KO JE BOG VID I ZAŠTO SU SRBI DOBRO PAZILI ŠTA RADE NA VIDOVDAN: Šta god da bilo, 28. juna su znali da ovo nikako ne smeju

Lepote Srbije

10:00

Aktuelno 0

Postoje razna predanja o pomenutom bogu, a sva ona govore da je Vid najstrašniji od svih bogova

sveće
Shutterstock

Ko je bio Bog Vid (Vit, Svetovid, Svantovitus…) i otkud on u srpskoj paganskoj tradiciji? Vid je bio bog svetlosti, obilja i rata. Biljka vid ili vidovčica dobila je ime po ovom božanstvu, a za nju su vezane razne mistične moći.

Legenda o poreklu svetog Vita, koju je zapisao Justin Popović pod datumom 15. (28) jun, priča da je za carevanja Dioklecijanova, kad oblasni upravitelj Valerijan gonjaše Hrišćane, u Siciliji živeo dvanaestogodišnji dečak po imenu Vit, sin visokorodnog i bogatog građanina Gilasa. Gilas beše neznabožac, a njegov sin blaženi Vit u detinjstvu svom prosvećen s neba čudesnom blagodaću Svetoga Duha, poznade jedinog istinitog Boga koji je stvorio nebo i zemlju.

Knez Valerijan, ljut što dečak ne htede prinositi žrtvu njihovim bogovima Zevsu, Herkulu, Junoni, Minervi i Apolonu, naredi da se dečak izbije gvozdenim štapovima, ali se njegova ruka i ruka mučitelja osuši. Bojeći se za život sina, Gilas na sve načine pokušavaše da ga odvrati od Hristove vere, ali od anđeoske svetlosti oslepe.

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

Bežeći pred očevim gnevom, iako mu uz Božju pomoć isceli oči, sa svojim učiteljem Modestom i dadiljom Kriskentijom, Vit se ukrca u lađu koja ih odvede do italijanske pokrajine Lukanije, mesta Alektorije, i nastaniše se kraj reke Silar. Dioklecijan ga pozva u Rim da izleči njegovog sina od demona i ludila, ali – kad to ovaj i uradi – naredi da Vita i Modesta bace u okove i umore glađu i žeđu. Oni se pomoću molitve okova oslobodiše. Naredi da se Vit stavi u kazan u kome je ključalo rastopljeno olovo, sumpor i smola, ali “anđeo gospodnji oduze silu ognju i rashladi žar i vrelinu kazana”, a Vit reče: „Dioklecijane, blagodarim tebi i tvojim slugama što mi načiniste udobno kupatilo; samo nedostaje sapuna”. Zatim Vit pobedi i strašnog lava, a Dioklecijan njega, Modesta i Kriskentiju obesi o drvo za mučenje. I odatle ih Bog spase i uze sebi kao svete mučenike, dana 15. (28) juna.

Prorok Amos

Ovaj dan, čuven u Srba po kosovskoj bici, i to pod imenom Vidovdan, od davnina je bio posvećen proroku Amosu. Amos, rođen u selu Tekuju blizu Vitlejema, “prost poreklom i životom”, beše čuvar svinja jerusalimskih bogataša. Ali on postade Božji prorok koji je odvraćao narod od klanjanja zlatnim junicama u Vetilju. Živeo je u osmom veku pre nove ere.

Hrišćanska crkva na zapadu uz proroka Amosa za 15. (28) jun vezuje i ime svetog Vita. Njegovo ime ulazi u srpske bogoslužbene knjige mnogo kasnije, preko katoličkih i ruskih izvora, ali, kako piše Miodrag Popović u knjizi “Vidovdan i časni krst”, ni tada Vit ne postaje srpski svetac, niti mu se u crkvi drži služba. „U srpskoj patrijarhalno-herojskoj sredini među ratnicima, koji se nikada do kraja nisu odrekli kućnih bogova zaštitnika, kao “borac protiv glupih idola”, kako stoji u “Žitijima svetih”, Vit nikako nije mogao biti popularan.”

Mošti svetog mučenika Vita, koji je stradao 15. juna oko 303. rodine, neko vreme nalazile su se u Parizu, a zatim su prenete u Korvej, u Vestfaliju. Sada se nalaze u Pragu.

Pretpostavlja se da Vidovdan, za koji Vuk Stefanović Karadžić u “Srpskom rječniku” iz 1818. (i to je jedan od prvih zapisa o njemu) kaže: “Vidov dan, va dne, m. 15 ti junija, kad su Srblji izgubili ka Kosovu”, potiče, ipak, još iz staroslovenskog mnogoboštva. Nemački sveštenik Helmold, zapisao je u svojoj hronici, u 12. veku, da se vrhovni bog severozapadnih Slovena zove Svetovid. “Toj im bijaše”, pisao je izučavalac paganske mitologije Hrvata i Srba Nadko Nodilo 1885. godine, “sveti jaki Vid. Naziv mu je od Vid: viditi, znati.”

Bog Vid je bog svetlosti i obilja, ali i rata, a postojao je i Vidov hram, kako je zapisao Helmond, na ostrvu Rigen, u kome su na dan boga Vida, koji pada na kraju žetve, “iz svih slovenskih krajeva prinošene žrtve”. Ovo božanstvo, čiji kip su hrišćani srušili i spalili ne bi li uništili paganski kult, spominje u isto vreme, u 12. veku, i katolički sveštenik i sekretar danskog kralja Saks Gramatikus, nazivajući ga Svantovitus.

Laza Kostić, veliki srpski pesnik, u “Jadranskom Prometeju” vidi Vida, „prehrišćansku herojsku svetlost„, koja se posle primanja hrišćanstva ponovo vratila kamenu, paganstvu, i tako sjedinila u večnu i nepobedivu svetlost kremena, a predstavlja izvor nepobedive svetlosne heroike i nadahnjuje Srbe za borbu protiv ugnjetača.

Nekadašnji vrhovni bog Hrvata i Srba, smatrao je hrvatski naučnik Nodilo, takođe se zvao Vid, kao i onaj na Rigenu. “Od Vida je vidovito dijete koje zna više nego drugi ljudi, te ide za vilama”, a mnogi junaci srpskih narodnih pesama, od Strahinjiha Bana do Miloša Obilića, zamena su za boga Vida.

U “Srpskom mitološkom rečniku” piše da su se “uoči Vidovdana palile ispred kuća vatre od slame i suhog granja; preskakali su ih mladići i devojke… i govorili: U ime Boga i svetog Vida”. Paljenje vatre je, verovatno, simbolika vezana za kult sunca, dok preskakanje vatre podseća na drevne ratničke igre. Spajanje junaštva i svetlosti smatra se svojstvenim staroj srpskoj veri.

Kao što je, prema mišljenju Veselina Čajkanovića, u Svetom Savi iz narodnog predanja oličen vrhovni bog podzemnog sveta Dajbog, tako je i u ratnicima, srpskim feudalcima – vitezovima iz narodnih pesama i priča oličen Dajbogov dvojnik, solarno božanstvo Vid, vrhovni bog stare srpske vere – bog obilja, svetlosti i rata. Tako je dolazilo i do mešanja kultnih obreda ovih dvaju božanstava, pa se, piše Čajkanović, o Božiću, nekad posvećenom kultu Dajboga, pevaju pesme i dižu zdravice u kojima se pominje i slavi Vidovo ime. Zato su Srbi neke delove njegovog kulta vezali za Božić.

“Monoteističko hrišćanstvo uspelo je zaista da nametne i Srbima svoga boga, kao vrhovnog, ali je, u naknadu za to, u obliku slave, moralo da prihvati praznovanje drugih srpskih bogova“, piše Miodrag Popović. “Beli, jaki, sunčani Vid, koji je činio srž herojskog bića srpskog naroda, oživeo je u lepoti kosovskih pesama i tamo gde neposredno nije imenovan.”

U narodu se priča da se pre Vidovdana ne jedu trešnje, a sveti Vid u zagrobnom životu ne da trešnje onoj deci čije su ih majke okusile od Nove godine a nisu ih podelile tuđoj deci.

Vid pod jastukom

“Na Vidovdan ožive predanja o kosovskoj bici, koja se odigrala na Vidovdan 1389, prepričavanjima i veličanjem kosovskih junaka (Obilića, Braće Jugovića…) i pevanjem uz gusle. Inače se ovoga dana ne peva, ne igra i ne veseli… Na Vidovdan kukavica prestaje da kuka za izginulim kosovskim junacima. Od 1913. uobičajilo se da se na Vidovdan spomenu izginuli ratnici u periodu 1912-1918. i da se deli jelo i piće za njihovu dušu“, piše u “Srpskom mitološkom rečniku”. Veselin Čajkanović u svom “Rečniku srpskih narodnih verovanja o biljkama” piše da je biljka vid, vidac, vidovka, vidova trava, vidovčica… možda dobila ime po starinskom istoimenom božanstvu. Izvesno je da se u narodu smatra kao biljka za gatanje. “Žene ga uoči Vidovdana beru i meću pod jastuk, i šta te večeri sanjaju, to će im se desiti. Devojke ga te večeri, zajedno sa prvim i poslednjim zalogajem hleba i malo soli, meću pod jastuk i zaklinju: Vide, Vide! Tako ti soli i hleba, zemlje i neba, kaži mi ko će mi biti suđen! Neka mi izađe na san!”

Vid, ili kako ovu biljku još u narodu zovu vidača, smatra se kao “siguran lek od očiju, i zbog toga ga na Vidovdan bacaju i tom se vodom umivaju”. “Istoga dana u zoru, devojke u nekim krajevima posećuju izvore na kojima se umivaju pošto prethodno ubace biljku vidovčicu u vodu. Kad se sunce pojavi, okrenuti istoku, verenici se na taj dan krste i govore: Vide, Vidovdane, što očima video, to rukama stvorio.”

“Uoči Vidova dne devojke, i mlađe žene, naberu trave vidovčice, i metnu je u vodu pod ruže, te prenoći”, pisao je Milan Đ. Milićević 1894. godine o “Životu Srba seljaka”. “Sutradan ustanu rano, i umiju se tom vodom, a onom travom vidovčicom, malo premažu oči, govoreći: Vidovčice, po bogu sestrice! Što očima ja videla, to rukama i stvorila! To jest, bila umešna u svakom ručnom radu!”

Na Vidovdan su Srbi iznosili svu odeću “da se vidi na vetru i suncu”. Kod srpskih seljaka postoji verovanje da na taj dan treba preostalo seme izneti na sunce, kako bi niklo dogodine.

Jelesije proso sije! Ide Vide da obide; Što je niklo, da je diklo; A što nije, nek ne niče!

Kosovski seljaci su govorili da na Vidovdan, u gluvo doba noći, sve vode na Kosovu poteku crvene kao krv.

Tagovi:

Komentari(0)

Loading