Od crvene boje mučeništva, preko zlatne slave Hristove, do plave čistoće Bogorodice – svaka boja u pravoslavnoj liturgiji nosi duboku simboliku i vodi vernike ka dubljem razumevanju vere i duhovnog života.

Pravoslavna crkva je bogata simbolikom koja prožima svaki njen aspekt, od arhitekture i ikonografije, pa sve do boja odeždi koje sveštenici nose tokom bogosluženja. Ove boje nisu samo estetski izbor već su duboko ukorenjene u bogoslovskom i liturgijskom značenju, povezujući vernika sa duhovnom stvarnošću.
Iako su neka pravila o upotrebi boja uobičajena, ona nisu strogo uniformna u svim pomesnim crkvama. U tradiciji Srpske pravoslavne crkve dopuštena je određena fleksibilnost, ali simbolika boja uvek ostaje vodič ka dubljem razumevanju vere.
Crvena: Boja žrtvovanja i radosti
Možda vas zanima:

Letnja slava u šljiviku: Kako su se nekada slavile Presvete, Ognjena Marija i Ilindan u selima Srbije
U avgustu, kad šljive počnu da zru, a zemlja miruje pred jesen, srpska sela obeležavala su letnje slave pod vedrim nebom – često u šljiviku, pod krošnjama koje su svedočile i molitvama i veselju. Ove slave nisu bile samo verski čin – one su bile i zavet, i porodični sabor, i kolektivna molitva naroda koji je znao da živi u ritmu prirode.
Crkva koju je podigla žena despota: Sretenjski hram u Krušedolu – tiha zadužbina Angeline Branković
U senci slavnog manastira, na uzvišenju kraj voćnjaka, stoji skromna bela crkva koja krije veliku priču o jednoj ženi, njenoj veri i istoriji koje se više niko ne seća naglas
Možda vas zanima:

Letnja slava u šljiviku: Kako su se nekada slavile Presvete, Ognjena Marija i Ilindan u selima Srbije
U avgustu, kad šljive počnu da zru, a zemlja miruje pred jesen, srpska sela obeležavala su letnje slave pod vedrim nebom – često u šljiviku, pod krošnjama koje su svedočile i molitvama i veselju. Ove slave nisu bile samo verski čin – one su bile i zavet, i porodični sabor, i kolektivna molitva naroda koji je znao da živi u ritmu prirode.
Crkva koju je podigla žena despota: Sretenjski hram u Krušedolu – tiha zadužbina Angeline Branković
U senci slavnog manastira, na uzvišenju kraj voćnjaka, stoji skromna bela crkva koja krije veliku priču o jednoj ženi, njenoj veri i istoriji koje se više niko ne seća naglas
Možda vas zanima:

Letnja slava u šljiviku: Kako su se nekada slavile Presvete, Ognjena Marija i Ilindan u selima Srbije
U avgustu, kad šljive počnu da zru, a zemlja miruje pred jesen, srpska sela obeležavala su letnje slave pod vedrim nebom – često u šljiviku, pod krošnjama koje su svedočile i molitvama i veselju. Ove slave nisu bile samo verski čin – one su bile i zavet, i porodični sabor, i kolektivna molitva naroda koji je znao da živi u ritmu prirode.
Crkva koju je podigla žena despota: Sretenjski hram u Krušedolu – tiha zadužbina Angeline Branković
U senci slavnog manastira, na uzvišenju kraj voćnjaka, stoji skromna bela crkva koja krije veliku priču o jednoj ženi, njenoj veri i istoriji koje se više niko ne seća naglas
Crvena simbolizuje krv Hristovu i mučenika koji su položili život za veru. Ona je boja stradanja, ali istovremeno i radosti zbog vaskrsenja i večnog života. Na praznike Svetih mučenika, sveštenici oblače crvene odežde, a ista boja često se koristi i na velikim praznicima, naglašavajući slavlje i svečanost.
Zelena: Boja obnavljanja
Zelena boja donosi asocijaciju na proleće i obnovu prirode, simbolizujući Duha Svetoga koji oživljava i osvežava Crkvu. Nosi se na praznik Silaska Svetog Duha na apostole, ali i tokom Velikog posta, ukazujući na obnovu duhovnog života.
Žuta (zlatna): Boja večne slave
Žuta, odnosno zlatna, simbol je večne pobede Hrista nad smrću. Zlatne odežde sveštenici nose na velike praznike, podsećajući nas na obećanje večne slave i zlatnog venca koji očekuje svakog ko veruje u Hrista.
Plava: Boja Bogorodice
Plava boja nosi čistoću i milost, a njena simbolika neraskidivo je povezana sa Presvetom Bogorodicom. Plave odežde koriste se na praznike posvećene Majci Božijoj, ukazujući na NJenu uzvišenu ulogu kao zaštitnice i zastupnice pred Gospodom.
Bela: Boja čistoće i svetlosti
Bela boja simbolizuje svetlost i radost, često se koristi na velike praznike kao što su Božić i Vaskrs, kada se slavi Hristova svetlost koja obasjava tamu greha i smrti. Ona takođe označava duhovnu čistoću, što je čini prisutnom i tokom krštenja.
LJubičasta i crna: Boje žalosti i pokajanja
Tamne boje, ljubičasta i crna, koriste se tokom perioda žalosti i pokajanja, poput Velikog posta i Krstovdana. LJubičasta ima dodatno značenje jer podseća na stradanje Hristovo, budući da su rimski vojnici koji su Ga mučili nosili ljubičaste odežde.
Boje kao prozor u duhovnost
U pravoslavlju, boje nisu samo estetski ukras. One osvetljavaju put vernika ka dubljem razumevanju bogosluženja i Božanskog domostroja. Svaka boja nosi svoju priču, poruku i simbol, čineći liturgijski život bogatijim i sveobuhvatnijim izrazom vere.
Kroz simboliku boja, vernici se dublje povezuju sa Hristom, Bogorodicom i svetiteljima, dok se kroz ovu simboliku otkriva veličanstvo i lepota Božijeg stvaranja.
(Religija)

Gazda Đorđe – miris piva i otkucaji industrijskog srca Beograda
U Beogradu krajem 19. veka, na Savskom vencu, dan je započinjao mirisom hmelja. Para se dizala iz velikih bakarnih kazana, a kaldrma ispred pivare bila je topla od jutarnjeg sunca. Među radnicima, obučen jednostavno, bez ikakvih odlikovanja i pratnje, šetao je vlasnik — gazda Đorđe Vajfert. Bio je to čovek koji je znao ime svakog radnika, ali i cenu svake litre piva, i koji je umeo da se zadrži kod majstora kotlarnice isto onoliko dugo koliko i kod bankarskog šaltera.

Vukašin i Marička bitka: Sudbonosni trenutak srpske srednjovekovne istorije
Kraj 14. veka bio je vreme burnih političkih previranja na Balkanu. U tom vihoru istorije izdigla se figura kralja Vukašina Mrnjavčevića – vojskovođe, vlastele i jednog od ključnih aktera u poslednjim godinama srpske srednjovekovne moći. Njegov uspon, savez sa carem Urošem, sukobi sa vlastelom i tragičan kraj na obalama Marice ostavili su dubok trag na sudbinu srpskog kraljevstva.

Nakon razvoda od svetski poznate žene, naš glumac spas pronašao na Hilandaru! Svi ga znate kao Branka Pantića iz "Tesne kože", a ovo je njegova životna priča
Glumac Gojko Baletić, šta god da je u životu uradio, a uradio je i radio dosta, ostaće upamćen kao najstariji sin nesrećnog Mite Pantića, onog iz legendarne "Tesne kože".

Od Vlakče do Pariza – put prvog srpskog pilota
U vreme kada je nebo još uvek delovalo nedostižno, narednik Mihajlo Petrović postao je prvi Srbin koji je položenu pilotsku dozvolu, otvarajući tako novo poglavlje u istoriji naše avijacije.

Od moćnog cara do slabe krune – car Dušan i Uroš Nejak
Smrt cara Dušana 20. decembra 1355. godine označila je prelomni trenutak u istoriji srpske srednjovekovne države. Na presto je došao njegov jedini sin, Stefan Uroš V, u narodu poznat kao Uroš Nejak. Period njihove smene na vlasti i Uroševe vladavine doneo je velike promene – od vrhunca moći do postepenog slabljenja carstva.
Komentari(0)