Na ovom mestu čuva se izvorni grb dinastije Obrenović: Konak Gospodara Jovana najstarija građevina u Čačku, izgrađen pre 188 godina
Kulturno dobro od velikog značaja
 
                                Brojne tragove ostavila je dinastija Obrenovića širom Zapadne Srbije, koji su i danas vidljivi i služe kao istorijski podsetnik na doba kada se stvarala moderna Srbija. U samom centru grada na Moravi serdar Jovan Obrenović, je 1835. godine sagradio sebi konak. Radovi su započeti u martu, a završeni u septembru iste godine. Danas je ta građavina najstarija u Čačku i pretvorena je u muzej, jedinstven i po tome što čuva izvorni grb dinastije Obrenović.
„Danas u urbanističkoj kulturi grada Čačka konak Jovana Obrenovića zauzima istaknuto mesto kao građevina koja direktno oslikava autentuičan primer varoške arhitekture svog vremena, dok je potvrda njegovog porekla izgradnja kao građevina sa unapred utvrđenom namenom važan primer ostalim konacima koji čime značajan segment graditeljskog nasleđa iz vremena vladavine kneza Miloša Obrenovića. Izvorni grb se nalazi na ulaznoj južnoj strani konaka između dva prozorska otvora, a naslikao ga prota Janko Mikajlović Moler iz Nerišora 1835. godine ”, rekla je za RINU Delfina Rajić, direktor Narodnog muzeja u Čačku.
                                                                                            
                                                
                                                                                                                                                    
                                                                                                                                                                                                                                            
                                            
                                            
                                        
                                                                                                        
                                    
                                                                                                                                
                                            
                                            
                                            
                                        
                                    
                                                                                                                                
                                            
                                            
                                            
                                        
                                    
                                                                                                                                     rina
                                            
                                        
                                    
                                                                                    
                                                                                            rina
                                        
                                                                                                        
                                    
                                                                                                                                
                                            
                                            
                                            
                                        
                                    
                                                                                                                                
                                            
                                            
                                            
                                        
                                    
                                                                                                                                
Konak Jovana Obrenovića iz 1835. godine je tokom svog postojanja pretrpeo mnoge izmene i prepravke, 1979. godine proglašen je za kulturno dobro od velikog značaja. Imao je različite namene, u njemu je bilo Okružno načelstvo, bili su smešteni žandari, a zatim i školska poliklinika.
Možda vas zanima:
 
            Zašto je narod voleo Miloša: Knez koji je znao da zaigra kolo i pohvali domaćina
Miloš Obrenović ostao je upamćen kao vladar koji je umeo da spoji luksuz dvora sa narodnim duhom. Iako je važio za jednog od najbogatijih ljudi Balkana, često je voleo da se pojavi među narodom, da poštuje običaje i pokaže da nije zaboravio odakle potiče...
 
            ISKOPAN NEVEROVATAN PRIMERAK Mineral pronađen u Srbiji dobio ime po čuvenom srpskom vladaru Milošu Obrenoviću!
Novopronađeni mineral nazvao "milošin" u kneževu čast!
Možda vas zanima:
 
            Zašto je narod voleo Miloša: Knez koji je znao da zaigra kolo i pohvali domaćina
Miloš Obrenović ostao je upamćen kao vladar koji je umeo da spoji luksuz dvora sa narodnim duhom. Iako je važio za jednog od najbogatijih ljudi Balkana, često je voleo da se pojavi među narodom, da poštuje običaje i pokaže da nije zaboravio odakle potiče...
 
            ISKOPAN NEVEROVATAN PRIMERAK Mineral pronađen u Srbiji dobio ime po čuvenom srpskom vladaru Milošu Obrenoviću!
Novopronađeni mineral nazvao "milošin" u kneževu čast!
Možda vas zanima:
 
            Zašto je narod voleo Miloša: Knez koji je znao da zaigra kolo i pohvali domaćina
Miloš Obrenović ostao je upamćen kao vladar koji je umeo da spoji luksuz dvora sa narodnim duhom. Iako je važio za jednog od najbogatijih ljudi Balkana, često je voleo da se pojavi među narodom, da poštuje običaje i pokaže da nije zaboravio odakle potiče...
 
            ISKOPAN NEVEROVATAN PRIMERAK Mineral pronađen u Srbiji dobio ime po čuvenom srpskom vladaru Milošu Obrenoviću!
Novopronađeni mineral nazvao "milošin" u kneževu čast!
”Najstariji izgled konaka sačuvan je na crtežu Feliksakanice Gradskom trgu 1860. godine. Prostorni sklop starog konaka omogućio je da se u novoj postavci iz 1996. Odnosno, rekonstruisan 2006. godine obrade tri teme i to: Čačanski kraj od neolita do kraja srednjeg veka, Ovčarsko – kablarski manastiri i crkve čačanskog kraja, Čačanski kraj u ustancima i ratovima 1804 – 1941. Stalna postavka Narodnog muzeja otvorena je 1996. godine u konaku gospodara Jovana Obrenovića”, istakla je direktorka.
Konak je izveden kao spratna građevina pravougaone asimetrične osnove sa podužnim stranama orijentisanim u pravcu juga , odnosno severa, sa glavnim ulazom na južnoj strani. Konstruktivnim rešenjem i izborom materijala tipičan je predstavnik arhitekture balkansko - orijentalnog tipa, kao značajne stilske koncepcije koja je bila dominantna pri izgradnji građevina u kojima su živeli članovi vladarske porodice i njihove svite.
                                                                                            
                                                
                                                
                                                                                                    
                                                                                                                                                                                                                                                                                                
                                            
                                            
                                        
                                                                                                        
                                    
                                                                                                                                
                                            
                                            
                                            
                                        
                                    
                                                                                                                                
                                            
                                            
                                            
                                        
                                    
                                                                                                                                     rina
                                            
                                        
                                    
                                                                                    
                                                                                            rina
                                        
                                                                                                        
                                    
                                                                                                                                
                                            
                                            
                                            
                                        
                                    
                                                                                                                                
                                            
                                            
                                            
                                        
                                    
                                                                                                                                
„U fasadnoj obradi karakterišu ga glatke fasadne površine sa izvučenim merkerom koji u spratnoj zoni seče niz jednostavnih prozorskih otvora, duboka streha, četvorosibna krovna konstrukcija, dekorativne dinačke kape dodatno doprinose sveukuopnoj likovnosti građavine i takođe su sastavni deo pomenute stilske orijentacije”, rekla je Delfina Rajić.
Inače, Jovan Obrenović rođen je u Srednjoj Dobrinji kod Užica 1786. godine. Učestvovao je na sastanku u Takovu i bici na Ljubiću 1815. godine, a zaslužan je i za obnavljanje Crkve Vaznesenja Gospodnjeg u Čačku. Poznatiji kao Gospodar Jovan bio je komandant Moravsko-podrinske vojne oblasti, guverner disktrikta rudničkog i požeškog.
 
            MILAN SEKULIĆ, GRADITELJ ZGRADA „ALBANIJE" I „POLITKE": Dao je trajni doprinos izgledu Beograda
Kolekcionar Milan Sekulić, pored toga što je Beogradu zaveštao najveću privatnu zbirku ikona, ostavio je veliki trag kao graditelj.
 
            Zašto se nekada govorilo da ne valja jesti iz okrnjenog tanjira: Narodno verovanje koje krije više od praznoverja
Na srpskoj trpezi tanjir nije bio samo za jelo – već i ogledalo kućnog reda, zdravlja i duhovnog blagostanja
 
            Zašto su Srbi nosili nož u čarapi: Narodna verovanja o zaštiti i snazi
Nož u čarapi nije bio znak nasilja, već amajlija, čuvar časti i tiha poruka – „spreman sam da se branim, ali ne i da napadam“
 
             
            Bratimljenje pod jabukom: Kako su Srbi postajali braća bez krvi
Nekada se nisu svi problemi rešavali zakonom, niti su sve veze rađane krvlju – srpski običaj bratimljenja bio je svetinja jača od svakog potpisa
 
                 
             
            
Komentari(0)