BRDO IZNAD KRAGUJEVCA SA KOGA JE ISPISANA ISTORIJA RATOVANJA Umeće srpskog vojnika protiv nadmoćnijeg neprijatelja

M. M.

16:00

Zanimljivosti 0

Mesto sa koga je srušen prvi avion u istoriji ratovanja.

BRDO IZNAD KRAGUJEVCA SA KOGA JE ISPISANA ISTORIJA RATOVANJA Umeće srpskog vojnika protiv nadmoćnijeg neprijatelja
shutterstock

 

Metino brdo se nalazi na nešto više od dva kilometra od centra grada, pređe se na desnu obalu Lepenice i krene u pravcu Bresnice. Do njega se može stići automobilom za samo par minuta, gradskim prevozom, ali i laganom šetnjom. Njegova blizina je posebno bitna jer je to prava prilika za izlet ili da odvedete gosta koji nije iz Kragujevca da uživa u panoramskom pogledu na grad.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by @_foto_pik_

Kada završite sa panoramskim pogledom na grad primetićete  spomenik koji se nalazi u parku na Metinom brdu. Spomenik je posvećen Radoju Raki Ljutovcu, u obliku je topa i okružen klupama. Kragujevac je u mnogo čemu prvi, tako je i u obaranju prvog neprijateljskog aviona tokom Prvog svetskog rata. Baš sa ovom mestu 1915. godine nalazio se Radoje Ljutovac kada je uz pomoć topa oborio nemački avion.

Pošto je Prvi svetski rat video upotrebu do tada neviđenih tehničkih sredstava, a jedno od njih su bili avioni(arepolani), srpska vojska je oformila nekoliko jedinica koje bi osujetile neprijateljske vojne planove. Jedna baterija protivavionaca bila je raspoređena na Metinom brdu, pored Kragujevca. Prva dopunska baterija artiljerijskog puka „Tanasko Rajić”. U njoj i redov nišandžija Radoje Raka Ljutovac, trgovački pomoćnik, rodom iz sela Poljna, pored Trstenika, rođen 1887. godine. Učestvovao je u oba balkanska rata, da bi u ovom bio prebačen u tu „specijalnu” jedinicu, nameran da tuče avione koji bi se obrušili na Kragujevac.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Poseti_Trstenik (@to_trstenik)

U bateriji su bili topovi „šnajder”, ali se redov Raka Ljutovac našao pored zaplenjenog turskog topa, „krupa M1903”. Nanišanio je predvodnika eskadrile. Po jednoj priči, nišanio je direktno kroz cev, ne koristeći nišanske sprave, već kao što se gađa zec u trku ili ptica u letu, malo ispred mete. Po drugoj, napravio je neku vrstu nišana, tako što je na usta cevi topa stavio konac i tako napravio končanicu. Vodio je top onako kako avion leti, s preticanjem od dve dužine aviona. Gledao je kroz onaj krstić i cev i opalio. Postoji verzija da se tada na njega obrušio komandant baterije, zato što uludo troši municiju. Ipak, videli su da je dobro tempirana granata eksplodirala na pravom mestu, u blizini aviona. Avion se naglo propeo, a potom je iz njega počeo da izbija gust crni dim. U kovitlacu se srušio pravo u grad.
Na vatrenom položaju nastalo je zatišje od nekoliko sekundi, a zatim oduševljenje. Raka je jednim hicem oborio aeroplan!

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Igor Tosic (@dronovizija)

Priča o Rakinom podvigu brzo se raširila kroz vojsku, pa kroz ceo grad. Nagrađen je Karađorđevom zvezdom i vanredno unapređen u kaplara. Rat je nastavio u artiljeriji, a na Solunskom frontu dogurao je do narednika. Po završetku rata i demobilizaciji, nastavio je da se bavi trgovinom. Tridesetih godina uspeo je da otvori radnjicu u Trsteniku koju je vodio do smrti, 25. novembra 1968. godine. Između dva rata bio je čest i vrlo viđen gost na slavama artiljerijskih jedinica vojske nove države. Čak je na paradi trupa Vojske Kraljevine Jugoslavije, održanoj na Banjici, 1938. godine, viđen na počasnoj tribini, kao gost artiljeraca. Redov Raka u društvu đenerala, ministara, vojnih atašea.
Dan kad je Raka Ljutovac oborio avion uzet je za dan roda Artiljerijsko-raketnih jedinica za protivvazduhoplovna dejstva Vojske Srbije. Teško da postoji prikladniji datum.

 

 

Komentari(0)

Loading