DA LI STE ZNALI? Brankov most se sastoji iz dva mosta blizanca

Lepote Srbije

13:00

Zanimljivosti 0

Od 1. septembra 1978. godine jedan od najprometnijih prelaza iz starog u novi deo prestonice čine dva samostalna mosta blizanca od kojih je jedan, onaj u pravcu Novog Beograda, stariji čak 22 leta.

DA LI STE ZNALI? Brankov most se sastoji iz dva mosta blizanca
Printscreen

Izgradnja prvobitnog mosta završena je 1956. godine.

Na ideju proširenja došlo se zbog nepredviđene ekspanzije motornih vozila koja je krajem 70-tih dovela do totalnog zagušenja gradskih saobraćajnica.

Od februara do maja 1978. godine montirana je cela čelična konstrukcija.

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

Shutterstock

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

 

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

Do tada, ovaj most, nezvanično nazivan “Savski” i “Zemunski”, a zvanično “Most kralja Aleksandra” do 1941. godine, i “Most bratstva i jedinstva” u vreme Titove Jugoslavije, bio je jedan i znatno manji. Novi je 1956. sagrađen na temeljima tog pređašnjeg, sasvim drugačijeg, koji je srušen eksplozivom u aprilu 1941.

Most je imao 49 čeličnih elemenata, a kompletiran je van Beograda i samo prenet i postavljen.

Prvobitni razmak između dve konstrukcije bio je 3, 5 m a na kraju su približene na svega 25 cm.

Danas je Brankov most posle mosta Gazela najfrekventniji most u Beogradu kada su konačno spojeni u "jedinstveni luk" iznad reke.

Po broju vozila “Gazela” je, naprimer, uvek bila ispred. Baš kao i Gazela, i most “Bratstva i jedinstva” je konstrukcijski bio remek delo domaće arhitekture, jer je Sava premošćena bez ijednog stuba podupirača u sredini, s obzirom da se most nalazi u zoni pristaništa gde je bilo neophodno obezbediti uslove za nesmetano manevrisanje brodova.

Shutterstock
 

A još je bila poraznija činjenica da je u to vreme “Brankov” most bio i jedina drumska veza između Zapadne Evrope sa Istokom! Danas deluje neverovatno da se u jeku turističke sezone broj vozila utrostručio: evropski putnici i sve više gastarbajtera iz Nemačke na putu kući za Tursku i Grčku prolazilo je ovuda sve do puštanja Gazele u funkciju!

Glavni izvođač radova bila je “Mostogradnja”, dok je prilazne saobraćajnice radio “Beograd put”, a za asfaltiranje bio zadužen “Partizanski put”. Farbanje je radilo preduzeće “Jadran”.
Za izgradnju novog mosta utrošeno je 4.500 tona čelika i 600 tona asfalta, dok je za prilaze i deo konstrukcije potrošeno 6.000 kubika betona i 510 tona armature.

Printscreen
 

Otvaranje mosta 1. septembra 1978. uslovilo je izvesne izmene u saobraćaju u okolnim ulicama.

Glavni izvođač radova bila je “Mostogradnja”, dok je prilazne saobraćajnice radio “Beograd put”, a za asfaltiranje bio zadužen “Partizanski put”. Farbanje je radilo preduzeće “Jadran”.

U prvim danima bio je zabranjen saobraćaj za teretnjake i bicikliste. Važilo je i pravilo da se iz pravca Novog Beograda na Terazije stiže trakom na novom mostu, a ko je želeo da skrene u Gavrila Principa morao je da se prestroji desno još u ulici ispod SIV-a, jer je ovo skretanje bilo moguće samo iz trake na starom mostu.

Lepote Srbije su i na Viberu gde vam donosimo razne priče, pridružite se našoj zajednici.

Ukoliko volite predivne fotografije naše zemlje, zapratite našu Instagram stranicu.

BONUS VIDEO:

Komentari(0)

Loading