SIMBOLIKA VATRE U SRPSKIM RITUALIMA: Zašto je žar imao važnu ulogu u narodnoj magiji?
U srpskoj narodnoj tradiciji, ogljevlje i žar imali su daleko važniju ulogu od one praktične, poput grejanja ili pripreme hrane. Oni su imali duboku simboličku i magijsku vrednost, korišćeni u različitim običajima, ritualima i verovanjima koja su se prenosila generacijama.

Žar kao simbol zaštite i čišćenja
U narodu se verovalo da žar poseduje posebnu moć čišćenja i zaštite od negativnih energija i zlih sila. Zbog toga je žar korišćen u različitim ritualima zaštite doma i ukućana, posebno tokom velikih praznika kao što su Božić, Badnje veče ili Đurđevdan. Ljudi su prelazili preko žara, verujući da će tako biti očišćeni od bolesti, uroka ili drugih negativnih uticaja.
Rituali sa žarom u svakodnevnom životu
Jedan od poznatih običaja bio je da se novorođenče pažljivo pronese iznad žara kako bi bilo zaštićeno od bolesti i loših uticaja tokom života. Takođe, u nekim krajevima Srbije običaj je bio da mladenci zajedno pređu preko žara nakon venčanja, što je simbolisalo čišćenje njihove zajedničke budućnosti od loših sila i negativnih energija.
Još jedan rasprostranjen običaj bio je da se nakon posete gosta za koga se sumnjalo da može doneti lošu sreću, kroz kuću pronese žar, kako bi se prostor očistio od negativnosti koju je gost možda ostavio.
Magijska svojstva ogljevlja u narodnoj medicini
Ogljevlje je imalo važnu ulogu i u narodnoj medicini. Žar se koristio za pravljenje obloga kojima su se lečili različiti bolovi, reumatske tegobe ili prehlade. Postojalo je verovanje da toplota i simbolika žara ne samo da smanjuju fizički bol već i odnose negativnu energiju bolesti.
Prah od sagorelog ogljevlja često je korišćen u narodnim lekovima za kožna oboljenja, a njegova primena pratila je izgovaranje posebnih bajalica ili molitvi.
Legende i verovanja o ogljevlju
Brojne narodne priče prate simboliku ogljevlja. Jedna legenda kaže da ogljevlje koje ostaje nakon badnjaka na Badnje veče ima posebnu moć i zato se čuva tokom cele godine. Ovaj žar kasnije je korišćen za različite zaštitne i lekovite rituale.
Druga priča govori o starici koja je živela u planinskom selu i imala sposobnost da vidi budućnost u žaru. Meštani su dolazili kod nje tražeći odgovore na važna pitanja, što je dodatno ojačalo verovanje u magijske moći ogljevlja.
Savremeno očuvanje običaja
Iako su danas mnogi običaji sa ogljevljem manje prisutni, oni i dalje opstaju, posebno u ruralnim sredinama i tokom tradicionalnih praznika. Mnoge porodice i dalje čuvaju običaj prelaska preko žara tokom velikih praznika ili koriste ogljevlje za simbolično čišćenje doma.
Održavanje ovih običaja važno je ne samo zbog očuvanja kulturnog identiteta već i zbog očuvanja veze sa drevnim verovanjima i mudrostima naših predaka. Simbolika ogljevlja i žara podseća nas na duboku povezanost naroda sa prirodom, njenim silama i simboličnim značenjima koja su vekovima oblikovala srpsku tradiciju.

ŽIČA Tajne krunisanja srpskih kraljeva u srcu Srbije
Manastir Žiča, sa svojom bogatom istorijom, bio je mesto krunisanja i miropomazanja srpskih kraljeva.

Ovo muško ime je prava retkost u Srbiji: Nose ga samo najposebniji dečaci - oni koji donose svetlost
Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku i raznim imenicima, ovo ime je u upotrebi, ali sa zanemarljivo malim brojem nosilaca

ZNATE LI U KOM PRAVCU POKAZUJE KNEZ MIHAILO PRSTOM? Pravu istinu o najpoznatijem SRPSKOM SPOMENIKU malo ko zna!
Prva inicijativa za podizanje spomenika javila se u vidu osnivanja “Glavnog odbora za sakupljanje priloga za spomenik blažene pameti knezu Mihailu M. Obrenoviću III”, 2. juna 1868.
KADA I ZAŠTO TREBA PLAKATI? Vladeta Jerotić preneo vaćnu leksiju koju je naučio od HILANDARSKIH kaluđera
Lekcija koja će vam biti korisna u životu
Dok je umirao, ona njegovu ruku nije ispuštala: Poslednji dani Mome Kapora slamaju srce, ovako je zaista izdahnuo
- Ono što sam najviše volela kod Mome bio je njegov odnos prema životu uopšte, jer je bio najveći pobornik lepote i proizvodio je radost oko sebe i uživao u njoj - rekla je o svom saputniku Ljiljana Kapor.
Komentari(0)