PRE TAČNO 99 GODINA Čuveni Ćira prvi put stigao u Užice, od tada do danas Šarganska osmica zadivljuje posetioce (FOTO)

Jelica Jovanović

20:00

Turizam 0

Prvi voz “Ćira” stigao je u Užice pre tačno 99 godina, 25. juna 1925. godine. Ovaj događaj bio je značajan za grad i njegove stanovnike.

voz Ćira
Shutterstock

Austro-Ugarska je započela izgradnju pruge između Vardišta i Užica odmah po okupaciji Srbije 1915. Projektovali su je austrougarski inženjeri, a u surovim uslovima gradili su je ratni zarobljenici, uključujući Italijane i Ruse .

Pruga je vijugala serpetinskom trasom, prolazeći kroz 22 tunela i 10 mostova i vijadukata, savladavajući visinsku razliku od 300 metara. Zbog oblika broja osam, pruga je dobila naziv Šarganska osmica.

Dolazak “Ćire” omogućio je bolju povezanost Užica sa drugim gradovima i trgovinskim centrima. Takođe je olakšao transport robe i putovanje građana. Pruga je doprinela ekonomskom razvoju i modernizaciji regiona.

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

“Ćira” je prestao da saobraća 1974. godine, kada su u Jugoslaviji ukinute i mnoge druge pruge uskog koloseka 32.

Danas je u turističkoj ponudi zapadne Srbije ponovo Šarganska osmica, najatraktivnija turističko muzejska železnica u Evropi i smatra se kao jedinstveno graditeljsko remek delo u svetu među prugama uzanog koloseka.

Pruga, širine koloseka 760 mm, prolazi najlepšim planinskim predelima Mokre Gore sa 5 mostova i 22 tunela. Na ukupnoj dužini pruge, na relaciji Mokra Gora – Šargan Vitasi, od 15,5 km prelazi se visinska razlika od 300 m. 

Voz „Nostalgija“, lokomotiva JŽ 83-173, koju čine restaurirani vagoni, saobraća tokom letnje i zimske turističke sezone. Pogodan je za organizovanje turističkih putovanja, izleta, ekskurzija, kao i  za snimanje filmova, TV serija, TV drama, spotova, reklama i sl.

Voz “Nostalgija”, nekada najmoćnija mašina svoje klase, i uglancani vagoni, dočaravaju dah prošlih vremena i voze ih preko 5 mostova, kroz 22 tunela, savlađujući visinsku razliku od 300 metara. „Šarganska osmica“ važi za jedinstveno graditeljsko remek delo u svetu među prugama uskog koloseka. Vozeći dolinom prosutom po padinama Zlatibora, Tare i Šargana povezivala je Beograd i Sarajevo od 1925. do 1974.godine. Usputna stanica Jatare poznata je po tome što u njoj nikada nije prodata ni jedna karta. 

Redovne vozove pokreće dizel lokomotiva, a fakultativne parna ili dizel lokomotiva shodno zahtevu korisnika prevoza.

Konak kneza Miloša

OVO JE KUĆA ISPRED KOJE JE SVE POČELO: Neraskidiva veza između sela Gornja Crnuća i dinastije Obrenović

Turizam

14:00

7 decembar, 2025

Udaljena dvadesetak kilometara od centra Gornjeg Milanovca, kraj puta za Кragujevac leži selo Gornja Crnuća, u kojoj je od 1815. do 1817. stolovao „prvi srpski knez posle Кosova”, Miloš Obrenović. O njegovom životu u Crnući i neraskdivioj vezi ovog rudničkog sela i srpske dinastije, pre sedam godina u autorskom izadnju, svetlost dana ugledala je knjiga „Кnez Miloš i Crnuća”, autora Jevđa A. Jevđića.

Tara

Čak 17 rezervata prirode nalazi se na Tari i pod prvim stepenom su zaštite: Pojedine lokacije ipak u velikoj opasnosti - evo šta čini Nacionalni park da ih spasi

Turizam

18:00

2 decembar, 2025

Na planini Tari posebno mesto zauzimaju rezervati prirode, a prvi su zahvaljujući svom velikom značaju proglašeni još pedesetih godina prošlog veka. Tada je ustanovljeno oko osam rezervata prirode, a zajednička tačka svih njih jeste Pančićeva omorika. Kasnije jedan od tih rezervata je proglašen za regionalni park prirode, to je Zvezda, a zatim se 1981. godine osniva Nacionalni park Tara i svi ti rezervati prirode postaju deo nacionalnog parka.

Komentari(0)

Loading