U 19. veku je počela i zanatska proizvodnja ćilima pa se za ovaj proizvod čulo širom regiona.
shutterstock
Do pojave veće proizvodnje ćilima u zanatskim radionicama po rpskim varošima dolazi krjem 19. veka. Ćilimi su se obično proizvodili za potreba domaćinstva, ali u periodu oslobođenja Srbije i porasta trgovine u tim krajevima, ćilim se pravi i za prodaju.
Za pojavu ćilimarstva u srpskim krajevima pominju se turski karavani koji su ćilim doneli sa Bliskog Istoka. To i nije tačno u potpunosti.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Simbol jednog naroda, materijalno svedočanstvo bogate srpske tradicije i folklora, pirotski ćilim, nastaje u magičnoj tački u kojoj se zanat pretvara u umetnost, pa postaje proizvod satkan dušom.
Zanat proizvodnje ćilima je na Balkanskom poluostrvu bio prisutan nakon doseljavanja Slovena. Grad Ćiprovac, koji je dugo godina bio kulturni i privredni centar Balkana bio je veći od Niša, Vidina i Beograda, a kad je krajem 17. veka u njemu izbio ustanak zadesila ga je „Ćiprovačka katastrofa“, nakon koje od njega nije ostalo kamena na kamenu, a stanovništvo se razbežalo pred zulumom Turaka.
Raspad Ćiprovca, koji je bio poznat po proizvodnji ćilima, doveo je do toga da se centar zanata ćilimarstva seli sa bugarske na srpsku stranu Stare Planine, delove oko Pirota. Tu ćilim postaje umetničko savršenstvo i simbol pirotskog kraja
Ćilim se koristio kao prekrivač za krevet, za oblaganje zidova kao i za prekrivanje podova. Pored toga to je predstavljao veoma važan dekorativni element, ćilim je takođe imao važnu ulogu i u društvenom životu. Na svadbama je bio običaj da se ćilimom ukrašavaju konji, šatori i kuće a istovremeno je ćilim bio i najskuplji deo miraza.
U 19. vekuje počela i zanatska proizvodnja ćilima pa se za ovaj proizvod čulo širom regiona. Žene sada više nisu tkale ćilime isključivo za potrebe svog domaćinstva, već za trgovce i poručioce koji su obezbeđivali vunu neophodnu za rad.
Pirotski ćilimi su prvi put prikazani evropskoj i svetskoj javnosti naSvetskoj izložbi u Beču 1886. godine. Ubrzo su se našli na dvorovima Obrenovića i Karađorđevića i postali svojevrsni nacionalni simbol.
Zbog značaja koji imaju ćilimarstvo iz pirotskog, ali i drugih krajeva (Stapar, Pešter..) su upisani u Nacionalni registar nematerijalnog kulturnog dobra.
Mešoviti brakovi sve su učestaliji poslednjih godina. Imali smo prilike da vidimo brojne lepotice iz inostranstva koje su ljubav pronašle u Srbiji i sa svojim partnerima ovde nastavili život.
Na stenama juga i istoka Srbije raste cvet koji je postao više od biljke. Ramonda, poznata kao „cvet feniks“, ima moć da oživi i kada se potpuno osuši, pa nije slučajno što je povezana sa najtežim trenucima i vaskrsnućem srpskog naroda u Prvom svetskom ratu.
Kada čujemo ime Gavrilo Princip, pred očima nam je svima ista crno-bela fotografija. Ona je decenijama stajala u udžbenicima i urezala se u kolektivno pamćenje. Ali ta slika nije verodostojna.
Mesec je oduvek bio izvor nadahnuća, tajni i verovanja. Srpski narod je kroz vekove pratio njegove mene i na osnovu njih predviđao vreme, rod useva, zdravlje i sudbinu. Iako danas vreme proričemo uz pomoć prognoza i satelita, stara narodna znanja o Mesecu i dalje se prepričavaju i pamte.
Srpska kafana nije samo prostor za obedovanje i druženje – ona je vekovima bila mesto okupljanja, dogovora i stvaranja. U kafanama su se donosile važne odluke, pisale pesme, pevale sevdalinke i guslarske pesme, a mnogi naši umetnici, političari i boemi upravo su u njima pronalazili inspiraciju.
Komentari(0)