Letnja slava u šljiviku: Kako su se nekada slavile Presvete, Ognjena Marija i Ilindan u selima Srbije
U avgustu, kad šljive počnu da zru, a zemlja miruje pred jesen, srpska sela obeležavala su letnje slave pod vedrim nebom – često u šljiviku, pod krošnjama koje su svedočile i molitvama i veselju. Ove slave nisu bile samo verski čin – one su bile i zavet, i porodični sabor, i kolektivna molitva naroda koji je znao da živi u ritmu prirode.

Zavetne slave – narodna liturgija na otvorenom
U mnogim selima, naročito u brdsko-planinskim krajevima Srbije, običaj je bio da svaka porodica ima "zavetnu slavu" – praznik koji se slavio izvan kuće, najčešće pod drvetom, kod bunara, u šumi ili na njivi. Presveta Bogorodica (28. avgust), Ognjena Marija (30. jul / 17. jul po starom kalendaru) i Sveti Ilija (2. avgust) bile su najčešće izabrane kao zaštitnice od groma, požara, bolesti i suše.
Slava pod drvetom – domaćin, krst i kazan
Možda vas zanima:

OBIČAJ OD 1018. GODINE: Kako su nekada Srbi slavili slavu?
Među Slovenima ova tradicija se u kontinuitetu najbolje i najduže održala kod Srba, gde smo je uspešno preneli kroz Hrišćanstvo do današnjih dana.

Iznenadićete se kad vidite ŠTA SU SRBI NEKADA POKLANJALI ZA SLAVU i zašto je to bilo APSOLUTNO PRELEPO
Sezona slava, posle Božića, najvažnijeg porodičnog praznika kod Srba, u punom je jeku. Ovo je vreme kada okupljamo svoje najmilije i sa njima slavimo zaštitnika doma i porodice.
Možda vas zanima:

OBIČAJ OD 1018. GODINE: Kako su nekada Srbi slavili slavu?
Među Slovenima ova tradicija se u kontinuitetu najbolje i najduže održala kod Srba, gde smo je uspešno preneli kroz Hrišćanstvo do današnjih dana.

Iznenadićete se kad vidite ŠTA SU SRBI NEKADA POKLANJALI ZA SLAVU i zašto je to bilo APSOLUTNO PRELEPO
Sezona slava, posle Božića, najvažnijeg porodičnog praznika kod Srba, u punom je jeku. Ovo je vreme kada okupljamo svoje najmilije i sa njima slavimo zaštitnika doma i porodice.
Možda vas zanima:

OBIČAJ OD 1018. GODINE: Kako su nekada Srbi slavili slavu?
Među Slovenima ova tradicija se u kontinuitetu najbolje i najduže održala kod Srba, gde smo je uspešno preneli kroz Hrišćanstvo do današnjih dana.

Iznenadićete se kad vidite ŠTA SU SRBI NEKADA POKLANJALI ZA SLAVU i zašto je to bilo APSOLUTNO PRELEPO
Sezona slava, posle Božića, najvažnijeg porodičnog praznika kod Srba, u punom je jeku. Ovo je vreme kada okupljamo svoje najmilije i sa njima slavimo zaštitnika doma i porodice.
Slava se obično slavila ispod starog drveta, najčešće kruške, šljive ili hrasta, gde se postavljao drveni krst, ikonа i sveća. Prinosio se koljiv (žito), lomio se slavski kolač, a jelo se iz jednog kazana – obično pasulj, paprikaš ili kuvano meso. Domaćin bi odabrao "kumove slave" koji bi nosili krst i pomagali u molitvi i pripremi.
Presveta u šljiviku – kad se nebo moli za rod
Posebno je zanimljiv običaj iz Vojvodine i Šumadije, gde se Presveta Bogorodica slavila među šljivama, jer se verovalo da će godina biti rodna ako se toga dana ne dira grana i ne otresa plod. Sve se radilo tiho, pobožno, bez psovki i svađe – jer "Presveta sve vidi i pamti".
Ognjena Marija – dan kad se ništa ne dira
Za Ognjenu Mariju narod je verovao da je stroga i da se tog dana ne sme ništa raditi rukama – ni prati, ni kopati, ni mesiti. Ko bi prekršio to pravilo, rizikovao bi požar ili nesreću u porodici. Iako je zvanično dan svetiteljke, običaji su duboko vezani za pagansko poštovanje vatre, što se vidi i u narodnim poslovicama: „Ko Ognjenu ne poštuje, kuća mu izgori.“
Foto: Rina
Ilindan – prvi grom jesenjeg neba
Ilindan je bio znak da leto polako zalazi. U nekim selima toga dana se nije kupalo, jer se verovalo da se svetac premešta „u goru“ i da voda postaje „hladna i mrtva“. Takođe, toga dana su devojke prestajale da idu bose, a domaćini su sabirali seno – jer "što se tada ne pokupi, propada".
Zanimljivosti i verovanja
– Slava u voćnjaku često je bila povezana s molitvom za plodnu godinu, bez grada i suše.
– Ikone su se nosile iz kuće u šljivik, uz pratnju celog domaćinstva, čak i ako je to bio samo jedan sto i stara klupa.
– Na dan letnje slave, domaćin nije smeo da viče ni da se ljuti – verovalo se da bi mogao „ceo rod da izgori“.
– Ako bi padala kiša, smatralo se da je to znak da je molitva primljena i da će zemlja biti blagoslovena.
Letnje zavetne slave u šljiviku danas su retkost, ali još ponegde opstaju – ne kao turistička atrakcija, već kao tiho podsećanje da je vera nekad živela u senkama drveća, u šakama koje lome kolač i u srcima koja pamte više nego što govore.

Raskovnik – biljka koja otključava svaku bravu: Legende i verovanja o čudu iz srpske narodne botanike
U narodnom predanju, postojala je biljka koja može da otključa svaku bravu, razveže svaki čvor i razbije svaki okov – raskovnik. Iako njeno postojanje nikada nije naučno potvrđeno, raskovnik je ostao snažan simbol oslobađanja, unutrašnje snage i duhovnog ključa koji otključava nevidljiva vrata.

Pletenje venaca od bosiljka i zvezdana: Zaboravljena letnja praksa protiv uroka i vrućine
U avgustu, kad sunce prži, a bilje miriše najjače, srpska sela su vekovima imala jedan poseban, tih običaj – pletenje venaca od bosiljka, zvezdana, nevena i kantariona. Ovi mirisni krugovi nisu bili samo ukras: verovalo se da imaju moć da štite dom od zla, decu od uroka i starije od letnje nemoći.

Letnja slava u šljiviku: Kako su se nekada slavile Presvete, Ognjena Marija i Ilindan u selima Srbije
U avgustu, kad šljive počnu da zru, a zemlja miruje pred jesen, srpska sela obeležavala su letnje slave pod vedrim nebom – često u šljiviku, pod krošnjama koje su svedočile i molitvama i veselju. Ove slave nisu bile samo verski čin – one su bile i zavet, i porodični sabor, i kolektivna molitva naroda koji je znao da živi u ritmu prirode.
Crkva koju je podigla žena despota: Sretenjski hram u Krušedolu – tiha zadužbina Angeline Branković
U senci slavnog manastira, na uzvišenju kraj voćnjaka, stoji skromna bela crkva koja krije veliku priču o jednoj ženi, njenoj veri i istoriji koje se više niko ne seća naglas
Zlatne kupole iznad Banstola: Prva pravoslavna crkva posvećena žrtvama "Oluje" sagrađena u ruskom stilu
Na obroncima Fruške gore, u selu Banstol, podignut je hram koji nije samo verski objekat – već i zavet, spomen i kulturna veza između Srbije i Rusije
Komentari(0)