Istina i mit o Prokletoj Jerini: Od vizantijske plemkinje do narodne legende

Kiza R

10:00

Kultura 0

Od grčke plemkinje i despotice do „proklete“ graditeljke, Jerina Branković ostala je upamćena kao jedno od najkontroverznijih imena naše prošlosti. Njena sudbina utkala se u tvrđave i legende širom Srbije.

smederevska tvrđava
Shutterstock

Malo je žena u srpskoj istoriji oko kojih se ispreplelo toliko mitova i priča kao oko Jerine Branković.

Od grčke plemkinje i despotice do „proklete“ graditeljke, Jerina Branković ostala je upamćena kao jedno od najkontroverznijih imena naše prošlosti. Njena sudbina utkala se u tvrđave i legende širom Srbije.

Dok je istorija pamti kao suprugu despota Đurđa Brankovića i majku prestolonaslednika, narodna predanja pretvorila su je u „Prokletu Jerinu“, simbol surovosti i teškog vremena u kojem je živela.

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

Jerina – od despotice do monahinje

Rođena kao Irina Kantakuzin oko 1400. godine u Konstantinopolju, Jerina je bila poreklom Grkinja,srpski narod ju je prekrstio u Jerina.Jerina Kantakuzin poticala je iz ugledne vizantijske porodice u Solunu. Udala se za srpskog despota Đurđa Brankovića oko 1414. godine i postala despotica u zemlji na udaru osmanskih osvajanja. Bila je obrazovana i uticajna žena, a u burnim godinama koje su sledile imala je veliku ulogu u očuvanju dinastije Brankovića. Nakon pada Smedereva 1459. godine, povukla se i zamonašila pod imenom Jelisaveta. Preminula je nedugo zatim, a mesto njenog groba nije pouzdano poznato.

Kao Grkinja i strankinja, bila je omražena u narodu koji je teško podnosio poreze i namete. Predanja govore da je unosila vizantijski sjaj na srpski dvor, što je narod često doživljavao kao luksuz i raskoš. Njena ćerka Mara ostala je upamćena kao sušta suprotnost – voljena i poštovana, dok je Jerina u kolektivnom sećanju dobila ulogu „proklete“.

Srbija u doba Đurđa Brankovića

Vladavina despota Đurđa Brankovića (1427–1456) bila je jedno od najtežih razdoblja u srpskoj istoriji. Srbija se tada našla stešnjena između Osmanskog carstva i Ugarske i bila prinuđena da stalno balansira između dve sile.

Nakon smrti despota Stefana Lazarevića, Đurađ je nasledio vlast i morao da podigne novu prestonicu, jer je Beograd predao Ugarskoj. Tako je 1428. godine počela gradnja Smederevske tvrđave, monumentalnog grada-bedema na obali Dunava.

U tom periodu Srbija je plaćala visoke poreze i Turcima i Ugarskoj, zavisno od prilika. Poraz hrišćanske vojske u bici kod Varne 1444. godine ostavio je Srbiju izloženu razaranjima i velikim naseljavanjem stanovništva ka severu.

Kada je umro 1456. godine, Srbija je bila iscrpljena, ali formalno još nezavisna. Samo tri godine kasnije, 1459, Osmanlije su zauzele Smederevo i ugasile srednjovekovnu srpsku državu. Upravo taj period bede i propadanja oblikovao je i sliku Jerine u narodnom pamćenju.

Narodna priča o gradnji Smedereva govori da su seljaci morali da nose kamenje iz dalekih krajeva, a Jerina ih je terala da daju i poslednje zalihe za gradnju tvrđave. U legendama se pominje i da su ljudi uzidavani u temelje da bi grad bio čvršći. Te priče, iako narodne i bez potvrde u istorijskim izvorima, duboko su obeležile njen mit.

Potomstvo Jerine i Đurđa

Jerina i Đurađ Branković imali su više dece, a njihova sudbina bila je jednako tragična kao i doba u kojem su živeli. Grgur i Stefan Branković oslepljeni su po naređenju Turaka, ali je Stefan, poznat kao „Slep“, ipak kasnije vladao kao despot i ostao zapamćen po mudrosti. Njihova ćerka Mara Branković udala se za sultana Murata II i postala uticajna figura na osmanskom dvoru, gde je često posredovala u korist hrišćana i svoje porodice. Lazar Branković, najmlađi sin, nasledio je presto posle očeve smrti, ali je vladao kratko i nije uspeo da sačuva nezavisnost države.

Zašto „Prokleta“?

Narod je Jerini pripisao izgradnju mnogih tvrđava, pre svih Smederevske. Verovalo se da je u gradnji mučila narod i uvodila teške namete. Otuda je nastala poslovica: „Prokleta bila kao Jerina

Narodna predanja i poslovice

U narodnom pamćenju Jerina je postala oličenje surovosti. Pored poslovice „Prokleta bila kao Jerina“, u upotrebi su bile i izreke poput „Zida као Jerina“ – za nekoga ko tera druge da rade preko snage, ili „Gradila Prokleta Jerina“ – za naporan posao i veliku građevinu. U nekim predanjima kaže se i „Jerina ga stvorila“ – za nešto ogromno i čvrsto.

Mit i stvarnost

Dok je istorija beleži kao obrazovanu vizantijsku plemkinju i suprugu despota Đurđa, narod je od nje stvorio mitsku figuru – surovu, gordu i prokletu.

Jedan od najraširenijih mitova govori o uzidavanju ljudi u temelje Smederevske tvrđave, kako bi bedemi bili čvrsti i neosvojivi. Pominju se i tajni hodnici obloženi hrastovinom, koji su navodno povezivali dvor sa Dunavom ili ergelom. Predanja su govorila i o skrivenom blagu koje je Jerina ostavila u svojim kulama, a koje do danas niko nije pronašao.

U pojedinim pesmama opisivana je i kao veštica, koja noću obilazi gradilišta i baca čini na radnike. Gotovo svaka tvrđava u Srbiji – od Magliča i Golupca, do Rama i Severina – u narodu je prozvana „Jerinina“, iako sa njom nema istorijske veze.

Posebno je snažno bilo verovanje da se na Jerini „osvetila sudbina“ – slepilo sinova Grgura i Stefana, prerana smrt Lazara i patnje dinastije Branković tumačeni su kao posledica njenog prokletstva.

S druge strane, u pojedinim krajevima sačuvala se i drugačija slika: o Jerini kao izuzetno lepoj ženi, „Grkinji vilovitoj“, koja je donosila sjaj vizantijskog dvora u Srbiju. Ipak, i tada je njena lepota viđena kao opasna i gordoljubiva.

Istorija, međutim, pokazuje da je Jerina bila žrtva teškog vremena. Kao strankinja i žena sa velikim uticajem, lako je postala meta narodnog nezadovoljstva. Trpela je gubitke, doživela propast države i na kraju se zamonašila. Između stvarnih događaja i narodnih priča ostala je zauvek upamćena kao „Prokleta Jerina“ – graditeljka i vladarka, ali i mitska figura srpske prošlosti.

Njena sudbina bila je tragična – izgubila je sinove, doživela propast Srbije i na kraju se zamonašila.

Prema predanju postoje dve priče o njenoj smrti. Prva glasi da je preminula na Rudniku, tačnije Ostrvici, kao monahinja. A druga nešto dramatičnija legenda kazuje da ju je otrovao sin Lazar kako bi preuzeo vlast.

Komentari(0)

Loading