Zmijski dani u avgustu: Verovanje da zmije u prvoj nedelji avgusta mogu govoriti – ali samo ako ih niko ne čuje
U nekim krajevima Srbije, verovalo se da u prvim danima avgusta zmije dobijaju „jezik“ i mogu da izgovore rečenicu. Ko ih čuje – pamti reč ceo život, ali s njom nosi i težinu.

Zmije su u srpskom narodnom predanju jedno od najmističnijih bića. U isto vreme čuvarice doma i posrednici sveta mrtvih, predstavljale su snagu zemlje, predaka i nevidljivog znanja. Međutim, u pojedinim krajevima, posebno u planinskoj Srbiji, postojalo je verovanje da prvih sedam dana avgusta, zmije dobijaju sposobnost govora – ali samo ako ih niko ne ometa. Te reči nisu bile za svakoga, a ko ih čuje – više nikada ne spava bez glasa.
Zmije kao čuvari granica
U narodnoj slici sveta, zmije nisu bile samo životinje. Često su predstavljale duh pretka, zaštitnika doma i podzemnog znanja. Ako bi se zmija zadržala ispod praga, smatralo se da dom ima svoj štit. Ali upravo zbog te mistične uloge, zmijama su pripisivane osobine koje daleko nadilaze stvarnost. Govorile su – ali samo jednom godišnje.
Možda vas zanima:

Ko su bile noćne senke: Verovanje o bićima koja ulaze kroz otvorena vrata, ali izlaze tek kad nešto ostave
U srpskom narodnom predanju postoje senke koje se ne vide, ne govore i ne plaše – ali ulaze kroz otvorena vrata kuće kada svi spavaju. Ostaju dok ne polože težinu. Ako ih osetiš tri noći zaredom – nešto u tebi više nije tvoje.

Zmija domaćica leti ne ulazi u kuću ako se prag prekrsti vodom od zdravca
U srpskoj narodnoj tradiciji, zmija domaćica nije bila neprijatelj, već zaštitnik. Leti, kada se češće pojavljuje u dvorištima, postojali su posebni običaji kako je zadržati blizu – ali ne u kući. Jedan od njih bio je prelivanje praga vodom od zdravca.
Možda vas zanima:

Ko su bile noćne senke: Verovanje o bićima koja ulaze kroz otvorena vrata, ali izlaze tek kad nešto ostave
U srpskom narodnom predanju postoje senke koje se ne vide, ne govore i ne plaše – ali ulaze kroz otvorena vrata kuće kada svi spavaju. Ostaju dok ne polože težinu. Ako ih osetiš tri noći zaredom – nešto u tebi više nije tvoje.

Zmija domaćica leti ne ulazi u kuću ako se prag prekrsti vodom od zdravca
U srpskoj narodnoj tradiciji, zmija domaćica nije bila neprijatelj, već zaštitnik. Leti, kada se češće pojavljuje u dvorištima, postojali su posebni običaji kako je zadržati blizu – ali ne u kući. Jedan od njih bio je prelivanje praga vodom od zdravca.
Možda vas zanima:

Ko su bile noćne senke: Verovanje o bićima koja ulaze kroz otvorena vrata, ali izlaze tek kad nešto ostave
U srpskom narodnom predanju postoje senke koje se ne vide, ne govore i ne plaše – ali ulaze kroz otvorena vrata kuće kada svi spavaju. Ostaju dok ne polože težinu. Ako ih osetiš tri noći zaredom – nešto u tebi više nije tvoje.

Zmija domaćica leti ne ulazi u kuću ako se prag prekrsti vodom od zdravca
U srpskoj narodnoj tradiciji, zmija domaćica nije bila neprijatelj, već zaštitnik. Leti, kada se češće pojavljuje u dvorištima, postojali su posebni običaji kako je zadržati blizu – ali ne u kući. Jedan od njih bio je prelivanje praga vodom od zdravca.
Kad progovore – ne traže pažnju
U narodnim pričama se pominje da zmije mogu izgovoriti reč ili rečenicu, ali ne da bi započele razgovor. Već da ostave trag. Najčešće bi to bilo jedno ime, savet, opomena. Ako bi ih čovek čuo, morao je da tu reč ponovi samo jednom – da bi „odneo njen eho“. U suprotnom, ona bi ostajala kao misao bez glasa, koja prati.
Ko ne sme da sluša
Stariji su upozoravali da deca, trudnice i ljudi koji „nose neku tajnu“ ne treba da borave blizu mesta gde su viđene zmije u avgustu. Verovalo se da reč koju čuju – nije njihova. A ono što nije tvoje, ne znaš gde da nosiš.
Danas – senka koja ostaje
I danas, ljudi koji žive blizu starih vinograda, kamenih zidova i suvozida u selima znaju da u avgustu ne ruše kamen bez potrebe. Jer, kako kažu:
„Zmija ne progovori da te prevari. Progovori da vidiš da si je prešao.“

Ko su bile noćne senke: Verovanje o bićima koja ulaze kroz otvorena vrata, ali izlaze tek kad nešto ostave
U srpskom narodnom predanju postoje senke koje se ne vide, ne govore i ne plaše – ali ulaze kroz otvorena vrata kuće kada svi spavaju. Ostaju dok ne polože težinu. Ako ih osetiš tri noći zaredom – nešto u tebi više nije tvoje.

Zmijski dani u avgustu: Verovanje da zmije u prvoj nedelji avgusta mogu govoriti – ali samo ako ih niko ne čuje
U nekim krajevima Srbije, verovalo se da u prvim danima avgusta zmije dobijaju „jezik“ i mogu da izgovore rečenicu. Ko ih čuje – pamti reč ceo život, ali s njom nosi i težinu.

“Žitije Mardarija” kao srpski mitski narativ: Neispričani deo naše književnosti koji spaja svetitelja i narodnog junaka
Zaboravljeno srednjovekovno žitije o svetom Mardariju krije elemente mitske naracije, predanja o božanskoj pravdi, prirodi i senkama koje govore – što ga čini jedinstvenim spojem duhovnog i epskog.

Zašto se detelina sa četiri lista ne bere kada je „otvori sunce“, već kad je zakloni oblak
U narodnom verovanju, detelina sa četiri lista nije amajlija sama po sebi. Snaga joj dolazi u trenutku branja. Verovalo se da ako je uzmeš kad je obasja sunce – sreća se raspe. Ako je ubereš u senci – ona ostaje uz tebe.
DEDA MI JE POZNAVAO PAŠIĆA, A BABA KRALJICU NATALIJU: Momo Kapor jednim tekstom ZAPUŠIO USTA svim ROĐENIM BEOGRAĐANIMA!
U Beogradu živi jedna posebna vrsta rođenih Beograđana koji neospornu činjenicu da su se rodili u ovom gradu, a ne negde drugde, smatraju čisto plemićkom titulom!
Komentari(0)