NAJSTARIJI STANOVNICI SRBIJE Šta je zapis i po čemu je on bitan za Srbe

M. M.

21:00 >> 19:46

Kultura 0

Zapis je, u Srbiji, drvo koje predstavlja svetinju za selo na čijem području se nalazi. Drvo postaje zapis činom osveštenja, pri čemu se u njegovu koru urezuje krst. Za zapis se bira krupno drvo, prvenstveno hrast, a ređe cer, brest, jasen i divlja kruška. Pored njega može biti postavljen krst (često kameni), a okolni prostor može biti ograđen.

NAJSTARIJI STANOVNICI SRBIJE Šta je zapis i po čemu je on bitan za Srbe
Shutterstock

Zapis ima bitnu ulogu u obredima vezanim za krstonoše ili litije, seoski praznik koji se održava najčešće između Vaskrsa i Petrovskih poklada (prva nedelja po Duhovima).

U nekim selima je ovaj praznik spojen sa seoskom slavom, te se njegovi obredi izvode tog dana, dok je u drugima sasvim odbačen. Krstonoše započinju okupljanjem naroda kod crkve i formiranjem litije sa krstom, ikonom i crkvenim barjacima na čelu.

Litija obilazi atar sela, pri čemu se zaustavlja kod zapisa i pojedinih raskršća gde sveštenik očita molitve, pa ide dalje u krug sve dok se ne vrati do crkve. Pri tome se na svakom zapisu obnovi urezani krst, i drvo se okadi. U istočnoj Srbiji se u drvetu provrti rupa u koju se sipaju ulje i tamjan. Devojke i momci u litiji pevaju: „Od dva klasa šinik žita, od dve gidže čabar vina.“

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

NAJSTARIJI STANOVNICI SRBIJE Šta je zapis i po čemu je on bitan za Srbe Printscreen

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

 

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

 

Srpski istoričar religije Veselin Čajkanović smatra da je zapis nasleđen iz prethrišćanske religije Srba, u kojoj je imao ulogu hrama. Pod njim su se, kao u hramu, činile molitve i prinosile žrtve. Za zapis se najčešće bira hrast, drvo posvećeno Perunu—bogu gromovniku u staroj slovenskoj veri.

Odnos prema drvetu sličan odnosu prema zapisu u Srbiji može se sresti i u Makedoniji, mada se tamo kultno drveće ne naziva zapisom. U regionu Đevđelije na Uskrs pričešćuju krušku: okruže je ikonama, sveštenik čita Jevanđelje i škropi drvo svetom vodom, a zatim stavlja pričest pod koru drveta. U drugim oblastima su postavljali krst, ognjište i kameni sto pored drveta izraslog na brdašcu blizu vode

 

Komentari(0)

Loading