Vlakče do Pariza – put prvog srpskog pilota
U vreme kada je nebo još uvek delovalo nedostižno, narednik Mihajlo Petrović postao je prvi Srbin koji je položenu pilotsku dozvolu, otvarajući tako novo poglavlje u istoriji naše avijacije.

Od moćnog cara do slabe krune – car Dušan i Uroš Nejak
Smrt cara Dušana 20. decembra 1355. godine označila je prelomni trenutak u istoriji srpske srednjovekovne države. Na presto je došao njegov jedini sin, Stefan Uroš V, u narodu poznat kao Uroš Nejak. Period njihove smene na vlasti i Uroševe vladavine doneo je velike promene – od vrhunca moći do postepenog slabljenja carstva.

OVA ZGRADA PONOS JE BEOGRADA, IDETE PORED NJE, A NE ZNATE KAKVU KLETVU NOSI! Ona je bila POPRIŠTE krvavog rata Srba
Zgrada je na Studentskom trgu...

Opanci – od svakodnevne obuće do simbola tradicije
Od planinskih sela do varoških sokaka, opanci su vekovima bili simbol srpskog domaćinstva, rada i svakodnevice. Zanat opančara, iako danas retkost, i dalje čuva priču o umeću, strpljenju i životu koji je nekada tekao sporije, ali sa više mere.

Od Nerodimlja do tri mora, od kralja do cara- Dušan Silni, ratnik, zakonodavac i tvorac srednjovekovne imperije
Godina 1331. označila je novu prekretnicu u srpskoj istoriji. Posle sukoba oca i sina, na presto dolazi jedan od najmoćnijih vladara srednjovekovne Srbije – Stefan Dušan Nemanjić, poznat kao Dušan Silni.
Komentari(0)