U tradicionalnoj srpskoj kulturi, ognjište je bilo mnogo više od mesta za pripremu hrane i grejanje domaćinstva. Ono je predstavljalo srce kuće, mesto okupljanja porodice, ali i centar brojnih običaja, rituala i verovanja koja su od njega činila gotovo sveto mesto.

Ognjište kao središte porodičnog života
Srpska ognjišta tradicionalno su građena u centralnom delu doma i predstavljala su epicentar porodičnog okupljanja. Članovi porodice sedeli bi oko vatre, pričajući priče, prenoseći znanja i iskustva, pevajući pesme i održavajući veze među generacijama. Ovaj običaj nije bio samo praktičan već i simboličan, jer je ognjište bilo mesto gde se prenosilo kulturno i duhovno nasleđe.
Zaštitna moć ognjišta
Možda vas zanima:

Trag u pepelu: Zašto su žene gledale u ognjište da otkriju ko je „ostavio reč bez glasa“
U narodnom predanju, ognjište nije bilo samo mesto kuvanja i toplote. Ako bi se ujutru u pepelu pojavio trag koji ne pripada nikome iz kuće, verovalo se da je neko došao noću – tiho, bez tela, ali sa porukom.

Zašto se ognjište nikada nije gasilo: Oganj kao sveto mesto doma, ulaz za duše i najstariji bog u srpskoj religiji
U tradicionalnim srpskim kućama, ognjište nije bilo samo mesto za kuvanje – bilo je centar sveta. Vatra se nije gasila bez molitve, pepeo nije iznošen bez reči, a oganj se poštovao kao živo biće.
Možda vas zanima:

Trag u pepelu: Zašto su žene gledale u ognjište da otkriju ko je „ostavio reč bez glasa“
U narodnom predanju, ognjište nije bilo samo mesto kuvanja i toplote. Ako bi se ujutru u pepelu pojavio trag koji ne pripada nikome iz kuće, verovalo se da je neko došao noću – tiho, bez tela, ali sa porukom.

Zašto se ognjište nikada nije gasilo: Oganj kao sveto mesto doma, ulaz za duše i najstariji bog u srpskoj religiji
U tradicionalnim srpskim kućama, ognjište nije bilo samo mesto za kuvanje – bilo je centar sveta. Vatra se nije gasila bez molitve, pepeo nije iznošen bez reči, a oganj se poštovao kao živo biće.
Možda vas zanima:

Trag u pepelu: Zašto su žene gledale u ognjište da otkriju ko je „ostavio reč bez glasa“
U narodnom predanju, ognjište nije bilo samo mesto kuvanja i toplote. Ako bi se ujutru u pepelu pojavio trag koji ne pripada nikome iz kuće, verovalo se da je neko došao noću – tiho, bez tela, ali sa porukom.

Zašto se ognjište nikada nije gasilo: Oganj kao sveto mesto doma, ulaz za duše i najstariji bog u srpskoj religiji
U tradicionalnim srpskim kućama, ognjište nije bilo samo mesto za kuvanje – bilo je centar sveta. Vatra se nije gasila bez molitve, pepeo nije iznošen bez reči, a oganj se poštovao kao živo biće.
U srpskoj tradiciji, ognjište je smatrano svetim mestom koje pruža zaštitu od negativnih sila, bolesti i nesreća. Verovalo se da vatra na ognjištu ima moć čišćenja i zaštite domaćinstva, zbog čega se ona održavala stalno, čak i tokom noći. Gašenje ognjišta smatralo se lošim znakom i moglo je izazvati brige i probleme u porodici.
Običaj je bio da se u ognjište bacaju posebni predmeti, poput soli ili suvog bilja, kako bi se ojačala njegova zaštitna moć. Takođe, verovalo se da pepeo sa ognjišta ima posebna svojstva, pa je korišćen za razne rituale, zaštitu i lečenje.
Rituali i običaji vezani za ognjište
Postojali su brojni običaji povezani sa ognjištem koji su se održavali tokom cele godine. Na primer, na Badnje veče, badnjak se unosio u kuću i stavljao direktno na ognjište, što je simbolizovalo obilje, plodnost i dobro zdravlje ukućana u narednoj godini. Porodica je oko vatre badnjaka izgovarala molitve i želje za prosperitet.
Tokom slavskih i prazničnih dana, ognjište je posebno ukrašavano, a oko njega su izvođeni rituali prinošenja hrane ili darova precima, verujući da će se tako obezbediti njihova zaštita i podrška iz duhovnog sveta.
Narodne priče i legende o ognjištu
Srpska narodna predanja prepuna su priča u kojima ognjište igra centralnu ulogu. Jedna od poznatih legendi kaže da su duhovi predaka često boravili upravo oko ognjišta, nadgledajući svoje potomke i pružajući im podršku u teškim trenucima. Zbog toga su ukućani bili obavezni da održavaju mir i harmoniju oko vatre, kako ne bi uvredili duhove predaka.
U drugim pričama, ognjište je bilo mesto susreta sa vilama, koje su se navodno pojavljivale kasno u noć kako bi darivale porodice koje su se prema vatri odnosile sa poštovanjem i brigom.
Ognjište u narodnoj medicini
Vatra sa ognjišta imala je posebnu ulogu i u narodnoj medicini. Pepeo se koristio za pravljenje lekovitih obloga ili kao sastojak za razne melemi protiv kožnih bolesti i opekotina. Takođe, dim sa ognjišta smatran je blagotvornim, a verovalo se da ima sposobnost da očisti vazduh od bolesti i negativnih uticaja.
Očuvanje običaja danas
Iako savremeni način života ne podrazumeva korišćenje tradicionalnih ognjišta, običaji i verovanja vezani za njih i dalje se čuvaju u mnogim delovima Srbije. Obnavljanje i očuvanje ovih običaja važno je za razumevanje kulturnog identiteta i očuvanje veze sa prošlošću.
Ponovno oživljavanje ovih običaja može pomoći novim generacijama da bolje razumeju i cene duboku simboliku ognjišta, koje je vekovima bilo ne samo središte porodičnog života već i važno mesto očuvanja duhovnih i kulturnih vrednosti naroda.

Zadužbina kraljice koja je volela Srbiju: priča o manastiru Gradac
Na obroncima Golije, u tišini guste šume i među izvorima bistre vode, stoji manastir Gradac – veličanstvena zadužbina kraljice Jelene Anžujske. Njegova istorija, arhitektura i priče o osnivačici govore o vremenu u kojem su žene retko imale priliku da ostave svoj trag, a ona je to učinila na najlepši način – darujući Srbiji hram jedinstvene lepote.

Od Seobe Srba do kraljevskog ateljea – put Paje Jovanovića
Među srpskim slikarima, ime Paje Jovanovića zauzima posebno mesto. Njegove raskošne istorijske kompozicije i majstorski portreti osvojili su evropske galerije i dvorove, a njegovo ime postalo sinonim za spoj umetnosti, preciznosti i kosmopolitskog duha.

Tri krune Nemanjića – priča o sinovima prvog srpskog kralja
Kada je 1217. godine u manastiru Žiča, pred rukom svog brata arhiepiskopa Save, Stefan Prvovenčani postao prvi kralj Srbije, započeo je novu epohu srpske državnosti. Njegovi sinovi – Radoslav, Vladislav i Uroš I – nasledili su krunu i nastavili očev put, ali svaki od njih na drugačiji način, kroz saveze, trgovinu i političke izazove srednjovekovne Evrope.

POTEGAO PIŠTOLJ NA KOLEGU, SVEČANO OTVORIO WC NA SPLAVU: Filmska životna priča Pavla Vuisića, ostavio čak TRI TESTAMENTA
Ljubav našeg naroda prema Pavlu Vuisiću kao glumcu proporcionalna je našoj potpunoj neupućenosti u njegovu biografiju, privatni život, politička gledišta i svetonazor, depresiju koju je lečio alkoholom, i njegovu omrazu prema glumi.

Mihajlo Pupin – dečak iz Idvora koji je pravio svoje prve izume
Pre nego što je postao svetski poznat naučnik, pronalazač i profesor na Kolumbija univerzitetu, Mihajlo Pupin bio je radoznali dečak iz banatskog sela Idvor. Njegovo detinjstvo bilo je ispunjeno igrom, ali i neutaživom željom da otkriva kako stvari funkcionišu.
Komentari(0)