“Žitije Mardarija” kao srpski mitski narativ: Neispričani deo naše književnosti koji spaja svetitelja i narodnog junaka
Zaboravljeno srednjovekovno žitije o svetom Mardariju krije elemente mitske naracije, predanja o božanskoj pravdi, prirodi i senkama koje govore – što ga čini jedinstvenim spojem duhovnog i epskog.

Iako većina poznaje najvažnija srpska žitija poput onih o Svetom Savi i Stefanu Dečanskom, "Žitije svetog Mardarija" ostaje gotovo nepoznato široj javnosti. A u tom tekstu kriju se elementi koji podsećaju na najdublje slojeve srpske mitologije. Tu su planina koja govori, vuk koji vodi kroz noć, i voda koja nestaje kad se izgovori laž. Iako pisano u formi hagiografije, ovo žitije ima sve karakteristike narodnog mita: sukob svetlosti i senke, predskazanja i prirodu koja reaguje na greh.
Kombinacija religijskog i mitskog
Žitije svetog Mardarija, koji je prema predanju živeo u 14. veku kao monah u predelima između Kosova i Toplice, prikazuje kako se svetitelj ne bori samo protiv greha – već protiv nevidljivih bića koja pokušavaju da ga odvedu iz monaške tišine. Čitav tekst ima atmosferu nalik narodnoj bajci, sa detaljima koji ne pripadaju strogoj teologiji.
Planina, vuk i voda – mitski elementi u žitiju
Kroz tekst se provlače motivi mitskih vodiča: vuk koji dolazi u snu, planina koja mu odjekom pomaže da pobegne od iskušenja, i voda iz koje se čuje glas preminulog brata. Sve to žitiju daje mitski kvalitet koji se retko sreće u svetovnoj književnosti.
Zašto danas vredi da se čita
Ovo žitije je dragoceno jer pokazuje kako se srpska hrišćanska pismenost prelivala u narodnu svest, i obrnuto. U njemu su i bog i priroda učesnici u borbi dobra i zla. Takva knjiga nije samo religiozni tekst – već arhetipska slika sveta u kome je sve živo i sve ima glas.

Ko su bile noćne senke: Verovanje o bićima koja ulaze kroz otvorena vrata, ali izlaze tek kad nešto ostave
U srpskom narodnom predanju postoje senke koje se ne vide, ne govore i ne plaše – ali ulaze kroz otvorena vrata kuće kada svi spavaju. Ostaju dok ne polože težinu. Ako ih osetiš tri noći zaredom – nešto u tebi više nije tvoje.

Zmijski dani u avgustu: Verovanje da zmije u prvoj nedelji avgusta mogu govoriti – ali samo ako ih niko ne čuje
U nekim krajevima Srbije, verovalo se da u prvim danima avgusta zmije dobijaju „jezik“ i mogu da izgovore rečenicu. Ko ih čuje – pamti reč ceo život, ali s njom nosi i težinu.

“Žitije Mardarija” kao srpski mitski narativ: Neispričani deo naše književnosti koji spaja svetitelja i narodnog junaka
Zaboravljeno srednjovekovno žitije o svetom Mardariju krije elemente mitske naracije, predanja o božanskoj pravdi, prirodi i senkama koje govore – što ga čini jedinstvenim spojem duhovnog i epskog.

Zašto se detelina sa četiri lista ne bere kada je „otvori sunce“, već kad je zakloni oblak
U narodnom verovanju, detelina sa četiri lista nije amajlija sama po sebi. Snaga joj dolazi u trenutku branja. Verovalo se da ako je uzmeš kad je obasja sunce – sreća se raspe. Ako je ubereš u senci – ona ostaje uz tebe.
DEDA MI JE POZNAVAO PAŠIĆA, A BABA KRALJICU NATALIJU: Momo Kapor jednim tekstom ZAPUŠIO USTA svim ROĐENIM BEOGRAĐANIMA!
U Beogradu živi jedna posebna vrsta rođenih Beograđana koji neospornu činjenicu da su se rodili u ovom gradu, a ne negde drugde, smatraju čisto plemićkom titulom!
Komentari(0)