PROROČANSTVO TARABIĆA O ČUVENOM ĆIRI "Njim do Višegrada neće putovati putnici radi potrebe i posla, već ljudi od zabave serbez odmorišta i uživancije"
"Proći će podosta godina pa će se ljudi opet sjetiti gvozdenog puta, te će ispotekare obnoviti ovaj put".
Proročanstva Tarabića iz sela Kremna gotovo da nije moguće pobrojati. Neka su se i ostvarila, a ona koja nisu možda čekaju da se ostvare. Proročanstva Tarabića su u uvijenoj formi, pa je potrebno protumačiti o čemu su mislili. Tako prugu nisu zvali prugom, već je za Tarabiće ona bila „gvozdeni put“.
„Gvozdeni put“ , iz proročanstva Tarabića, prolazio je u blizini njihovog sela na Tari. Jedan deo te deonice danas je poznat kao put čuvenog Ćire. Ali to nije čitava priča.
View this post on Instagram
Pruga koja je povezivala Beograd i Sarajevo puštena je u promet 1925. godine, a njome su vozovi saobraćali do 1974. godine. Najteži deo koji su graditelji morali da savladaju nalazio se na Šarganu. Tu je veliki uspon gotovo onemogućavao postavljanje pruge kojom bi voz mogao da prođe. Problem je rešen izgradnjom čuvene „šarganske osmice“. Rastojanju u obliku džinovske osmice voz dva puta prolazi kroz istu geografsku tačku i time je smanjen uspon koji treba savladati.
View this post on Instagram
Mitar Tarabić je takođe predvideo da će ljudi zaboraviti taj „gvozdeni put“, ali da će „proći podosta godina pa će se ljudi opet sjetiti gvozdenog puta, te će ispotekare obnoviti ovaj put“. Mitar dalje kaže da „njim do Višegrada neće putovati putnici radi potrebe i posla,, već ljudi od zabave serbez odmorišta i uživancije“.
Zaista to se i desilo i nakon 24 godine ljudi su se ponovo setili pruge i obnovili je, ali ovog puta za potrebe odmora, rekreacije i uživanja. Naime, deo ove pruge od Šargana do Mokre Gore je otrgnut od zaborava i sada njime ponovo odjekuje klaparanje vagona.
Iz Odeljenje uzanih pruga Požega – Železničkog muzeja Srbije u Požegi dovučeni su vagoni i lokomotiva, pa je „ćira“, kako ga narod prozvao, na delu trase krenuo sa radom godinu dana kasnije, a na čitavoj obnovljenoj dionici od 15,5 kilometara 2003. godine. Osim pruge i veći broj starih lokomotiva i vagona su zaštićeni kao spomenici tehničke kulture (14 eksponata sa statusom kulturnih dobara), što ovaj prostor čini jedinstvenim muzejom na otvorenom i izuzetnom turističkom atrakcijom.
Voz prolazi preko pet mostova i kroz 22 tunela, ukupne dužine 5.445 metara, i staje na četiri železničke stanice: Mokra Gora, Jatare, Golubići, Šargan Vitasi.
Šarganska osmica na karti:
Ovo su tri najjeftinije banje u Srbiji: Tamo možete da odete, a da vam novčanik ne završi u minusu
Tri najpovoljnije banje u Srbiji koje pružaju lekovite izvore, mirnu prirodu i tretmane po cenama već od 300 dinara - savršen izbor za letnji odmor i oporavak bez velikih troškova.
Resavski kraj pod snegom: Mesto gde istorija diše tišim ritmom
Kada planine obuku sneg, a reke utihnu, Resava postaje više od regije – ona postaje tiha, sveta i zaboravljena celina u kojoj se dan meri po miru, a ne po satima
Smeštaj u ovoj banji već od 2.500 dinara: Poznata po toploj vodi u toku cele godine, raj nedaleko od Beograda
Banja Vrujci poznata je po toploj vodi u toku cele godine, a veruje se i da blato koje se ovde nalazi ima lekovita svojstva
Prolom Banja zimi: Mesto tišine, lekovite vode i pogleda koji spaja zemlju i nebo
Na obroncima Radan planine, između Kuršumlije i Đavolje Varoši, nalazi se banja poznata po jednoj od najčistijih voda u Evropi, lekovitom vazduhu i blizini svetih mesta
Velika svetinja do koje se teško stiže u Srbiji: "Manastir rušen i spaljivan, ali se dizao kao feniks iz pepela"
U kanjonu reke Uvac, nalazi se svetinja za koju malo ko zna. Priča se da je manastir Uvac zadužbina Nemanjica, a meštani napominju da je od velikog značaja za Srbe.
Komentari(0)