U senci vranjskih sokaka stoji most koji spaja obale, ali i vekove — i koji svedoči koliko mit i istorija mogu da žive jedno pored drugog.
Shutterstock
U samom srcu Vranja, blizu nekadašnjeg hamama i Stare čaršije, nalazi se Beli most, spomenik koji građani često nazivaju i „mostom ljubavi“. Iako je mnogo mlađi od rimskog mosta koji se nalazi svega nekoliko stotina metara dalje, Beli most nosi u sebi ono što mnoge antičke građevine nemaju — legendu koja se i danas prepričava s istom emocijom.
Mit: Zabranjena ljubav Ajše i Stojana
Prema narodnom predanju, Ajša, kći turskog paše, zaljubila se u pravoslavnog mladića po imenu Stojan. Njihova ljubav bila je zabranjena i otac, saznavši za vezu, u besu ubija Stojana na samom mostu. Očajna Ajša se bacila u reku Banju. U znak kajanja, paša podiže most od belog kamena i daje da se na njemu ukleše poruka:
Na obroncima Besne Kobile, samo 20 minuta od Vranja, nalazi se jezero koje ne zna za gužvu, kafiće i buku – ali zna za mir, tišinu i pogled koji ostaje zauvek
U južnoj Srbiji, šljiva nije samo voće za rakiju. Otkrivamo Bostilj – starinski pekmez sa juga, koji je nastao u Vranju. Ovo "crno zlato" se kuvalo u posebnim kazanima bez kapi vode i šećera, što ga čini prirodnim koncentratom gvožđa i eliksirom za imunitet, daleko boljim od svih uvoznih proizvoda.
Na obroncima Besne Kobile, samo 20 minuta od Vranja, nalazi se jezero koje ne zna za gužvu, kafiće i buku – ali zna za mir, tišinu i pogled koji ostaje zauvek
U južnoj Srbiji, šljiva nije samo voće za rakiju. Otkrivamo Bostilj – starinski pekmez sa juga, koji je nastao u Vranju. Ovo "crno zlato" se kuvalo u posebnim kazanima bez kapi vode i šećera, što ga čini prirodnim koncentratom gvožđa i eliksirom za imunitet, daleko boljim od svih uvoznih proizvoda.
Na obroncima Besne Kobile, samo 20 minuta od Vranja, nalazi se jezero koje ne zna za gužvu, kafiće i buku – ali zna za mir, tišinu i pogled koji ostaje zauvek
U južnoj Srbiji, šljiva nije samo voće za rakiju. Otkrivamo Bostilj – starinski pekmez sa juga, koji je nastao u Vranju. Ovo "crno zlato" se kuvalo u posebnim kazanima bez kapi vode i šećera, što ga čini prirodnim koncentratom gvožđa i eliksirom za imunitet, daleko boljim od svih uvoznih proizvoda.
Na obroncima Besne Kobile, samo 20 minuta od Vranja, nalazi se jezero koje ne zna za gužvu, kafiće i buku – ali zna za mir, tišinu i pogled koji ostaje zauvek
U južnoj Srbiji, šljiva nije samo voće za rakiju. Otkrivamo Bostilj – starinski pekmez sa juga, koji je nastao u Vranju. Ovo "crno zlato" se kuvalo u posebnim kazanima bez kapi vode i šećera, što ga čini prirodnim koncentratom gvožđa i eliksirom za imunitet, daleko boljim od svih uvoznih proizvoda.
„Proklet bio onaj koji pokvari ovu ljubav.“
Tako je nastala legenda o Belom mostu — jednoj od retkih građevina u Srbiji kojoj se pripisuje ljubavna simbolika nalik onima iz Šekspirovih tragedija.
Istina: Most iz vremena osmanske uprave
Istorijski gledano, Beli most je podignut 1844. godine, za vreme turske vlasti. Građen je od belog klesanog kamena, sa jednim elegantnim lukom, u stilu orijentalnih mostova Balkana. Prelazi reku Banju i povezuje prostor oko nekadašnjeg kupatila i čaršije.
U turskim arhivama nema jasnog zapisa o Ajši i Stojanu, ali postoje dokumenti o izgradnji mosta u okviru infrastrukture Vranja u to vreme.
Uklesani natpis: spona mita i građevine
Na sredini spoljne strane mosta i danas se vidi uklesan natpis na osmansko-arapskom pismu. Njegov prevod glasi:
„Proklet bio onaj koji pokvari ovu ljubav.“
Natpis je najverovatnije uklesan tokom izgradnje mosta, od strane lokalnih kaligrafa i majstora u službi osmanske vlasti. Iako nije istorijski potvrđeno da se rečenica direktno odnosi na Ajšu i Stojana, ona je postala ključni simbol legende, i izvor emotivne identifikacije Vranjanaca sa ovim mestom.
Legenda i činjenice
Kada se uporede legenda i istorijski podaci, vidi se kako su se dve stvarnosti preplele. Predanje o zabranjenoj ljubavi i kletvi na kamenu ostalo je da živi u kolektivnoj svesti Vranjanaca, iako istorijski zapisi govore o funkcionalnom mostu izgrađenom u vreme osmanske vlasti, bez dokaza o ličnim pričama. Ipak, upravo ta simbolika ljubavi i bola, podržana stvarnim natpisom, učinila je da se Beli most doživi više srcem nego dokumentima.
Simbol grada i memorija Vranja
Bez obzira na poreklo legende, Beli most je postao simbol Vranja, mesto na kom se često fotografišu mladenci, pesnici, prolaznici. Njegova lepota nije u visini ni dužini, već u emotivnoj vrednosti koju nosi. Spaja prošlost sa emocijom, kamen sa pričom, tradiciju sa svakodnevicom.
Za razliku od rimskog mosta kod džamije — koji je stariji ali često neprimećen — Beli most je mladi starac: mlad po godinama, ali star po značenju koje mu je narod dao.
U Vranju tako, na rastojanju od nekoliko minuta hoda, stoje dva mosta: jedan od večnog kamena, drugi od večne priče. Obojica premošćuju — samo svaki na svoj način.
Svedočanstvo patrijarha Pavla iz manastira Visoki Dečani otkriva pravu prirodu svetosti i trenutak kada su se pred bolom izgubile sve podele među ljudima.
Luksuzni hotelski brend Crowne Plaza, prepoznatljiv na svetskom tržištu po visokom standardu smeštaja i usluge, gradiće hotel na Zlatiboru. Ugovor o realizaciji projekta danasu su potpisali predstavnici Inter Continental Hotels Group (IHG) i investitor kompanija „LUSS Leisure doo“, čime je ozvaničen dolazak ovog međunarodnog hotelskog lanca na zlatnu planinu.
Divlja, netaknuta priroda u okolini Ljubovije poslednjih godina prepoznata je među brojnim domaćim i stranim turistima. Ono po čemu se odlikuje jeste bogastvo biljnog i životinjskog sveta, a sada će tome dodatno doprineti realizacija projekta uzgoja i naseljavanja muflona u lovište „Bukovica“, u okviru Uzgojno-reproduktivnog centra za muflone i divlju svinju u Berlovinama, kojim gazduje Lovačko udruženje „Baurić“ iz Ljubovije.
Most na Velikoj Moravi, ključna drumska veza Pomoravlja, i dalje je zatvoren za saobraćaj nakon što je procenjeno da njegova dotrajala konstrukcija ozbiljno ugrožava bezbednost i da postoji realna opasnost od urušavanja. Prelaz izgrađen šezdesetih godina više nije mogao da izdrži protok teretnih vozila, poplave i zub vremena.
Komentari(0)