GDE SE NALAZIO PRVI SEMAFOR U SRBIJI? Regulisao saobraćaj od sedam ujutro do deset sati uveče, a do 11 sati uveče je bilo uključeno samo ovo svetlo
Da li ste znali kada i gde se pojavio prvi semafor, kao i nakon koliko godina je stigao u našu zemlju?
Tvorac jednog od prvih, modernih semafora bio je policajac iz Solt Lejk Sitija, Lester Vajer. Njegov izum usavršio je Džejms Hodž iz Klivlenda, a novitet u radu je bila promenjivost brzine kojom se menjaju signali na semaforu, kako bi olakšali rad policijskim i vatrogasnim službama, piše LiveScience.
Vilijam Pots, policajac iz Detroida, 1920. patentirao je nekoliko semafora, među kojima i prvi semafor sa tri boje, ubacujući po prvi put i žutu, kao boju upozorenja.
Možda vas zanima:
OD MOČVARE DO NAJPROMETNIJEG KRUŽNOG TOKA Na mestu današnje Slavije bilo je mesto na koje su Beograđani rado išli u lov na divlje patke (VIDEO)
Sve do 1880-ih godina područje današnjeg trga bila je velika bara
JEDAN GRAD SA PETNAEST IMENA Kroz svoju obimnu i prebogatu istoriju, Beograd su nazivali različitim imenima!
Prebogata istorija glavnog grada Srbije, opterećena je brojnim ratnim razaranjima zbog čega je grad jednom dobio i nadimak "Beli Feniks".
Možda vas zanima:
OD MOČVARE DO NAJPROMETNIJEG KRUŽNOG TOKA Na mestu današnje Slavije bilo je mesto na koje su Beograđani rado išli u lov na divlje patke (VIDEO)
Sve do 1880-ih godina područje današnjeg trga bila je velika bara
JEDAN GRAD SA PETNAEST IMENA Kroz svoju obimnu i prebogatu istoriju, Beograd su nazivali različitim imenima!
Prebogata istorija glavnog grada Srbije, opterećena je brojnim ratnim razaranjima zbog čega je grad jednom dobio i nadimak "Beli Feniks".
Možda vas zanima:
OD MOČVARE DO NAJPROMETNIJEG KRUŽNOG TOKA Na mestu današnje Slavije bilo je mesto na koje su Beograđani rado išli u lov na divlje patke (VIDEO)
Sve do 1880-ih godina područje današnjeg trga bila je velika bara
JEDAN GRAD SA PETNAEST IMENA Kroz svoju obimnu i prebogatu istoriju, Beograd su nazivali različitim imenima!
Prebogata istorija glavnog grada Srbije, opterećena je brojnim ratnim razaranjima zbog čega je grad jednom dobio i nadimak "Beli Feniks".
Prvi semafor stigao je u Evropu 1924. godine i postavljen je u Berlinu, dok je Srbija, preciznije Beograd, na prvu ovakvu napravu čekala još 15 godina. Na raskrsnici ulica Kralja Aleksandra, Kralja Ferdinanda (današnja Ulica Kneza Miloša) i Takovske, 4. decembra 1939. postavljen je prvi semafor u prestonici. Regulisao je saobraćaj od 7 ujutru do 10 uveće, a od 10 do 11 bilo je uključeno samo žuto svetlo. U Politici je dan posle postavljanja ovog semafora izašao sledeći članak:
Prvi automatski svetlosni signali za upravljanje saobraćajem u prestonici
"Ovih dana u Beogradu će se uvesti jedna novina koja je u modernim i velikim gradovima na zapadu odavno u primeni. Na svima uglovima beogradskih ulica, gde je saobraćaj vrlo živ, postaviće se specijalni aparati sa svetlosnim signalima, koji će upravljačima svih vozila davati potrebne znake za nesmetano razvijanje i funkcionisanje saobraćaja u prestonici.
Prvi stubovi sa tehničkim postrojenjima postavljeni su već juče na uglu ulica Kralja Aleksandra i Takovske, kod nove zgrade Poštanske šredionice, gde je saobraćaj brlo živ i pogodan za eksperimente ove vrste.
Na pomenutom uglu postavljena su četiri stuba, svaki na jednom uglu, sa napravama na vrhu, iz kojih će se specijalnim svetlosnim znacima, vidljivim u svako doba, pokazivati u jednom ili drugom smeru, da li je prelaz slobodan ili zabranjen. Samo funkcionisanje ovih aparata biće automatsko, tako da će uvođenjem ove novine i sam saobraćaj biti automatizovan. Naime, u izvesnim razmacima davaće se slobodan prolaz u jednom pravcu, a posle proteklog intervala u drugom.
Nove instalacije na uglu kod Poštanske štedionice zapazili su u toku jučerašnjeg dana mnogi prolaznici. Mnogi koji nisu videli pre ove naprave dugo su ih zagledali, obilazili sa svih strana i raspitivali se čemu te naprave treba da služe. Drugim rečima novi stubovi sa saobraćajnim signalima bili su predmet ineteresovanja mnogih i mnogih prolaznika ulicom Kralja Aleksandra i Takovske.
Aparatima koji će bacati naizmenično, u jednom ili u drugom pravcu, svetlosne znakove, upravljaće se sa jednog mesta, iz Saobraćajne policije. Tako će sa beogradskih raskrsnica biti uklonjeni i mnogi saobraćajci, jer će njihov posao obavljati automatski aparati. Saobraćajci će i kod nas, kao i u drugim zemljama, služiti ubuduće kao neki kontrolori saobraćaja i arbitri prilikom eventualnih nesporazuma i sukoba."
Da li znate kako je Tito dobio nadimak? Mnogi ne znaju da ga je koristio kao "moćno oružje", a neki ga pamte i po ovim imenima
Prema istorijskim spisima Josip Broz je, 10. avgusta 1934. godine, po prvi puta predstavljen sa nadimkom Tito
Čuvena novčanica s Titovim likom imala je nedopustivu grešku: Ovaj jugoslovenski skandal koji niko nije primetio vešto je zataškan
Zanimljivo je da čak i posle uočavanja greške novčanica nije povučena iz opticaja, jer je generalni direktor tadašnjeg Zavoda za izradu novčanica rekao da je od 14 miliona štampanih novčanica, njih samo 4 posto s greškom
Ovo je hrana najdugovečnijih Srba: Tesla, Jerotić i patrijarh Pavle su znali recept za dug život
Patrijarh Pavle, Vladeta Jerotić i Nikola Tesla – imali gotovo identičan pristup ishrani: jednostavan, ali duboko promišljen.
Ova biljka donosi ogromnu zaradu po aru: Laka je za održavanje, a može da se gaji i na balkonu
Ukoliko se poseduje plastenik sa ovom biljkom moguće je imati šest do osam setvi godišnje, zarada može preći 100.000 dinara.
"Ko ih ima da ih čuva kao zlato" Isplivala fotografija igračaka iz Jugoslavije, za njih je znalo svako dete FOTO
Legendarna igra "Vrti, vrti" samo je jedna od igara koja je mnoge vratila u detinjstvo
Komentari(0)