Magija zelenog sveta: Zašto je srpski seljak verovao da biljke leče, proriču sudbinu i prizivaju natprirodne sile
Od drena i bosiljka do gloga i vrbe: Detaljna analiza Veselina Čajkanovića o kultnom značaju bilja u srpskim narodnim verovanjima, mnogo pre nego što je nauka otkrila njihova svojstva.
Iako se u savremenom dobu na bilje pretežno gleda kroz prizmu farmacije ili ishrane, u tradicionalnoj srpskoj kulturi biljke su vekovima predstavljale mnogo više od toga – one su bile živa bića obdarena natprirodnim moćima. Bile su posrednici između sveta živih i mrtvih, zaštita od demona i sredstvo za pricanje sudbine. Naš najveći etimolog i istoričar religije, Veselin Čajkanović, pedantno je sakupio i analizirao ova verovanja, objašnjavajući kako je paganski kult prirode preživeo hristijanizaciju. Kroz prizmu njegovog kapitalnog dela, "Rečnik srpskih narodnih verovanja o biljkama", ulazimo u fascinantan svet srpske mitologije, gde je svaka grana i list imao svoju magijsku svrhu.
Čajkanovićev rad na temu verovanja o biljkama predstavlja izuzetno važan deo njegovog opusa, jer otkriva duboke slojeve stare srpske religije. On je metodološki pokazao da su mnoga verovanja vezana za bilje direktni ostaci predhrišćanskog kulta vegetacije, koji je kod Slovena imao centralno mesto. Svaka biljka u tom sistemu imala je specifičnu funkciju: od apotropejske (zaštitne) do reproduktivne i proricanja.
Shutterstock
Ključno za razumevanje ovog fenomena jeste shvatanje da za srpskog seljaka, kako je Čajkanović često naglašavao, granica između profanog (svakodnevnog) i svetog nije postojala na način na koji je mi danas poznajemo. Biljke su bile utelešeni demoni ili duhovi prirode, te se s njima moralo postupati s dužnim poštovanjem i oprezom. Verovanje u fitomorfnog demona (demona u obliku biljke) bilo je snažno, što objašnjava strah i poštovanje prema određenim vrstama, poput oraha ili zove.
Možda vas zanima:
Ko su bili Vetrenjaci: Nevidljiva bića iz srpskih planina koja su donosila bolest, šapat i inspiraciju
U narodnim verovanjima srpskog naroda, posebno u planinskim krajevima, verovalo se da kroz vetar prolaze nevidljiva bića – Vetrenjaci. Oni nisu ni dobri ni zli, ali njihov dah može doneti i pesmu i ludilo.
Ne zatvaraj vrata odmah: Zašto se soba u kojoj je neko umro ostavljala otvorena sedam dana
Drevni običaj otvaranja prostora za dušu – da ne ostane zarobljena među zidovima
Možda vas zanima:
Ko su bili Vetrenjaci: Nevidljiva bića iz srpskih planina koja su donosila bolest, šapat i inspiraciju
U narodnim verovanjima srpskog naroda, posebno u planinskim krajevima, verovalo se da kroz vetar prolaze nevidljiva bića – Vetrenjaci. Oni nisu ni dobri ni zli, ali njihov dah može doneti i pesmu i ludilo.
Ne zatvaraj vrata odmah: Zašto se soba u kojoj je neko umro ostavljala otvorena sedam dana
Drevni običaj otvaranja prostora za dušu – da ne ostane zarobljena među zidovima
Možda vas zanima:
Ko su bili Vetrenjaci: Nevidljiva bića iz srpskih planina koja su donosila bolest, šapat i inspiraciju
U narodnim verovanjima srpskog naroda, posebno u planinskim krajevima, verovalo se da kroz vetar prolaze nevidljiva bića – Vetrenjaci. Oni nisu ni dobri ni zli, ali njihov dah može doneti i pesmu i ludilo.
Ne zatvaraj vrata odmah: Zašto se soba u kojoj je neko umro ostavljala otvorena sedam dana
Drevni običaj otvaranja prostora za dušu – da ne ostane zarobljena među zidovima
Zaštitna i apotropejska uloga bilja: Borba protiv demona
Jedna od najvažnijih funkcija bilja, prema Čajkanovićevim zapisima, bila je zaštita od zlih sila, pre svega od demona poput vampira, veštica, mora i bauka. Ovde se izdvajaju sledeće biljke:
Glog: Neprikosnoven u borbi protiv vampira. Narodno verovanje je zahtevalo da se vampir probode glogovim kocem. Čajkanović to tumači kao ritual koji ima za cilj da veže demona za zemlju i spreči ga da nanosi štetu živima. Interesantno je da se glogova grančica nosila i kao talisman protiv uroka.
Crveni plodovi i crvena boja: Iako nije uvek biljka, njeni delovi koji su crveni (poput drenjina, šipuraka) su izuzetno cenjeni jer crvena boja ima zaštitni karakter u staroslovenskoj magiji – smatrala se bojom života i moći.
Beli luk (Češnjak): Gotovo univerzalno sredstvo zaštite od uroka i demona, ali i od bolesti. Stavljao se u džepove, ispod jastuka i na ulazna vrata. Čajkanović ukazuje da je luk (zbog svog jakog mirisa i slojevite građe) simbolizovao celovitost i odbojnost prema zlim silama.
Kultne biljke: Simboli plodnosti i obnavljanja života
Neke biljke su imale izrazito kultni karakter i bile su direktno povezane sa najvažnijim praznicima i ritualima, simbolizujući obnavljanje života i plodnost.
Dren (Drenjina): Dren je, piše Čajkanović, simbol zdravlja, snage i dugovečnosti. Njegovi čvrsti, gotovo neuništivi plodovi i drvo, povezivali su se sa herojskom snagom. Povezan je sa Božićem, kada se drenovina daruje kao želja za dobro zdravlje, a deci se daje da jedu drenjine kako bi bili "zdravi kao dren".
Badnjak (Hrast): Kulti značaj hrasta kao Badnjaka je centralan u srpskoj tradiciji. Čajkanović ga povezuje sa kultom predaka, odnosno, starinskim vrhovnim božanstvom. Unošenjem u kuću, uspostavlja se veza sa precima i obezbeđuje plodnost i napredak doma u narednoj godini. Njegovo pucketanje u vatri tumačilo se kao glas predaka.
Bosiljak: Iako nije paganskog porekla (ubrzano je inkorporiran kroz hrišćanstvo), bosiljak je postao sveta biljka. Korišćen je za prskanje osvećene vode, za venčanja i sahrane, uvek kao simbol čistote, ljubavi i posrednik između neba i zemlje. Njegov blagi miris bio je neizostavan deo svakog važnog rituala.
Shutterstock
Gatanje i proricanje: Biljke koje otkrivaju budućnost
Veselin Čajkanović je obradio i opširan korpus verovanja gde se biljke koriste za proricanje sudbine, posebno u ljubavi i braku.
Imela: Zbog toga što raste kao parazit visoko na drveću, Imela je smatrana nebeskom biljkom, povezanom sa Suncem i srećom. Korišćena je u božićnim i novogodišnjim gatanjima za prizivanje sreće i ljubavi. Sakupljala se na poseban način – bez dodirivanja tla.
Vrba (Mlada vrba): Povezana sa Vrbicom (Lazarevom subotom), simbolizuje buđenje proleća i života. Deca su je nosila kako bi preuzela njenu vitalnost. Njena savitljivost se prenosila i na magijsku funkciju, te je njeno granje korišćeno u obredima za prizivanje željene sudbine.
Značaj Čajkanovićeve analize za modernu kulturu
Čajkanovićev "Rečnik srpskih narodnih verovanja o biljkama" nije samo inventar starinskih običaja, već sistematičan pokušaj rekonstrukcije stare srpske religije. On nas tera da razumemo dubinu i složenost narodne misli. Za razliku od nekih savremenih interpretacija koje ova verovanja posmatraju kao puku iracionalnost, Čajkanović je utvrdio da je reč o logičnom, iako arhaičnom, sistemu koji je pružao odgovor na strah od nepoznatog i garantovao harmoniju u zajednici. Njegova studija služi kao ključ za razumevanje naših korena, dajući nam uvid u nematerijalno kulturno nasleđe koje je, iako nevidljivo, jednako dragoceno kao i naše najpoznatije tvrđave i manastiri. Ona nam pokazuje da se i danas, u modernim ritualima proslavljanja, kriju tragovi kulta prirode stari hiljadama godina.
DA LI PRAVOSLAVNI VERNICI TREBA DA OKITE JELKU? Sveštenik odgovorio na pitanje koje mnogi postavljaju
Sveštenik otkriva simboliku božićne jelke i objašnjava kako se ona savršeno uklapa sa badnjakom.
ZAŠTO CRKVA SAŽALJEVA BOGATAŠE: Sveti Nikolaj Velimirović je jednom rekao mudrost o njima koja se još uvek prepričava
Vladika Nikolaj je govorio da Crkva sažaljenjem gleda na bogataše, tražeći čoveka u njima, a ne bogatstvo, i podstiče darivanje i duhovni rast.
„Sveća prati čoveka od rođenja do upokojenja“: Slobodan iz Ježevice već 29 godina ručno pravi voštanice i čuva jedan od najstarijih srpskih zanata
Voskarski zanat, mirisan i postojan, poput plamena sveće, jedna je od najstarijih veština očuvanja svetlosti u narodnoj i verskoj tradiciji. Još od vremena kada su domovi bili bez električne rasvete, ručna izrada sveća od pčelinjeg voska predstavljala praktičnu potrebu, kao i duhovni čin, svetlost koja obasjava porodično ognjište, crkve i sve tužne i svečane običaje.
SRBI ČESTO IZGOVARAJU FRAZU "MAŠALA", A NE ZNAJU NI ŠTA ZNAČI: Evo detaljnog objašnjenja
Reč mašala se koristi u kolokvijalnom razgovornom stilu raznih naroda
OVO JE NAJJEZIVIJA SRPSKA IZREKA! Izgovarate je SVAKI DAN, a niste svesni ŠTA ZAPRAVO ZNAČI!
Ovu izreku svi koriste, a malo ko zna koliko je zapravo jeziv njen značaj
Komentari(0)