KNEZ MILAN OBRENOVIĆ SREBRNIM BUDAKOM UDARIO TEMELJ SRPSKIM ŽELEZNICAMA Pruga bila uslov sa Berlinskog kongresa
Niš je 1884. postao najvažnija železnička raskrsnica na Balkanu

Borba srpskog naroda za slobodu, posle viševekovnog ropstva, krunisana je tokom XIX veka stvaranjem dve države, Srbije i Crne Gore.
Posle Berlinskog kongresa ove dve nezavisne države započele su svoj život unutar novih granica. Razvoj železničkog saobraćaja na ovim prostorima doživeo je ekspanziju krajem XIX i početkom XX veka, odvijajući se na teritoriji tadašnjih država: Srbije, Crne Gore, Austrougarske i Turske.
Na Berlinskom kongresu 1878. godine Srbiji je priznata nezavisnost i dobijena su još četiri nova okruga–Niški, Pirotski, Vranjski i Toplički.
Možda vas zanima:

BILA JE LJUBAVNICA KRALJA MILANA I MAJKA POSLEDNJEG OBRENOVIĆA: Ko je bila Artemiza zbog koje je kralj napustio sve!
Artemiza Hristić, je bila poznata kao ljubavnica kralja Milana Obrenovića, sa kojim je imala vanbračnog sina Đorđa.

Negovala bolesnog muža, a bila ljubavnica srpskom kralju koji je pravio najveće skandale: Kad je izgustirao, zaveo njenu sestru i terao je da ostavi muža i decu
Malo ko zna da su Milan Obrenović i Dženi Džerom imali romansu koja se burno završila, te je čuveni Srbin zaveo i njenu sestru u koju je bio zaljubljen do ušiju!
Možda vas zanima:

BILA JE LJUBAVNICA KRALJA MILANA I MAJKA POSLEDNJEG OBRENOVIĆA: Ko je bila Artemiza zbog koje je kralj napustio sve!
Artemiza Hristić, je bila poznata kao ljubavnica kralja Milana Obrenovića, sa kojim je imala vanbračnog sina Đorđa.

Negovala bolesnog muža, a bila ljubavnica srpskom kralju koji je pravio najveće skandale: Kad je izgustirao, zaveo njenu sestru i terao je da ostavi muža i decu
Malo ko zna da su Milan Obrenović i Dženi Džerom imali romansu koja se burno završila, te je čuveni Srbin zaveo i njenu sestru u koju je bio zaljubljen do ušiju!
Možda vas zanima:

BILA JE LJUBAVNICA KRALJA MILANA I MAJKA POSLEDNJEG OBRENOVIĆA: Ko je bila Artemiza zbog koje je kralj napustio sve!
Artemiza Hristić, je bila poznata kao ljubavnica kralja Milana Obrenovića, sa kojim je imala vanbračnog sina Đorđa.

Negovala bolesnog muža, a bila ljubavnica srpskom kralju koji je pravio najveće skandale: Kad je izgustirao, zaveo njenu sestru i terao je da ostavi muža i decu
Malo ko zna da su Milan Obrenović i Dženi Džerom imali romansu koja se burno završila, te je čuveni Srbin zaveo i njenu sestru u koju je bio zaljubljen do ušiju!

Možda vas zanima:

BILA JE LJUBAVNICA KRALJA MILANA I MAJKA POSLEDNJEG OBRENOVIĆA: Ko je bila Artemiza zbog koje je kralj napustio sve!
Artemiza Hristić, je bila poznata kao ljubavnica kralja Milana Obrenovića, sa kojim je imala vanbračnog sina Đorđa.

Negovala bolesnog muža, a bila ljubavnica srpskom kralju koji je pravio najveće skandale: Kad je izgustirao, zaveo njenu sestru i terao je da ostavi muža i decu
Malo ko zna da su Milan Obrenović i Dženi Džerom imali romansu koja se burno završila, te je čuveni Srbin zaveo i njenu sestru u koju je bio zaljubljen do ušiju!
Možda vas zanima:

BILA JE LJUBAVNICA KRALJA MILANA I MAJKA POSLEDNJEG OBRENOVIĆA: Ko je bila Artemiza zbog koje je kralj napustio sve!
Artemiza Hristić, je bila poznata kao ljubavnica kralja Milana Obrenovića, sa kojim je imala vanbračnog sina Đorđa.

Negovala bolesnog muža, a bila ljubavnica srpskom kralju koji je pravio najveće skandale: Kad je izgustirao, zaveo njenu sestru i terao je da ostavi muža i decu
Malo ko zna da su Milan Obrenović i Dženi Džerom imali romansu koja se burno završila, te je čuveni Srbin zaveo i njenu sestru u koju je bio zaljubljen do ušiju!
Možda vas zanima:

BILA JE LJUBAVNICA KRALJA MILANA I MAJKA POSLEDNJEG OBRENOVIĆA: Ko je bila Artemiza zbog koje je kralj napustio sve!
Artemiza Hristić, je bila poznata kao ljubavnica kralja Milana Obrenovića, sa kojim je imala vanbračnog sina Đorđa.

Negovala bolesnog muža, a bila ljubavnica srpskom kralju koji je pravio najveće skandale: Kad je izgustirao, zaveo njenu sestru i terao je da ostavi muža i decu
Malo ko zna da su Milan Obrenović i Dženi Džerom imali romansu koja se burno završila, te je čuveni Srbin zaveo i njenu sestru u koju je bio zaljubljen do ušiju!
Možda vas zanima:

BILA JE LJUBAVNICA KRALJA MILANA I MAJKA POSLEDNJEG OBRENOVIĆA: Ko je bila Artemiza zbog koje je kralj napustio sve!
Artemiza Hristić, je bila poznata kao ljubavnica kralja Milana Obrenovića, sa kojim je imala vanbračnog sina Đorđa.

Negovala bolesnog muža, a bila ljubavnica srpskom kralju koji je pravio najveće skandale: Kad je izgustirao, zaveo njenu sestru i terao je da ostavi muža i decu
Malo ko zna da su Milan Obrenović i Dženi Džerom imali romansu koja se burno završila, te je čuveni Srbin zaveo i njenu sestru u koju je bio zaljubljen do ušiju!
Možda vas zanima:

BILA JE LJUBAVNICA KRALJA MILANA I MAJKA POSLEDNJEG OBRENOVIĆA: Ko je bila Artemiza zbog koje je kralj napustio sve!
Artemiza Hristić, je bila poznata kao ljubavnica kralja Milana Obrenovića, sa kojim je imala vanbračnog sina Đorđa.

Negovala bolesnog muža, a bila ljubavnica srpskom kralju koji je pravio najveće skandale: Kad je izgustirao, zaveo njenu sestru i terao je da ostavi muža i decu
Malo ko zna da su Milan Obrenović i Dženi Džerom imali romansu koja se burno završila, te je čuveni Srbin zaveo i njenu sestru u koju je bio zaljubljen do ušiju!
Na ovom kongresu Austrougarska je pomogla Srbiji da dobije nove teritorije, ali je to uslovila sklapanjem posebne konvencije. Tom konvencijom Srbiji je nametnuta obaveza da napravi prugu od Beograda do Vranja i granice s Turskom i Bugarskom za tri godine.
U Srbiji, iscrpljenoj ratom protiv Turaka, vladala je ekonomska kriza. Država nije bila u stanju da odgovori obavezama koje su proizilazile iz sklopljene konvencije. Beč je stalno urgirao, upozoravao i pretio. Aprila 1880. Srbija je bila primorana da potpise novu konvenciju koja se isključivo odnosila na izgradnju pruge. Rok za izgradnju pruge bio je opet tri godine, odnosno 15. juni 1883. godine.
Shutterstock
Knez Milan Obrenović je srebrnim budakom 03.07.1881. godine udario temelj Srpskim državnim železnicama. Ovaj događaj zbio se „kraj mosta na Mokroluškoj rečici do Topčiderskog puta“ (to mesto je u blizini današnjeg mosta „Gazela“ u Beogradu).
Radovi su kasnili pa je prvi svečani voz na pruzi Beograd–Niš zakasnio čitavih petnaest meseci.
Prvi svečani voz na novo-sagrađenoj pruzi Beograd - Niš je protutnjao Moravskom dolinom 23. 08. 1884. sa oko 200 učesnika. Većinom su bili stranci iz Pešte, Beča i Pariza.
Otpremljeni su u dva voza, u vremenskom razmaku od četiri minuta, svaki sa po devet putničkih kola. U prvom vozu bili su uglavnom pozvani gosti - stranci. Voz je svuda dočekivan sa oduševljenjem.
Program prvog putovanja je bio sledeći :
- 23. avgusta u 08 sati ujutro održava se Božija služba na beogradskoj železničkoj stanici
- polazak voza u 08:30
- dolazak u Lapovo u 12:52
- doručak nuđen od strane društva svojim gostima
- dolazak u Niš u 17:25
- Naveče u 20 časova banket za putnike
- 24. avgusta u 05:30 polazak iz Niša za Beograd
- dolazak u Beograd u 12:57
Redovni saobraćaj otpočeo je 03.09.1884. godine (15. septembra po Gregorijanskom kalendaru) i taj dan srpske železnice obeležavaju svake godine kao Dan železničara).
Lepote Srbije su i na Viberu gde vam donosimo razne priče, pridružite se našoj zajednici.
BONUS VIDEO:

Magija zelenog sveta: Zašto je srpski seljak verovao da biljke leče, proriču sudbinu i prizivaju natprirodne sile
Od drena i bosiljka do gloga i vrbe: Detaljna analiza Veselina Čajkanovića o kultnom značaju bilja u srpskim narodnim verovanjima, mnogo pre nego što je nauka otkrila njihova svojstva.

Krmokolj u zapadnoj Srbiji: Jesenji običaj koji spaja porodicu i selo
U jesenjim mesecima, kada zahladi i približi se zima, u mnogim selima zapadne Srbije nekada je bio obavezan običaj poznat kao krmokolj. To je bio veliki porodični i seoski događaj, kada se klalo svinje i pripremalo meso za predstojeće mesece. Iako se na prvi pogled radilo samo o poslu, krmokolj je bio mnogo više od toga – prava gozba, druženje i prilika da se učvrste rodbinske i komšijske veze.

Evo kako su nestali srpski Pompeji na Balkanu! Grad koji je ispario u magli vekova, a Srbi i dalje žale za njim
Car Justinijan izgradio je velelepni grad u srcu Balkana, a danas od njega ostaju samo ruševine koje čuvaju duh prošlosti

TAJNA IZGUBLJENOG POKLONA: Zašto je Kraljica Marija prodavala nakit i gde je nestao njen prsten
Kraljica Marija Karađorđević (1900–1961) bila je najvoljenija srpska kraljica, poznata po skromnosti i humanosti. Otkrivamo zašto je u egzilu morala da se odrekne najvrednijeg porodičnog nakita i kako je njen dijamantski broš, poklon od Kralja Aleksandra, prodat da bi se pomoglo srpskim ratnim zarobljenicima.

BEOGRAD NA STUBOVIMA: Tajna Palate Albanija – kako je prvi soliter preživeo bombe uprkos lošem terenu i protestima
Palata Albanija, prva zgrada koja je Beogradu podarila vertikalu, dominira Terаzijama, ali malo ko zna da su Beograđani strahovali da će se urušiti. Otkrivamo zašto je cela čaršija pričala da je teren "proklet" i kako je inženjerski podvig armiranog betona spasio soliter od potpunog uništenja.
Komentari(0)