Milorad Pavić i fascinacija snovima: Kako je Hazarski rečnik nastao iz noćnih vizija

13:00

Kultura 0

Jedan od najpoznatijih srpskih pisaca, Milorad Pavić, autor čuvenog Hazarskog rečnika, bio je poznat po svojoj fascinaciji snovima i njihovoj ulozi u stvaranju književnosti.

Milorad Pavić
Shutterstock

 Iako je njegovo delo revolucionarno u strukturi i stilu, manje je poznato da su mnoge ideje za njegovo pisanje dolazile upravo iz snova koje je detaljno zapisivao i kasnije preoblikovao u literarne fragmente.

San koji je pokrenuo Hazarski rečnik

Prema Pavićevim rečima, ključna ideja za njegov najpoznatiji roman došla mu je u snu tokom 1978. godine. U tom snu, kako je sam pisac kasnije opisao, stajao je ispred velike knjige koja nije imala početak ni kraj. Stranice knjige bile su ispunjene rečima na različitim jezicima, a svaka reč imala je slojeve značenja. Taj san ga je inspirisao da stvori delo koje nije klasični roman već "priručnik za snove" – knjigu koju čitalac može da čita na više načina, baš kao što san može da ima više tumačenja.

Pisac i njegov ritual zapisivanja snova

Pavić je bio poznat po tome što je svako jutro zapisivao svoje snove, smatrajući ih izvorom kreativne energije. Njegovi dnevnici snova, kako ih je nazivao, sadržavali su opise vizija, osećanja i simbola koje je kasnije koristio kao motivaciju za svoja dela. U jednom intervjuu, rekao je: "Snovi su jedini način da se približimo onome što ne razumemo u sebi, a književnost je način da to podelimo s drugima."

Uticaj snova na strukturu njegovih dela

Jedan od najvažnijih elemenata Pavićevih dela je njihova nelinearna struktura, koja se ogleda u Hazarskom rečniku, Unutrašnjoj strani vetra i Poslednjoj ljubavi u Carigradu. Ova struktura, prema njegovim rečima, nastala je iz njegovog pogleda na snove kao labirinte misli. "Knjiga treba da bude kao san – nikada ne znate gde ćete završiti kada u nju uđete," govorio je Pavić.

Zanimljivosti iz stvaranja Hazarskog rečnika

Dok je radio na Hazarskom rečniku, Pavić je svakodnevno pretraživao drevne spise, rečnike i enciklopedije kako bi stvorio autentičnu atmosferu. Verovao je da su snovi univerzalni jezik, ali da se u različitim kulturama različito tumače. Zato je u roman uveo tri verzije rečnika – hebrejsku, hrišćansku i muslimansku – kako bi prikazao kako se isti događaji mogu sagledati iz različitih perspektiva, baš kao što snovi nude različita tumačenja.

San kao večita inspiracija

Pavić je snove smatrao "prozorom u večnost." Njegov rad bio je duboko ukorenjen u verovanju da književnost nije samo sredstvo izražavanja već i način istraživanja sveta izvan svesnog. Kroz svoje knjige želeo je da čitaocima pruži iskustvo koje se ne završava poslednjom stranicom već ih podstiče na razmišljanje o sopstvenim snovima i percepciji stvarnosti.

Nasleđe koje inspiriše

Milorad Pavić ostaje jedan od najinovativnijih pisaca srpske i svetske književnosti. Njegova sposobnost da poveže snove sa književnošću otvorila je vrata novim načinima razmišljanja o narativu i formi. Iako više nije među nama, njegovi snovi i dalje žive kroz stranice njegovih dela, podsećajući nas da literatura može biti i lucidni san.

Komentari(0)

Loading