PRVI AUTOMOBIL KOJI SE POJAVIO NA BEOGRADSKIM ULICAMA Kako je Boža Radulović kod sugrađana izazivao nevericu i strah?
Prva ulica kojom je provozan automobil bila je Nemanjina, uzbrdo od Železničke stanice.
Nije prošlo puno vremena otkako je Karl Benc patentirao prvi automobil u Nemačkoj, a kompanije koje su pravile "čudesna vozila" u to doba, se još mogle nabrojati na prste jedne ruke, a u Srbiju je stigao prvi auto!
Automobil je stigao 3. aprila 1903. godina, a ponosni vlasnik prvog automobila u Beogradu bio je trgovac i rezervni oficir Boža Radulović.Vozilo je bilo marke nesselsdorf, a poticalo je iz češke fabrike Tatra.
Istoričari ističu da je zapravo Božin otac stvorio trgovačku imperiju, a njegov sin je bio taj koji je novac trošio. Automobil je plaćen 17.000 austrougarskih kruna, a za taj novac mogla je da se kupi kuća sa jednim spratom.
Možda vas zanima:
Beograđani "namirisali" unosan biznis! Ova nepokretnost ne zahteva ulaganje, a donosi odličnu zaradu
Oni koji izdaju garažno mesto u Beogradu mesečno zarade i do 300 evra. Toliko se kreće najam garaža u centru prestonice, kao i u luksuznijim delovima Novog Beograda. U širem centru grada garažno mesto nećete naći bez 150 evra za mesec, dok su tek na periferiji cene oko 100 evra.
OVDE JE ŽIVELA NAŠA GOSPODA: Pogledajte najlepše vile građanskog Beograda! (FOTO)
Odlikuju se raskošnim eksterijerom i enterijerom. Po pravilu, projektovali su ih poznati arhitekti, a uglavnom su imena dobijale po svojim vlasnicima.
Možda vas zanima:
Beograđani "namirisali" unosan biznis! Ova nepokretnost ne zahteva ulaganje, a donosi odličnu zaradu
Oni koji izdaju garažno mesto u Beogradu mesečno zarade i do 300 evra. Toliko se kreće najam garaža u centru prestonice, kao i u luksuznijim delovima Novog Beograda. U širem centru grada garažno mesto nećete naći bez 150 evra za mesec, dok su tek na periferiji cene oko 100 evra.
OVDE JE ŽIVELA NAŠA GOSPODA: Pogledajte najlepše vile građanskog Beograda! (FOTO)
Odlikuju se raskošnim eksterijerom i enterijerom. Po pravilu, projektovali su ih poznati arhitekti, a uglavnom su imena dobijale po svojim vlasnicima.
Možda vas zanima:
Beograđani "namirisali" unosan biznis! Ova nepokretnost ne zahteva ulaganje, a donosi odličnu zaradu
Oni koji izdaju garažno mesto u Beogradu mesečno zarade i do 300 evra. Toliko se kreće najam garaža u centru prestonice, kao i u luksuznijim delovima Novog Beograda. U širem centru grada garažno mesto nećete naći bez 150 evra za mesec, dok su tek na periferiji cene oko 100 evra.
OVDE JE ŽIVELA NAŠA GOSPODA: Pogledajte najlepše vile građanskog Beograda! (FOTO)
Odlikuju se raskošnim eksterijerom i enterijerom. Po pravilu, projektovali su ih poznati arhitekti, a uglavnom su imena dobijale po svojim vlasnicima.
Ipak, prvi vlasnik nije vozio automobil, već je za to unajmio stručnjaka, pa je tako Sreten Kostić postao prvi srpski šofer. Sreten je bio fotocinkograf, pa je Boža njega pitao da bude vožač zbog zavidnog umeća u zanatu kojim se bavio, kao i mirnim, preciznim i spretnim rukama.
Iz Beča je zajedno sa vozilom stigao i fabrički šofer. To je bila osoba koju je proizvođač slao da bi 45 dana obučavala vlasnika (u našem slučaju Sretu) šoferskom zanatu, ali i osnovima mehanike vozila. Nakon toga se stručnjak vratio u centralu.
Beogradom ide neka aždaja kojoj svetle oči
Prva ulica kojom je provozan automobil bila je Nemanjina, uzbrdo od Železničke stanice. Nastavili su ulicom Kneza Miloša, odakle su produžili do krajnjeg odredišta, Topčidera. Vozio je fabrički šofer, dok su Boža, Sreta i njihovi prijatelji zauzeli preostala mesta.
Izuzetno bučan motor Nesseldorfa, od 12 konjskih snaga, je kod Beograđana izazivao čuđenje i strah. Neki su se krstili, neki bežali. „Kada je odjeknuo glasan zvuk motora, počela je bežanija. Bilo je mnogo onih koji su se uplašili od ove bučne novotarije”
Poneki prolaznici su se prekrstiti sluteći da je u pitanju nešto nečastivo, a već sutradan se kroz Beograd prepričavala vest: Prođe aždaja kroz naše selo, svetle joj oči nadaleko i brekće, a cepa sve što joj stane na put!
Auto jurio 30 km na sat
Prvi problem na koji su naišli šofer Kostić i vlasnik Boža jeste nabavka benzina. Kao što možete pretpostaviti, benzinske pumpe nisu postojale, a početkom 20. veka u Srbiji benzin je mogao da se kupi samo u apotekama i to u malim, skupim flašama.
Brzina automobila zavisila je od kvaliteta benzina, koga tada u Beogradu nije bilo. Boža Radulović se dovijao tako što je u apotekama kupovao čist apotekarski benzin i tako dobijao “gorivo” koje je pokretalo ovaj automobil.
Kvalitet “goriva” je uticao i na njegovu maksimalnu brzinu koja nije bila veća od 30 km/h.
Bankrot i gradska legenda
Samo tri godine nakon što je Boža uvezao prvi automobil u Srbiju, bio je primoran da proglasi bankrot. Istoričari kažu da je on pokušavao na sve načine da zadrži svoj visoki status, ali da u tome nije uspeo.
Beogradom kruži anegdota iz doba Božinog bankrota.
Kažu da se automobilom zaglavio na uzbrdici u ulici Kneza Miloša, ispred Londona, na raskrsnici sa ulicom Kralja Milana. Tada je naišao Stevan Sremac i građanima rekao: Pomozite nesrećnom Boži da pomeri svoju jedinu nepokretnu imovinu!
Lepote Srbije su i na Viberu gde vam donosimo razne priče, pridružite se našoj zajednici.
Ukoliko volite predivne fotografije naše zemlje, zapratite našu Instagram stranicu.
BONUS VIDEO:
Nekada su ih koristili stari Srbi: 30 zaboravljenih reči kojima retko ko danas zna značenje
Ovo su 30 zaboravljenih srpskih reči o kojima retko ko danas zna značenje.
NAPRAVITE SAMI Prelepa mirisna ETERIČNA ULJA iz domaće radinosti
Za sve vas koji volite projekte koje same možete da napravite kod kuće, ovaj će vam se posebno dopasti.
Život Čiča Dražine žene frapira, 1 noć sve preokrenula: Ovako muža ispratila u smrt, preživela pakao i skončala sramno
Žena Draže Mihailovića izdržala je na svojim leđima stvari koje je teško i zamisliti, kao da je snašla sva nesreća ovog sveta.
HOĆETE DA VAM SIN IMA PRAVO SRPSKO IME Simbolika imena je jako važna, zato su baš OVA nosili NAJSNAŽNIJI SRBI!
Ako je istinita ona latinska izreka da je ime znak, onda obratite pažnju koje ime ćete dati svom detetu.
OVAJ SRPSKI GRAD SU ZVALI MALI PARIZ Nećete verovati koliko je kafana imao još u doba Obrenovića
Zahvaljujući naprednim shvatanjima obor-kneza Jevrema Obrenovića, Šabac se tokom 19. veka razvija u veoma naprednu varoš. U priči koja sledi saznaćete zašto se ovaj grad naziva „Mali Pariz“
Komentari(0)