MISTERIJA SLIKE SRPSKOG SLIKARA Đorđe Krstić je ovim delom ušao u istoriju umetnosti EVO ŠTA ZAPRAVO SIMBOLIZUJE TAJANSTVENA ŽENA!
19. aprila 1851. godine rođen je veliki srpski slikar Đorđe Krstić

Đorđe Krstić je pored Uroša Predića i Paje Jovanovića bio jedan od najznačajnijih predstavnika srpskog realizna i likovne umetnosti uopšte, no čini se da nikada nije postao prepoznatljiva umetničko-istorijska ličnost kao pomenuta dva srpska umetnika.
Krstić je rođen u Staroj Kanjiži gde je završio osnovnu školu. Gimnaziju je započeo u Sremskim Karlovcima, a četiri razreda nastavio je u Beogradu. Prešao je zatim na beogradsku Bogosloviju, kao blagodejanac mitropolita Mihaila. Tu se Krstić vezao za crkveno slikarstvo.
Jedna od najznačajnijih slika velikog umetnika je i slika "Utopljenica", koju je naslikao u Minhenu 1879. godine.
Slika "Utopljenica" nastala je kao likovni komentar na stihove Jovana Jovanovića Zmaja kojim je opisao događaje iz Bosansko – hercegovačkog ustanka: "Šta je bilo? Nije ništa. Evropi na ugled".
Đorđe Krstić je svoje delo prvi put predstavio javnosti u Minhenu na izložbi Akademije, gde je i nagrađen bronzanom medaljom.
Najveća zanimljivost je da je upravo ovom slikom Đorđe Krstić ušao u srpsku istoriju umetnosti i kulturni život devetnaestovekovne Srbije.
Slika "Utopljenica" ima dublje značenje nego što na sam pogled možemo zaključiti. Lako se može zaključiti da je prikazana žena Srpkinja sa prostora Bosne ili Hercegovine.
Podsetimo da je Krstiću kao inspiracija poslužilo stradanje srpskog naroda na teritoriji Hercegovine, kako bi pobudio ljudski um i osećanja.
Ipak, sva misterija slike je razmiljanje o razlogu zbog kog se nesrećna žena utopila. Krstić celu priču ostavlja nedorečenom tenije želeo da ispriča priču, već da radoznali posmatrač zaključi i razmisli o stradanju jedne žene.

Ovo žensko ime se danas ne daje devojčicama: Palo je u zaborav, nećete ga nigde čuti
Posmatrano zajedno sa imenima koja vode poreklo iz latinskog jezika, ovde osnova "vita" znači "život"

MISTERIOZNI KAMENI KRSTOVI ISTOČNE SRBIJE: Zašto su se nekada podizali bez imena pokojnika?
Širom istočne Srbije, naročito u oblastima oko Timoka, Negotina i Zaječara, i danas se mogu videti neobični kameni krstovi bez natpisa, imena ili godina. Za razliku od tipičnih nadgrobnih spomenika, ovi krstovi nisu vezani za konkretne ljude, već predstavljaju deo starog običaja za koji mnogi veruju da potiče još iz predhrišćanskog perioda.

BILJKA KOJA "VRAĆA VID": Kako se vidova trava nekada koristila u srpskoj narodnoj medicini?
Vidova trava, danas skoro zaboravljena biljka, imala je posebno mesto u tradicionalnoj srpskoj narodnoj medicini. Smatrana moćnim lekom za oči i vid, ova biljka bila je deo posebnih rituala i verovanja koja su vekovima praktikovana širom Srbije.

TAJNA PRVOG OTISKA "GORSKOG VIJENCA": Kako je Njegoševo delo skriveno i spaseno od cenzure?
"Gorski vijenac", epsko delo Petra II Petrovića Njegoša, danas je jedan od simbola srpske i crnogorske kulture, ali malo je poznato koliko je dramatična bila njegova štamparska istorija. Prvo izdanje ovog slavnog dela, objavljeno 1847. godine u Beču, štampano je pod izuzetno teškim uslovima i uz veliku tajnost, kako bi se sačuvalo od stroge austrougarske cenzure.

ŠTA JE "ŽIVA VATRA": Kako su Srbi nekada ritualno palili vatru bez šibica i zašto se verovalo da ima isceliteljsku moć?
U prošlosti, širom Srbije, postojao je običaj ritualnog paljenja "žive vatre" bez korišćenja šibica ili kresiva, posebno tokom velikih praznika poput Đurđevdana, Ivanjdana ili Petrovdana. Ovaj ritual je imao mnogo dublju svrhu od pukog grejanja ili svetlosti – narod je verovao da ova vatra poseduje moć da leči, štiti i donosi blagostanje.
Komentari(0)