KO SU BILI PRETEČE DANAŠNJIH DOSTAVLJAČA? Verovali ili ne, Beograđani su mogli da poruče dostavu davne 1974. godine
Preteča dašnjih dostavljača hrane u Beogradu su bili, verovali ili ne – taksisti!
Bilo je to vreme kada je privatni taksi prevoz tek prihvatao prve mušterije u Beogradu: svi zainteresovani građani mogli su da pozivanjem telefonskog broja koji se lako pamtio, 443-443, poruče da im se na kućnu adresu donese, recimo, pečeno pile, flaša pića, svež hleb ali i lekovi iz apoteke.
Tako su privatni taksisti svojom ljubaznošću postali jedinstveni beogradski servis za kućno snabdevanje, ali i začetnici usluge koja će u pravom smislu zaživeti tek decenijama kasnije i to kao deo globalnog progresa u najrazvijenijim zemljama!
Nešto slično pre toga pokušale su “Robne kuće Beograd” gde je 1969. bila organizovana dostava do kuće ali isključivo za proizvode koji su se tu prodavali, i to samo na Novom Beogradu, usled čega koncept nije zaživeo i brzo je bio ugašen. Ali taksisti su ponudili pravu uslugu: potrebne stvari su mogle da se naruče iz bilo koje radnje ili apoteke.
Možda vas zanima:
MISTERIJA KOJA MUČI MNOGE Da li znate zašto u Beogradu ne saobraća tramvaj broj 1?
Šta se desilo sa prvom tramvajskom linijom u glavnom gradu?
OD ZMAJA DO VRAPCA Evo kako su po predanju beogradske opštine dobile ime
Teritorija grada Beograda je podeljena na 17 opština, 10 gradskih i 7 prigradskih. Iako ste veliki broj puta čuli za svaku od njih, da li ste se ikada zapitali kako su one zapravo dobile svoja imena?
Možda vas zanima:
MISTERIJA KOJA MUČI MNOGE Da li znate zašto u Beogradu ne saobraća tramvaj broj 1?
Šta se desilo sa prvom tramvajskom linijom u glavnom gradu?
OD ZMAJA DO VRAPCA Evo kako su po predanju beogradske opštine dobile ime
Teritorija grada Beograda je podeljena na 17 opština, 10 gradskih i 7 prigradskih. Iako ste veliki broj puta čuli za svaku od njih, da li ste se ikada zapitali kako su one zapravo dobile svoja imena?
Možda vas zanima:
MISTERIJA KOJA MUČI MNOGE Da li znate zašto u Beogradu ne saobraća tramvaj broj 1?
Šta se desilo sa prvom tramvajskom linijom u glavnom gradu?
OD ZMAJA DO VRAPCA Evo kako su po predanju beogradske opštine dobile ime
Teritorija grada Beograda je podeljena na 17 opština, 10 gradskih i 7 prigradskih. Iako ste veliki broj puta čuli za svaku od njih, da li ste se ikada zapitali kako su one zapravo dobile svoja imena?
Plaćanje nove vrste računa bilo je vrlo jednostavno. Taksista bi tek pošto kupi poručenu robu uključivao taksimetar i kada bi stigao na traženu adresu poručilac bi izašao ispred zgrade i platio račun za vožnju i traženu robu.
"Želimo da na ovaj način izađemo u susret starima i bolesnima, ali i svima onima koji ne mogu sami da odu do prodavnice", govorio je Miša Stojaković, predsednik Udruženja privatnih taksista.
"Taksisti su i neka vrsta hitne pomoći, pa naše sugrađane iz predgrađa
snabdevamo i neophodnim lekovima iz apoteka u centru grada. Ako je za to potreban recept, taksista će svratiti po njega, ali taj put neće naplatiti."
Koliko je ova taksi usluga savršeno funkcionisala govori i podatak da za dva meseca od njenog pokretanja nijedan taksista, ali ni mušterija se nisu požalili jedni na druge, niti imali bilo kakve primedbe.
Što je još zanimljivije građani je nisu koristili da se “našale” sa taksistima, što je u to doba bio manir, naročito mlađih sugrađana. Nije bilo lažnih poziva i narudžbina.
Telefoni u dispečarskom centru privatnika neprestano su zvonili, usluga je bila vrlo popularna, pa se ozbiljno razmišljalo o povećanju broja vozila sa radio stanicama.
Novembra 1976. upravo je stigla pošiljka od 55 stanica koje su razgrabljene gotovo istog dana, a u gradu je radilo 120 taksi privatnih vozila. Očekivalo se da stigne još 90 radio stanica, pa je udruženje moglo da sklopi neke nove stalne poslove.
Ključ uspeha privatnih prevoznika bila je, između ostalog, i radna disiplina koja je bila na veoma visokom nivou, naročito u dispečerskom centru. Kada je jedan član udruženja neovlašćeno seo za pult, bio je kažnjen sa 15 dana zabrane uključivanja stanice.
Želimo da u svakom trenutku znamo ko razgovara sa našim mušterijama, gde su nam automobili, ko koga i šta vozi. Jedino na taj način možemo da budemo konkurentni. Vozač kome je stanica 15 dana isključena osetiće to po džepu, pa ćemo videti da li će mu se slična situacija ponoviti – bio je kategoričan predsednik udruženja.
Značajno je da su tih sedamdesetih godina zbog malog broja vozila, a mnogo zahteva, taksisti prestali čak da naplaćuju ono što je danas nezamislivo ali je u to vreme bila praksa: dolazak na određenu lokaciju. Imali su toliko poziva, da im je je trošak “prazne” vožnje bio gotovo zanemarljiv.
Ipak, uprkos početnom oduševljenju Beograđana, ovaj inovativni sistem nije dugo poživeo. Da li je uzrok bilo to što se u to vreme manje kupovalo i naručivalo, to što nije bilo puno prodavnica kao danas, niti je bilo “brze hrane”, picerija i drugih “kuhinja”, ili nešto sasvim drugo – nepoznato je.
U svakom slučaju, tek je sa izbijanjem pandemije 2020. godine, ovakva usluga ponovo postala masovno prisutna, ali sada ne više kao rezultat domaće inicijative već globalnih lanaca.
Lepote Srbije su i na Viberu gde vam donosimo razne priče, pridružite se našoj zajednici.
Ukoliko volite predivne fotografije naše zemlje, zapratite našu Instagram stranicu.
BONUS VIDEO:
Danas se slavi SVETI VASILIJE ISPOVEDNIK: Uradite DVE stvari za oprost grehova
Pravoslavni vernici i Srpska pravoslavna crkva danas obeželavaju dan posvećen Prepodobnom Vasiliju Ispovedniku
IGRE PRESTOLA STAROG BEOGRADA: Životna priča Tomanije Obrenović, žene koja je promenila tok istorije!
Kažu da iza svakog uspešnog muškarca stoji jaka žena. Da je tako svedoči i sudbina Jevrema Obrenovića, mlađeg brata kneza Miloša, koji je imao privilegiju da život deli sa gospa Tomanijom. Iako su joj često pripisivali oštrinu i sklonost ka spletkama, u svojoj intimi ova oštroumna žene bila je samo majka koja je svim srcem radila za dobrobit svojih potomaka. A i kako ne bi, imala ih je devetoro.
PRVU ŽENU JEDVA PREBOLEO, A LJUBAVNICA ZBOG NJEGA BILA U SRBIJI: Dve najveće ljubavi Mihajla Pupina!
Danas možemo reći da je Pupin imao dve ljubavne priče. Voleo je svim srcem svoju suprugu, a najveća kriza u životu nastupila je nakon njene smrti.
PRE JOVANKE TITO JE OŽENIO DEVOJČICU Nju varao sa sekretaricom, a najveću ljubav sahranio u dvorištu da bi je oplakivao
Svaka od ovih žena je na poseban način obeležila život Josipa Broza Tita
Crkva i pravoslavni vernici danas slave svetog SVEŠTENOMUČENIKA ANTIPA: Izgovorite sledeću molitvu
I tu posle njih življaše Antipa „kao svetlost posred tame, kao ruža posred trnja, kao zlato posred blata”
Komentari(0)