NEKADA SU SE KOD NAS KORISTILE TALJIGE Danas su rado viđen ukras u dvorištima, napunjene cvećem i ukrasnim figurama

Lepote Srbije

15:00

Zanimljivosti 0

Laka zaprežna kola koja obično vuče jedan konj i služe za prevoz lakšeg tereta

NEKADA SU SE KOD NAS KORISTILE TALJIGE Danas su rado viđen ukras u dvorištima, napunjene cvećem i ukrasnim figurama
Shutterstock: taljige

Zaprežna kola su drveno vozilo na četiri točka osmišljeno tako da ga mogu vući životinje.

Poznato je da su se koristila u 1. veku pre nove ere i to sa novinama kao što su žice i metalni okviri točkova. Čak i veoma stari primeri imali su osobine poput rotirajuće prednje osovine i klin za osiguranje točka iz osovine. U svom suštinskom obliku zaprežna kola su u upotrebi već oko 2000 godina.

 

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

Možda vas zanima:

 

Tokom 9. veka načinjeno je nekoliko dodatnih poboljšanja kod tela i konstrukcije pa su zaprežna kola istisnula dvokolice kao prevozno sredstvo za putnike i međugradski prevoz. Zbog takve konstrukcije zaprežna kola su bila teža, njihovo kvadrasto telo je bilo puno korisnije za prevoz tereta i poljoprivrednih proizvoda, a zbog četiri točka su bila stabilnija i prijatnija u vožnji.

Zaprežna kola su se prozvodila u različitim veličinama i oblicima, kao i ona za prevoz putnika koja su imale opruge između okvira.

U 16. veku su se pojavile kočije koje su izbacile putnička zaprežna kola. Jedna vrsta zaprežnih kola — conestoga je postala poznata kao teretno vozilo 18. veka, a njen naslednik prerijska škuna je bilo najčešće vozilo koje su koristili američki doseljenici u selidbi na zapad.

 

 

Kod nas su se vozile taljige

Teško je zamisliti nekadašnji srpski seoski pejzaž bez taljiga koje truckaju putem, ujarmljenih volova ili konja, domaćina sa naherenom kapom, i mirisom sena koje je uredno naslagano u njima.

Služe i za odlazak u njivu, prenos sena i raznog tereta, a sa nameštenim klupicama korisne su i za odlazak cele porodice na vašare, svadbe, slave.

Po ugledu na fijaker, prednji točkovi su manjeg prečnika. Razmak između prednje i zadnje osovine je 140 cm. Taljige nemaju levče pa se lotre oslanjaju na šipke koje su povezane za prednji i zadnji trap kola. Težina kola je oko 280 kg. Dužina lotri 190 cm. Ova kola, posebno lotre veoma su lepo ukrašena, nacifrana.

Danas su veoma rado viđen ukras u dvorištima, oslikane živim bojama, napunjene cvećem i ukrasnim figurama.

Glagol taljigati se veoma jasno ukazuje na brzinu i udobnost ove vrste prevoza – polako i stići će se.

 

Izvor: vikipedija, narodnatradicija

najpoznatiji prijepoljski neženja

KAKO ĆE SE SADA NAĆI SRODNU DUŠU Kralju paprike i poznatom neženji HAKOVAN PROFIL ZA ŽENIDBU

Zanimljivosti

21:00

5 maj, 2024

Prijepolje - Najpoznatiji neženja u prijepoljskom kraju, poznat i kao kralj paprike, Njegoš Stojadinović iz Prijepolja, stekao je veliku popularnost kao vredan domaćin koji ne beži od teških poslava, fino zarađuje od svog poštenog rada ali i traži svoju životnu pratilju. O svemu tome svoje prijatelje, ali i javnost izveštavao je preko svog facebook profila, ali sada mu je on hakovan i ovom prijepoljskom domaćinu hakeri su napravili veliki problem. On želi sada da apeluje na sve građane da povedu računa, kako im se ne bi desilo isto.

veridba na 3.000 hiljade metara

KAKAV GEST ČAČANINA Veridba na 3.000 metara nadmorske visine, baš na rođendan verenice (FOTO)

Zanimljivosti

20:00

5 maj, 2024

Čačak - Veridba je jedan od najlepših momenata za svaku devojku, ali i najstresnijih za budućeg mladoženju. Jer ipak je on taj od koga se očekuje da klekne i pita ono čuveno pitanje, dok drži prsten u ruci za svoju voljenu. I dok se veliki broj momaka još uvek najčešće odlučuje za veridbu na neki uobičajen način, Jovan Nikolić (25) iz Čačka želeo je da taj momenat ostane uspomena za čitav život.

Komentari(0)

Loading