PRVI AUTOMOBIL KOJI SE POJAVIO NA BEOGRADSKIM ULICAMA Kako je Boža Radulović kod sugrađana izazivao nevericu i strah?
Prva ulica kojom je provozan automobil bila je Nemanjina, uzbrdo od Železničke stanice.

Nije prošlo puno vremena otkako je Karl Benc patentirao prvi automobil u Nemačkoj, a kompanije koje su pravile "čudesna vozila" u to doba, se još mogle nabrojati na prste jedne ruke, a u Srbiju je stigao prvi auto!
Automobil je stigao 3. aprila 1903. godina, a ponosni vlasnik prvog automobila u Beogradu bio je trgovac i rezervni oficir Boža Radulović.Vozilo je bilo marke nesselsdorf, a poticalo je iz češke fabrike Tatra.
Istoričari ističu da je zapravo Božin otac stvorio trgovačku imperiju, a njegov sin je bio taj koji je novac trošio. Automobil je plaćen 17.000 austrougarskih kruna, a za taj novac mogla je da se kupi kuća sa jednim spratom.
Možda vas zanima:

Iskustvo strankinje koja se u Beograd doselila pre 3 meseca: "Srpska prestonica ima 8 posebnih čari koje svima uđu pod kožu"
Devojka iz inostranstva deli 8 razloga zašto voli Beograd, od kulture i arhitekture do opuštenog načina života – grad koji osvaja na prvi pogled

ČUVENI BEOGRADSKI MONMARTR Boemska četvrt kojom su šetale najveće svetske ličnosti
Jedna od najstarijih i najlepših ulica Beograda, koju pored prelepe kaldrme, rasvete, i samog ambijenta, krasi i veoma veliki broj restorana.
Možda vas zanima:

Iskustvo strankinje koja se u Beograd doselila pre 3 meseca: "Srpska prestonica ima 8 posebnih čari koje svima uđu pod kožu"
Devojka iz inostranstva deli 8 razloga zašto voli Beograd, od kulture i arhitekture do opuštenog načina života – grad koji osvaja na prvi pogled

ČUVENI BEOGRADSKI MONMARTR Boemska četvrt kojom su šetale najveće svetske ličnosti
Jedna od najstarijih i najlepših ulica Beograda, koju pored prelepe kaldrme, rasvete, i samog ambijenta, krasi i veoma veliki broj restorana.
Možda vas zanima:

Iskustvo strankinje koja se u Beograd doselila pre 3 meseca: "Srpska prestonica ima 8 posebnih čari koje svima uđu pod kožu"
Devojka iz inostranstva deli 8 razloga zašto voli Beograd, od kulture i arhitekture do opuštenog načina života – grad koji osvaja na prvi pogled

ČUVENI BEOGRADSKI MONMARTR Boemska četvrt kojom su šetale najveće svetske ličnosti
Jedna od najstarijih i najlepših ulica Beograda, koju pored prelepe kaldrme, rasvete, i samog ambijenta, krasi i veoma veliki broj restorana.
Ipak, prvi vlasnik nije vozio automobil, već je za to unajmio stručnjaka, pa je tako Sreten Kostić postao prvi srpski šofer. Sreten je bio fotocinkograf, pa je Boža njega pitao da bude vožač zbog zavidnog umeća u zanatu kojim se bavio, kao i mirnim, preciznim i spretnim rukama.
Iz Beča je zajedno sa vozilom stigao i fabrički šofer. To je bila osoba koju je proizvođač slao da bi 45 dana obučavala vlasnika (u našem slučaju Sretu) šoferskom zanatu, ali i osnovima mehanike vozila. Nakon toga se stručnjak vratio u centralu.
shutterstock
Beogradom ide neka aždaja kojoj svetle oči
Prva ulica kojom je provozan automobil bila je Nemanjina, uzbrdo od Železničke stanice. Nastavili su ulicom Kneza Miloša, odakle su produžili do krajnjeg odredišta, Topčidera. Vozio je fabrički šofer, dok su Boža, Sreta i njihovi prijatelji zauzeli preostala mesta.
Izuzetno bučan motor Nesseldorfa, od 12 konjskih snaga, je kod Beograđana izazivao čuđenje i strah. Neki su se krstili, neki bežali. „Kada je odjeknuo glasan zvuk motora, počela je bežanija. Bilo je mnogo onih koji su se uplašili od ove bučne novotarije”
Poneki prolaznici su se prekrstiti sluteći da je u pitanju nešto nečastivo, a već sutradan se kroz Beograd prepričavala vest: Prođe aždaja kroz naše selo, svetle joj oči nadaleko i brekće, a cepa sve što joj stane na put!
Auto jurio 30 km na sat
Prvi problem na koji su naišli šofer Kostić i vlasnik Boža jeste nabavka benzina. Kao što možete pretpostaviti, benzinske pumpe nisu postojale, a početkom 20. veka u Srbiji benzin je mogao da se kupi samo u apotekama i to u malim, skupim flašama.
Brzina automobila zavisila je od kvaliteta benzina, koga tada u Beogradu nije bilo. Boža Radulović se dovijao tako što je u apotekama kupovao čist apotekarski benzin i tako dobijao “gorivo” koje je pokretalo ovaj automobil.
Kvalitet “goriva” je uticao i na njegovu maksimalnu brzinu koja nije bila veća od 30 km/h.
Bankrot i gradska legenda
Samo tri godine nakon što je Boža uvezao prvi automobil u Srbiju, bio je primoran da proglasi bankrot. Istoričari kažu da je on pokušavao na sve načine da zadrži svoj visoki status, ali da u tome nije uspeo.
Beogradom kruži anegdota iz doba Božinog bankrota.
Kažu da se automobilom zaglavio na uzbrdici u ulici Kneza Miloša, ispred Londona, na raskrsnici sa ulicom Kralja Milana. Tada je naišao Stevan Sremac i građanima rekao: Pomozite nesrećnom Boži da pomeri svoju jedinu nepokretnu imovinu!
Lepote Srbije su i na Viberu gde vam donosimo razne priče, pridružite se našoj zajednici.
Ukoliko volite predivne fotografije naše zemlje, zapratite našu Instagram stranicu.
BONUS VIDEO:

OTAC PREDRAG OBJASNIO: Zašto i kome se kvari sveta vodica?
Narod veruje da Sveta vodica, naročito ona Bogojavljenska (koju ljudi uglavnom i nose svojim domovima), može se čuvati neograničeno vreme, međutim, otac Predrag Popović je jednom prilikom istakao da se i ona može pokvariti, ali objasnio i u kojem slučaju.

Vidac – zaboravljena planinska biljka koja vraća sjaj u očima
Lek iz prirode koji su naši preci koristili za oči, umor i energiju

Zašto je zabranjeno smejati se prilikom slikanja za dokumente
Naše fotografije u pasošu retko su među našim najlepšim slikama. Osvetljenje u kabini za fotografisanje u SUP-u nije idealno, a dodatno nam odmaže i to što ne možemo da pokažemo svoje najlepše nasmejano lice.

VLADIKA NIKOLAJ SRPSKIM MAJKAMA: "Svaka mora svoje dete da nauči 3 stvari"
Vladika Nikolaj Velimirović govorio je da je majka biće najsličnije Bogu, da je njeno žrtvovanje za dete slično Hristovom stradanju za sav ljudski rod. Veliki mislilac i teolog poručio je majkama da uvek na umu imaju i tri važne stvari.

"KRVAVA LITIJA": Ko je bio patrijarh srpski Varnava Rosić?
U jednom od najtežih perioda srpske istorije na čelo Srpske pravoslavne crkve dolazi patrijarh Varnava koji je ostao upamćen kao veliki mučenik.
Komentari(0)