KNEZ MILAN OBRENOVIĆ SREBRNIM BUDAKOM UDARIO TEMELJ SRPSKIM ŽELEZNICAMA Pruga bila uslov sa Berlinskog kongresa
Niš je 1884. postao najvažnija železnička raskrsnica na Balkanu
Borba srpskog naroda za slobodu, posle viševekovnog ropstva, krunisana je tokom XIX veka stvaranjem dve države, Srbije i Crne Gore.
Posle Berlinskog kongresa ove dve nezavisne države započele su svoj život unutar novih granica. Razvoj železničkog saobraćaja na ovim prostorima doživeo je ekspanziju krajem XIX i početkom XX veka, odvijajući se na teritoriji tadašnjih država: Srbije, Crne Gore, Austrougarske i Turske.
Na Berlinskom kongresu 1878. godine Srbiji je priznata nezavisnost i dobijena su još četiri nova okruga–Niški, Pirotski, Vranjski i Toplički.
Možda vas zanima:
PRVI NOVOVEKOVNI KRALJ SRBIJE: Vladar koji je preživeo 4 atentata, a bio veliki zavodnik
Kralj Milan Obrenović umro je 11. februara 1901. godine. Bio je vladar Srbije 1868-1889. godine. Milan je bio i prvi novovekovni kralj Srbije. Kraljevsku titulu dobio je 1882. godine.
BEOGRAĐANI SU JE ISPRATILI LUPANJEM U LONCE: Kralj Milan je s ljubavnicom dobio sina, a ona ga je na kraju ucenjivala
Ko je bila kontroverzna ljubavnica kralja Milana, sa kojom je imao i sina?
Možda vas zanima:
PRVI NOVOVEKOVNI KRALJ SRBIJE: Vladar koji je preživeo 4 atentata, a bio veliki zavodnik
Kralj Milan Obrenović umro je 11. februara 1901. godine. Bio je vladar Srbije 1868-1889. godine. Milan je bio i prvi novovekovni kralj Srbije. Kraljevsku titulu dobio je 1882. godine.
BEOGRAĐANI SU JE ISPRATILI LUPANJEM U LONCE: Kralj Milan je s ljubavnicom dobio sina, a ona ga je na kraju ucenjivala
Ko je bila kontroverzna ljubavnica kralja Milana, sa kojom je imao i sina?
Možda vas zanima:
PRVI NOVOVEKOVNI KRALJ SRBIJE: Vladar koji je preživeo 4 atentata, a bio veliki zavodnik
Kralj Milan Obrenović umro je 11. februara 1901. godine. Bio je vladar Srbije 1868-1889. godine. Milan je bio i prvi novovekovni kralj Srbije. Kraljevsku titulu dobio je 1882. godine.
BEOGRAĐANI SU JE ISPRATILI LUPANJEM U LONCE: Kralj Milan je s ljubavnicom dobio sina, a ona ga je na kraju ucenjivala
Ko je bila kontroverzna ljubavnica kralja Milana, sa kojom je imao i sina?
Možda vas zanima:
PRVI NOVOVEKOVNI KRALJ SRBIJE: Vladar koji je preživeo 4 atentata, a bio veliki zavodnik
Kralj Milan Obrenović umro je 11. februara 1901. godine. Bio je vladar Srbije 1868-1889. godine. Milan je bio i prvi novovekovni kralj Srbije. Kraljevsku titulu dobio je 1882. godine.
BEOGRAĐANI SU JE ISPRATILI LUPANJEM U LONCE: Kralj Milan je s ljubavnicom dobio sina, a ona ga je na kraju ucenjivala
Ko je bila kontroverzna ljubavnica kralja Milana, sa kojom je imao i sina?
Možda vas zanima:
PRVI NOVOVEKOVNI KRALJ SRBIJE: Vladar koji je preživeo 4 atentata, a bio veliki zavodnik
Kralj Milan Obrenović umro je 11. februara 1901. godine. Bio je vladar Srbije 1868-1889. godine. Milan je bio i prvi novovekovni kralj Srbije. Kraljevsku titulu dobio je 1882. godine.
BEOGRAĐANI SU JE ISPRATILI LUPANJEM U LONCE: Kralj Milan je s ljubavnicom dobio sina, a ona ga je na kraju ucenjivala
Ko je bila kontroverzna ljubavnica kralja Milana, sa kojom je imao i sina?
Na ovom kongresu Austrougarska je pomogla Srbiji da dobije nove teritorije, ali je to uslovila sklapanjem posebne konvencije. Tom konvencijom Srbiji je nametnuta obaveza da napravi prugu od Beograda do Vranja i granice s Turskom i Bugarskom za tri godine.
U Srbiji, iscrpljenoj ratom protiv Turaka, vladala je ekonomska kriza. Država nije bila u stanju da odgovori obavezama koje su proizilazile iz sklopljene konvencije. Beč je stalno urgirao, upozoravao i pretio. Aprila 1880. Srbija je bila primorana da potpise novu konvenciju koja se isključivo odnosila na izgradnju pruge. Rok za izgradnju pruge bio je opet tri godine, odnosno 15. juni 1883. godine.
Knez Milan Obrenović je srebrnim budakom 03.07.1881. godine udario temelj Srpskim državnim železnicama. Ovaj događaj zbio se „kraj mosta na Mokroluškoj rečici do Topčiderskog puta“ (to mesto je u blizini današnjeg mosta „Gazela“ u Beogradu).
Radovi su kasnili pa je prvi svečani voz na pruzi Beograd–Niš zakasnio čitavih petnaest meseci.
Prvi svečani voz na novo-sagrađenoj pruzi Beograd - Niš je protutnjao Moravskom dolinom 23. 08. 1884. sa oko 200 učesnika. Većinom su bili stranci iz Pešte, Beča i Pariza.
Otpremljeni su u dva voza, u vremenskom razmaku od četiri minuta, svaki sa po devet putničkih kola. U prvom vozu bili su uglavnom pozvani gosti - stranci. Voz je svuda dočekivan sa oduševljenjem.
Program prvog putovanja je bio sledeći :
- 23. avgusta u 08 sati ujutro održava se Božija služba na beogradskoj železničkoj stanici
- polazak voza u 08:30
- dolazak u Lapovo u 12:52
- doručak nuđen od strane društva svojim gostima
- dolazak u Niš u 17:25
- Naveče u 20 časova banket za putnike
- 24. avgusta u 05:30 polazak iz Niša za Beograd
- dolazak u Beograd u 12:57
Redovni saobraćaj otpočeo je 03.09.1884. godine (15. septembra po Gregorijanskom kalendaru) i taj dan srpske železnice obeležavaju svake godine kao Dan železničara).
Lepote Srbije su i na Viberu gde vam donosimo razne priče, pridružite se našoj zajednici.
BONUS VIDEO:
ŽIVOTNA PRIČA BILJANE VILIMON, SRPSKE BRIŽIT BARDO: Lepotom zavodila, pobedila rak, njegova smrt je pokosila! (FOTO)
Umetnica Biljana Vilimon jedan je od retkih živih predstavnika onog nekadašnjeg, lepšeg Beograda. Slikarka, novinarka i pisac, oduvek je privlačila pažnju sugrađana, a vođena idejom da promoviše kulturu, nije se ustezala da se pohvali uspesima, ali ni da otvori dušu
Za čarobnu boju: U lukovinu dodajte 1 tajni sastojak, imaćete najlepša jaja ovog Uskrsa
Za ovu tehniku farbanja jaja za Uskrs potrebna vam je lukovina od crvenog luka, sirće, ali i jedan tajni sastojak
Tajna dinastije Nemanjića: Evo zašto su svi vladari nosili ime Stefan!
Svih 11 vladara iz srednjovekovne srpske dinastije Nemanjića zvali su se Stefan, ali nijednom to nije bilo pravo ime
Znate li da postoji još jedan narod u Evropi koji se zove kao mi: Oni su naša neuništiva braća!
Sa njima delimo više od imena: naše istorije su veoma slične, i gotovo jednako tragične, naši jezici i naše kulture su u dubokom srodstvu. Oni su naša severna braća, mi smo njihova južna. Mi o njima znamo vrlo malo, a i oni o nama.
Ovaj običaj Srbi jako poštuju: Evo kada se na groblje ne ide ni slučajno
Kada se ne ide na groblje? Pitanje koje je svako od nas makar jednom u životu postavio.
Komentari(0)