Šapat hrasta i krst u kori: Kako drvo postaje sveto u Srbiji?

Kiza R

18:00

Kultura 0

U srcu srpske tradicije ne stoji crkva, već drvo. Sa uklesanim krstom, zapis čuva uspomene na molitve pod otvorenim nebom i tišinu u kojoj su ljudi verovali da Bog sluša.

Lekoviti hrast
Foto: Rina

Kako drvo postaje zapis?

Drvo — najčešće hrast zbog svoje dugovečnosti i svetog značenja kod Slovena — postaje zapis tek kada se osvešta i u njega se ukleše krst. Taj čin se obično obavlja o velikom prazniku sela (npr. Spasovdan, Đurđevdan), a predvodi ga pravoslavni sveštenik.

Sveštenik okadi drvo, izgovori molitvu, i zatim ureže krst na južnoj strani stabla. Činom osvećenja, drvo postaje zapis — prirodni hram pod vedrim nebom. Oko zapisa se često postavi kamena ili drvena ograda, a svako meštaninovo ponašanje prema drvetu od tada podleže poštovanju i pravilima.

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

Litije, kolo i tišina pod krošnjom

U mnogim selima širom Srbije, pored livade, na raskrsnici, iznad izvora ili na uzvišenju — raste hrast sa uklesanim krstom. Taj hrast nije samo drvo. On je zapis — sveto stablo koje se ne seče, ne dira, ne skrnavi. U njegovoj senci se ne psuje. Pored njega se ne prolazi galameći.

Zapis se od davnina poštovao kao prirodni hram, mesto molitve u vreme kada sela nisu imala crkve. Sveštenik bi osveštao drvo, najčešće o Spasovdanu ili na dan seoske slave, i uklešao krst u koru. Tu bi se potom obavljale molitve za zdravlje, rodnu godinu i zaštitu od nepogoda.

Lekoviti hrast Foto: Rina
 

Šta ako neko poseče zapis?

U narodnom verovanju, sečenje zapisa znači izazvati nesreću — i za onog ko poseče i za celo selo. Zabeleženi su slučajevi kada su čak i u vreme turske vladavine ljudi krili zapise, pokrivajući ih granama i blatom, da bi ih zaštitili.

Postoje predanja u kojima se govori o kaznama koje su zadesile one koji su ignorisali svetost drveta: kuga, grad, suša, ili tragedije u porodici.

Živi spomenik prošlosti

I danas se ponegde može naići na zapis: u Gornjoj Trnavi kod Topole, u selima pod Kopaonikom, na visoravnima Homolja, kraj Morave. Stabla stara po nekoliko vekova, još uvek nose krst, ograđena kamenjem ili starom drvenom ogradom.

Za fotografe i putopisce, zapisi su vizuelno moćni — stoje sami, raširenih grana kao ruke u molitvi, dok im se podnožje skriva u travi.

Zapis kao veza sa sobom

U svetu u kojem se identitet meri kroz granice, pasoše i aplikacije, zapis je ono što nas vraća korenu. Ne simbolički — već bukvalno. Drvo koje ne pripada nikome, a čuva svakoga. Mesto gde se Bog tražio bez posrednika, i gde se tišina smatrala govorom.

Komentari(0)

Loading