PRIČA O SRPSKOM IKARU KOJI JE OSVOJIO NEBO Prvi Srbin koji se avionom vinuo u nebeske visine, kao braća Rajt!
Mihailo Petrović rođen je 14. juna 1884. godine u selu Vlakča, srcu šumadije i Srbije, rastao je srpski Ikar.
Završava osnovnu školu, žedan znanja odlazi u svet. Prvo u Vojno-zanatsku školu u Kragujevcu, zatim u Beograd, a potom u Rusiju, rešen da završi tehničku ili vojnu školu. Oštra ruska zima osujetila mu je planove. Zbog bolesti morao je nazad u rodni kraj. Vrativši se u Srbiju, 1903. upisuje i završava Artiljerijsko-podoficirsku školu, kao prvi u klasi 1905. godine. Narednik Petrović odlično je obavljao vojnu službu u Nišu, Kragujevcu i Beogradu.
Bio je stručan, odgovoran, pravičan, svestrana ličnost, obrazovao se, usavršavao, čitao, slikao, pisao pesme. Pripremio je i položio ispit za oficira. Interesovao se za razne oblasti, posebno za avijaciju. U to vreme, 1910. i 1911. godine, u Beograd su dolazili mnogi avijatičari da prikažu svoje aeroplane i veštinu letenja: Simon, Maslenikov, Rusijan, Čermak... Posmatrajući ih, mladi Mihajlo je bio oduševljen, shvatio je da to njegov životni san i cilj, jer traži hrabrost, znanje, disciplinu, upornost, samouverenost, izuzetne ljudske kvalitete.
Možda vas zanima:
SIMBOL SLOBODE NARODA U SRCU ŠUMADIJE Na borbenom zadatku braneći svoju zemlju pilot major Zoran Tomić dao je svoj život (FOTO)
Svako ko je bar jednom prošao kroz Topolu video je jedinstveni spomenik na ulasku u varošicu iz pravca Kragujevca.
NAJZNAČAJNIJI PIONIR JUGOSLOVENSKOG VAZDUHOPLOVSTVA Zaboravljeni Subotičanin koji je ostavio veliki trag na polju avijacije
Ivan Sarić bio je bunjevčki svestrani sportista; atletičar, rvač i jedan od osnivača fudbalskog kluba u Subotici, a isto tako i jedan od najznačajnijih pionira jugoslovenskog vazduhoplovstva.
Možda vas zanima:
SIMBOL SLOBODE NARODA U SRCU ŠUMADIJE Na borbenom zadatku braneći svoju zemlju pilot major Zoran Tomić dao je svoj život (FOTO)
Svako ko je bar jednom prošao kroz Topolu video je jedinstveni spomenik na ulasku u varošicu iz pravca Kragujevca.
NAJZNAČAJNIJI PIONIR JUGOSLOVENSKOG VAZDUHOPLOVSTVA Zaboravljeni Subotičanin koji je ostavio veliki trag na polju avijacije
Ivan Sarić bio je bunjevčki svestrani sportista; atletičar, rvač i jedan od osnivača fudbalskog kluba u Subotici, a isto tako i jedan od najznačajnijih pionira jugoslovenskog vazduhoplovstva.
Možda vas zanima:
SIMBOL SLOBODE NARODA U SRCU ŠUMADIJE Na borbenom zadatku braneći svoju zemlju pilot major Zoran Tomić dao je svoj život (FOTO)
Svako ko je bar jednom prošao kroz Topolu video je jedinstveni spomenik na ulasku u varošicu iz pravca Kragujevca.
NAJZNAČAJNIJI PIONIR JUGOSLOVENSKOG VAZDUHOPLOVSTVA Zaboravljeni Subotičanin koji je ostavio veliki trag na polju avijacije
Ivan Sarić bio je bunjevčki svestrani sportista; atletičar, rvač i jedan od osnivača fudbalskog kluba u Subotici, a isto tako i jedan od najznačajnijih pionira jugoslovenskog vazduhoplovstva.
Možda vas zanima:
SIMBOL SLOBODE NARODA U SRCU ŠUMADIJE Na borbenom zadatku braneći svoju zemlju pilot major Zoran Tomić dao je svoj život (FOTO)
Svako ko je bar jednom prošao kroz Topolu video je jedinstveni spomenik na ulasku u varošicu iz pravca Kragujevca.
NAJZNAČAJNIJI PIONIR JUGOSLOVENSKOG VAZDUHOPLOVSTVA Zaboravljeni Subotičanin koji je ostavio veliki trag na polju avijacije
Ivan Sarić bio je bunjevčki svestrani sportista; atletičar, rvač i jedan od osnivača fudbalskog kluba u Subotici, a isto tako i jedan od najznačajnijih pionira jugoslovenskog vazduhoplovstva.
Možda vas zanima:
SIMBOL SLOBODE NARODA U SRCU ŠUMADIJE Na borbenom zadatku braneći svoju zemlju pilot major Zoran Tomić dao je svoj život (FOTO)
Svako ko je bar jednom prošao kroz Topolu video je jedinstveni spomenik na ulasku u varošicu iz pravca Kragujevca.
NAJZNAČAJNIJI PIONIR JUGOSLOVENSKOG VAZDUHOPLOVSTVA Zaboravljeni Subotičanin koji je ostavio veliki trag na polju avijacije
Ivan Sarić bio je bunjevčki svestrani sportista; atletičar, rvač i jedan od osnivača fudbalskog kluba u Subotici, a isto tako i jedan od najznačajnijih pionira jugoslovenskog vazduhoplovstva.
Početkom 1912. godine na konkursu za pilote, Mihailo Petrović je izabran među prvih šest pitomaca. Odlazi u Francusku maja 1912. godine u pilotsku školu Farman, u gradiću Etamp kod Pariza. Instruktori su odmah zapazili njegovu izuzetnu obdarenost za letenje.
Čuveni francuski pilot Broden prateći prve Petrovićeve letove, rekao je da će "biti as, jer je miran i prezire smrt". Posle dvadesetak dana obuke Mihajlo Petrović je izvršio samostalan let, prvi među srpskim pilotima. To je pobudilo izuzetnu pažnju, pa je dopisnik lista "Figaro" iz Pariza, koji je prisustvovao tom letu, napisao reportažu o "neustrašivom i divljenja dostojnom letu srpskog seržanta."
Krajem juna Petrović je ispunio uslove, tako da je 22. i 23. jula položio ispit za dozvolu pilota. On je prvi srpski pilot sa diplomom (FAI broj 979), a to zvanje je dobio mesec dana pre ostalih srpskih pitomaca.
Po povratku u zemlju, počeo je Prvi balkanski rat, narednik Petrović je sa ostalim pilotima uključen u ratne pripreme. Prvi je u Srbiji, 10. decembra 1912. godine leteo na jednom od nabavljenih aviona. Januara 1913. godine leteo je na aerodromu Trupalsko polje kod Niša. Pripremao se za predstojeće borbene letove na avionu “Farman-20”, koji je bio težak za letenje, no Mihajlo je bio uporan da ga ukroti. Stoga je francuski pilot Žil Vedrin u njemu video budućeg “velikog i slavnog avijatičara”. Sa Primorskim aeroplanskim odredom narednik Mihailo Petrović je otišao na aerodrom Barbaluši kod Skadra, gde su vršeni prvi ratni letovi aviona.
Poginuo je izvršavajući borbeni zadatak 20. marta 1913. godine. Jak udar vetra prevrnuo je avion, a on je bespomoćan ispao iz letelice i pao blizu letilišta. Visinomer je pokazivao 1.234 m. Kazaljka na runom satu zaustavila se na 9.45 časova. Tako je prvi srpski pilot postao i prva žrtva srpskog vojnog vazduhoplovstva, a drugi u svetu. Sahranjen je kod crkve u selu Barbaluši 21. marta 1913. godine. Posle Balkanskih ratova, aprila 1914. godine, njegovi zemni ostaci preneti su na Cetinje. Zalaganjem Mihailovog brata, artiljerijskog potpukovnika, Živana Petrovića, 1. oktobra 1931. godine prenet je u Beograd i sahranjen u porodičnu grobnicu, uz vojne počasti. Na Mihajlovoj rodnoj kući, u Vlakči, Vazduhoplovni savez Srbije postavio je 1953. godine spomen-ploču, ali nije ostvarena ideja da se kuća pretvori u spomen-muzej.
I svako prisećanje na njega nameće pitanje koje, i kada ne bude izgovoreno, ostaje da lebdi u vazduhu: Da li smo se dovoljno odužili odvažnom prvencu našeg neba, prvom omljenom krilu našeg vojnog vazduhoplovstva?
Lepote Srbije su i na Viberu gde vam donosimo razne priče, pridružite se našoj zajednici.
VAŠE BILJKE RAŠĆE KAO LUDE I BIĆE 10 PUTA OTPORNIJE: Evo kako da sami napravite najbolje prirodno đubrivo i insekticid!
Kopriva nalazi sve veću primvenu u organskoj proizvodnji. Može se koristiti kao đubrivo ili kao veoma efikasan insekticid.
NA DAN USKRSA OVO CVEĆE OBAVEZNO UNESITE U VAŠ DOM: Veruje se da ukućanima donosi SREĆU, uspeh, ljubav, a i TERA BOLESTI
Prema verovanjima naših starih, veoma je važno koje biljke unesete u kuću na dan Uskrsa
Neobična kolekcija od koje zastaje dah: Slobodan iz Užica godinama skuplja i sklapa makete automobila, da sastavi fiću bilo je potrebno čak 700 dana, ali nije odustao
Svaki kutak njegove kuće ispunjen je automobilima najpoznatijih brendova, mnoge od njih dobio je kao poklon dok je za nekim modelima išao čak u Nemačku. Slobodan Jakovljević iz Užica već godinama ima neobičan hobi i pravi je strastveni kolekcionar maketa autića. Strpljenje i upornost su osobine koje ga krase jer da bi sklopio maketu jedne fiće potrebno mu je čak 700 dana i dosta novca kako bi ona izgledala kao prava.
Za njega prepreka nema, sve ih uspešno ruši: Lazar je najuspešniji čačanski paratriatlonac, iako ima svega dva posto vida njegova svaka njegova medalja sija najsjajnije
Čovekovo zdravlje je pravi dragulj o kome često i ne razmišljamo, a zdrava spoljašnost često počinje iz unutrašnjosti o čemu svedoči i Lazar Filipović, uspešan patriatlonac koji vidi svega dva odsto. On je osoba zdravog duha i za njega ne postoje barijere, svaku prepreku uspešno predje uprkos hendikepu.
Mirko ništa ne prepušta slučaju, u opticaju su i lanci i katanci: Angažovao komšije, pse i aktivirao kamere da mu čuvaju kuću tokom praznika
Provala u stan ili kuću je jedna od onih tema o kojima ne volimo da razmišljamo, te često smatramo da se to neće dogoditi baš nama, ili pak da mi iz onih ili ovih razloga nismo meta.
Komentari(0)